Starten (side 3)

Har etter mye jakting har jeg funnet en forholdsvis brukabar rot. Den er ikke fullt så dominerende som den virker på bildet, men den andre mindre rota jeg kjøpte samtidig kommer ikke opp i dette karet, da blir det for trangt. Jeg har etterhvert tenkt å plante noen småplanter rundt rota.

Jeg har jo hatt rota opp i trillebåra noen dager for å hindre misfarging i karet, men legger den opp i karet nå, slik at vannet i karet blir klart til discusen kommer. Jeg må jo også følge litt med på PH-verdiene da rota er såpass stor at den kan senke verdiene betraktelig. Egentlig litt greit, for jeg har foreløpig fått stabilisert verdien ned til PH 7, ligget der i halvannet døgn, men målet er jo PH 6.5. Men foreløpig har jeg god tid og stresser ikke.

Den lille rota får vente til jeg får 110-literen senere i sommer, og som skal startes opp når discuskaret er kommet skikkelig i gjenge. I det karet skal det som tidligere nevnt svømme dvergscalare og dvergguami pluss de obligatoriske algespiserne.

Dette er bare en liten oppdatering av hva som skjer med karet. Skal en tur til Oslo i dag og blir off-line helt til kl. 23.00 i kveld, huff og huff. Ha det bra alle sammen.

Jon



Hei hei
Synes den rota var skikkelig tøff oppi der=) Nå begynner det å bli virkelig så fint=)
Gleder meg til du får discusene og karet er helt ferdig=)
Da er vel den siste ommøbleringa av karet på plass, i alle fall foreløpig og fikk tak i de siste plantene i dag. Tok med meg en 20-25 guppyngel til den lokale zoo-sjappa, og fikk plantene til en veldig redusert pris, dem var omtrent utsolgt for guppy. Da jeg kom tilbake var det forøvrig kommet en 15-20 yngel til. Dere ser nyplantene i forkant på det øverste bilde, litt små og pjuskete foreløpig, men dem gror vel opp etterhvert. Av gammel vane har jeg selvfølgelig glemt hva dem heter, men vi har jo en dertil egnet tråd hvor jeg kan få svar på det.
Det øverste bildet er da av venstresiden av karet, det neste er høyresiden og til sist la jeg inn et bilde av anabusiaen jeg plasserte på såret på rota etter at jeg sagde av en bit. Det var et stort hull midt på såret, og jeg er litt redd for at nysgjerrige ancistruser kan sette seg fast der etterhvert. Dytta rotsystemet pent og nensomt ned i hullet, og den har foreløpig ikke løsna.
Dette blir i alle fall til å begynne med et veldig nakent kar med ingen steiner eller beplantning i fra midten og forover. Discusen må jo ha litt plass til og svømme, og i den nervøse og skye perioden de første ukene/dagene kan de jo alltids gjemme seg bak rota eller sverdplantene. Jaja, det var alt for ikveld, ha det bra alle sammen.

Guppyoppdretter jon

De nyankomne
Fikk besøk av et vennepar i går, dem var så snille at dem tok med seg ca. 130 malaysiske sandsnegler. Dem forsvant opp i hjørnekaret og begynte straks med jobben sin, å lete etter matrester og annet i karet, og så plutselig var dem borte alle sammen. Fikk et tips om og ha litt flakfor i karet etter at lyset ble slått av, og i dagtidlig var det ingen spor av forrester. En kan jo trygt si at sneglene virker . Som dere ser av bildet så er det jo flotte skapninger. Håper at dem greier å holde pestsneglene jeg oppdaget i formiddag i sjakk.
I morgen skal jeg på ferie, besøke svigermor, og blir borte fram til søndag. Lillekaret har fått en forautomat, de for flakfor kl. 08.00 og kl. 18.00, veldig små porsjoner. Her bli karet uten lys. I hjørnekaret blir det omvendt, har satt i gang en timer til lyset, men sneglene får klare seg uten flakfor den uka. Da får dere ha det bra så lenge.

Jon
Bilde på jon sin forespørsel og hans velskrevne artikkel!
Jon Bruce
Jeg og madammen var en tur hos DiscusGeir i går og tittet på discusutvalget hans. Vi falt pladask for noen helorange med hvitt ansikt. (Kan man si ansikt om fisk). Livredde for at dem skulle bli solgt før jeg får satt opp hjørnekaret tok jeg og bestilte 6 stk, og forhåndsbetalte en del av summen. Så nå sitter jeg i Rakkestad og er deleier i 6 discus. Da er det jo avgjort, det blir et selskaps/discusakvarie. MEN, som vanlig når jeg kjøper fisk og planter glemmer jeg navnet på det jeg handler, så hvis DiscusGeir leser denne tråden så kanskje han kan opplyse om navnet. Kanskje et bilde også hvis det går. Vær så snill Geir :-). Jeg fikk også svar på noe lurte på, gibbicepsen har det med å suge seg fast på discus om natta. Det er sikkert noen her som har andre erfaringer, men jeg tar ikke sjansen, og har med tungt hjerte lagt dem ut for salg sammen med blåguramien. Guramien har fungert som "overbefolkningsminister" og holdt 60-l. kjemisk rent for guppy-yngel. Foreløpig besetnig i hjørnekaret blir da som følger: 6 discus, 15-20 kardinaltetra, (det går bra hvis jeg forer discusen riktig) 6 SAE-er, en liten stim med panser- maller og ancistrus, der må jeg prøve meg fram, og så blir det malaysiske sandsnegler. Jeg satt i en time og leste om andres erfaringer om denne snegla, og som vanlig er det like mange meninger om den som det er innlegg. Men det blir malaysiske sandsnegler, dermed basta. Men trenger jeg egentlig sugemaller når jeg har andre algespisere i karet, hva med å ha eplesnegler? Det vanskeligste nå blir jo å vente med sette opp akvariet til etter flyttingen, men for en gangs skyld får jeg la fornuften råde og smøre meg med tålmodighet. Noen ganger er den like vanskelig og oppdrive hos meg som arbeidslyst. Det gjelder egentlig både fornuft og tålmodighet :-). Nei det for holde for denne gangen. Discusdeleier Jon
Navnet på discusene...
Beklager jeg glemte det Jon. Navnet på de du valgte og som det er lagt ut bilde av heter:

Super Red Melon. De er avlet på en hvit bakgrunn (derfor deres hvite ansikt). Kroppen er intens rød.

Enjoy!
Takker og bukker Geir.
Etter som jeg forstår er det vel 6 av de avbildete discusene som jeg er blitt deleier i. Er det rart at tida går uendelig sakte når en venter på slike skjønnheter. Siste test av vannet viser en PH på 7, nitrit 0 og GH 5, så det eneste jeg trenger er vel å tilpasse vannet litt etter verdiene i karet discusen svømmer i nå. Discusen må få en mest mulig myk overgang.
Du/dere blir selvfølgelig innvitert til den store overleveringsdagen. Den vil bli behørig markert med marsipankake og festivitas. Det kommer noen andre discuseiere fra indre østfold i tillegg. Er ikke hver dag man får discus vet du.

Jon

hehe hørtes ut som litt av en severdighet. Jeg får knyte ett bånd rundt transportkassen. Slik at åpningen behørig kan åpnes med en saks, slik det gjøres ved jomfru åpninger.
Ferieproblemer
Det er torsdag morgen og jeg blir mer og mer nervøs. Jeg er på ferie i Treungen, Nissedal, og har ikke peiling på hva som skjer i Rakkestad. Hva om strømmen går, pumpene kolapser og denne fryktede nitrittoppen melder sin ankomst? Har jo 130 sandsnegler 3 SAEer i nykaret. Og så skal vi ikke tilbake før søndag kveld, huff og huff. Har bestilt og betalt ferjebilletten allerede, Sandefjord-Strømstad, så jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og håpe det beste. Trøsten er jo at jeg sporadisk har tilgang til AF slik at jeg greier å holde meg litt oppdatert på hva som skjer i Akva-Norge.
Også jeg som hele tiden har hevdet at akvarie er tingen, man slipper å bekymre seg med bortsetting av, eller som jeg leser om hver sommer, avliving av dyrene
grunnet ferieavvikling. FORKASTELIG, jeg selv kunne aldri tenke meg å ha hund eller katt nettopp på grunn av dette, men har full forståelse for de som har selskap og glede av slike dyr, og jeg ville selvfølgelig aldri ha drept en sandsnegle engang grunnet ferie.
Jeg valgte alltså akvarie for å slippe ferieproblemene, og så sitter jeg her i Treungen med dårlig samvittighet ovenfor sneglene. Hvorfor avtalte jeg ikke med Ken i Mysen om at han kunne stikke innom og sjekka at alt er i orden. Det var vel kanskje litt dumt og ta ferie midt under innkjøringen av 350-literen, men ferie må en ha og det vil jo helst gå bra.
Det verste er jo at jeg og madammen skal ha en 5-dagers barnefri hotellferie på Sjursjøen ovenfor Lillehammer, og la romantikken blomstre , omtrent på den tida discusen skal opp i karet.Jeg får bare håpe at DiscusGeir kan ha dem litt lenger, ellers må Ken eller andre komme innom og sjekke forholda så ofte dem kan. Men jeg kan jo ikke la disse bekymringene ødelegge ferien helt, så nå har jeg tenkt og iføre meg fluefiskeytstyret og se om jeg kan friste ørreten i Telemark. Jeg får legge inn noen bilder av fangsten når jeg kommer tilbake etter ferien. Dere får ha en fortsatt god sommer.

Fluefisker Jon
Det er fredag morgen, Oslofrokosten er på plass, rullings og kaffe, og det er på tide å leke hobbyfilosof. Discuskaret er vel så godt som innkjørt. Jeg krysta jo en svamp fra filteret til 60-literen oppi når jeg starta opp for en evighet siden, og det har resultert i at den fryktede nitratstigningen har glimret med sitt fravær. Ph-verdien har stabilisert seg i underkant av 7,0 og DiscusGeir anbefalte meg å la det være der, den vil visst synke når discusforingen starter. Har heller ikke hatt noe algeoppblomstring, kun noen få ørsmå grønne flekker på "frontruta", men noe skal vel alge-eterne leve av. All fisken som skal opp i karet har kommet, bortsett fra discusen. Så nå svømmer det 4 ancistrus, 3 SAE-er (mulig jeg kjøper 3 til) og 15 kardinaltetra i karet i tillegg til ca 130 sandsnegler, jeg slapp ikke alle fiskene opp i samtidig. Den store discusdagen blir søndag 10. august, og jeg håper at alt er stabilisert og klart innen da.
I går dro jeg til Tropehuset i Fredrikstad og fikk kjøpt et utvendig filter. Jeg snakket med innehaveren på forhånd, og han var så gem at han holdt oppe til jeg kom før han dro på ferie. Det kaller jeg service. Nyervervelsen er en Tetratec 700, og jeg syns jeg hører kommentarene allerede. Hvorfor kjøpte han ikke et 1200 filter? Eller: Hvorfor kjøpte han ikke Fluval eller Eheim? Jeg er nå av den mening at jeg ikke fatter poenget med å kjøpet et filter til rundt 1500-2000 kr når et filter til 740 kr er mer enn bra nok til karet. Rent teoretisk har jeg nå en gjennomstrømning på 1700 l i timen, noe redusering blir det jo av filtermaterialet, men det blir jo ikke en svamp i noen av filtrene. I juwelfilteret er det de nye cirax-insatsene og i nypumpa blir det bioballer. Hvis noen har noen erfaringer med bioballene blir jeg mer enn glad hvis dere vil dele erfaringene med meg. Hvis det skulle vise seg at det blir for liten gjennomstrømning så har jeg en ekstra juwelpumpe på 1500 l på lur. Det er vel slik at en trenger vel bare å få vannkvaliten opp til et visst punkt og så er det stopp? Alle investeringer etter det blir vel litt bortkasta penger? Hvis noen er uenig så er det bare å si fra.
Og nå høster jeg inn fra alle deres erfaringer m.h.t. til nypumpa, for å hindre unødvendig vannsøl kjøper jeg 4 slangeklemmer, de festeanordingene til slangene så litt tvilsomme ut. Når "spensten" i slangene går ut blir det vel en fare for at de løsner og en uønsket heverteffekt vil inntre. Videre skal alle pakninger og o-ringer smøres slik at elastisiten ikke forringes med en gang. Jeg leste også at proppen til utblåsrørene kunne løsne så den er behørig festet med aqua-silicon. Jeg fikk også et tips om at hullene i utblåsrøret er for små, så dem har jeg boret opp til dobbel størrelse, er det fremdeles for lite, får jeg bore mer.
Hvis noen lurer på hvordan da gikk med karene under ferien i Telemark, så gikk det aldeles utmerket, Fiskene i 60-literen var blitt rimelig fargeløse etter en uke uten lys, men etter en 10 minutter var fiskene som før. Jeg hadde noen grønne alger på steinene og slottet i karet som var veldig dekorative, men de var blitt borte.
Fisk fikk jeg også, dere får bare stole på meg, jeg glemte kameraet, men vi kunne spise så mye steike-ørret som vi bare orket.
Den ene hunnguppyen lå forresten død i 60-literen forrige dagen, jeg kunne ikke se noe på den, så det er vel bare sånt som inntreffer en gang i mellom. Så lenge det bare er en fisk får en vel bare akseptere naturens gang.
Nei, dette får holde for denne gangen, ha det bra og fortsatt god sommer.

Jon
Endelig
Bare en liten, men samtidig trist, gladmelding, det kom 8 discus i karet i går, 6 super red melon og 2 snakeskin. Desverre tålte ikke den ene av super red melonen transporten og lå død bak valesneriaen i dag tidlig. Jeg så den var litt pjusk allerede i går kveld. De 7 andre ser ut til å ha tålt transporten veldig bra, og har til og med begynt å spise litt allerede, flakfor til de andre fiskene i karet.
Jeg fikk faktisk 2 snakeskin med på kjøpet hos DiscusGeir i går, snakk om service og raushet.
Jeg legger med bare 2 bilder foreløpig, skal prøve å ta noen bedre i kveld. Discusen er i fra 11-13 cm, så nå er det vel bare opp til meg om hvor praktfulle dem blir. Nei, dette får bli alt for denne gangen, jeg kommer sterkere tilbake senere med flere bilder og betraktninger.

Jon
Gratulerer med noen aldeles nydelige fisker!
Jeg takker og bukker, enkelte ting er det helt klart verdt å vente på. Og i morgen blir det å sette opp et 110 l kar for dvergscalare og dverggurami. DiscusGeir skulle kanskje prøve å få tak i dvergscalare.
Men nå er det vel ilke før jeg blir smittet av litersjuken .

Jon
Høres ut som du allerede begynner å bli sjuk, ja

Det er jo så mange vakre fisk der ute så det er fristende å bare sette opp ett kar til, og så hadde det vært morsomt å få yngel og da må man jo ha et oppvekstkar, og så var det et billig kar til salgs, det må man bare kjøpe, osv osv....

Det er ikke så mange sykdommer som er så morsomme å bli smittet av som denne. Ønsker deg ikke god bedring ;D
Her kommer det flere bilder av de nye familiemedlemmene. Bortsett fra at den ene Super Red Melon døde, så har det gått mye bedre enn forventet. Det er jo en del stridigheter i forbindelse med rangordinger, og "mobbeofferet" har avfunnet seg med sin skjebne og ligger mye i dekning bak en av sverdplantene. De 2 Snake-skinvariantene blir stadig veldig mørke p.g.a. stress i forbindelse med jagingen. For meg virker det som Super Red Melonene faktisk blir lysere ved stress, greit og vite.
Discusen har faktisk begynt å spise, mygglarver går ned på høykant og de har faktisk smakt litt på både granulat og oksehjerte.
Det første bilde viser jo discusen i transportesken. Den som døde lå paddeflat når vi åpnet esken, men kom seg etter et par minutter så vi trodde det hadde gått bra. Men rett før vi slo av lyset i karet om kvelden så vi at den lå og vilte seg på bunnen mot noen planter, og om morgenen lå den død helt innerst i karet, bak valesneriaen. Hvis en kan si heldigvis i slike situasjoner så var det den minste av de rød som døde, men leit var det. Det andre bilde viser begge Snake-skinvariantene, og det siste viser alle sammen.
Til sist vil jeg bare nevne at egentlig så burde alle institusjoner for nerver og andre psykiske plager ha et discuskar eller to, for kan det være noe mere beroligende enn å se på at discusen glir rolig og majestetisk rundt i karene. Nei ha det bra så lenge.

Jon
Dette tar helt løs.
Jeg tror jeg er blitt spik spenna gæ`ærn. Ikke før discusen har kommet i det ene karet, så er jeg i full gang med det neste. Det er et 110 liters Juwelkar som blir et artskar for Leopoldi Pherophyllum, men det kommer vel et par ancistruser oppi også.Jeg fikk karet gratis av søstera mi, men gratis blir det ikke. Jeg må kjøpe nytt filter og lysarmatur til toppdekselet + alt det andre. Som dere ser så har jeg plassert et par Redmoorerøtter i karet, men får ikke noe skikkelig inntrykk av det før lyset er på plass.
Men det verste er at jeg går rundt og spekulerer i hvordan jeg skal få råd til et 1000-1200 liters kar. Når jeg var å henta discusen hos DiscusGeir, så jeg noen Arrowanaer (skrives det med en eller to r-er?) Det bare må bli neste prosjekt. Litersyke hva er det? Jaja, jeg er jo trygded på grunn av nakkeprolaps og kommer ikke ut så ofte jeg ønsker. Da er det vel like greit å flytte hobbyen innendørs. Dere får ha det bra så lenge.

Jon
Du har en skrivestil som får en til å trekke på smilebåndet: bra!

Da ser jeg Discusene er vel ombord. Leopoldi prosjektet er også igang ser jeg. Hehe å jammen er ikke tankeprosessen igang rundt Arowana også:

Akvarie er nå engang en av verdens største hobbyer. Den gir inspirasjon til mange, å ikke minst en investering i livskvalitet for like mange.

Kjør show kjør stil - men gjør det med ett smil:

Super Red Melon er noe av de kuleste jeg har sett blant diskus! Kan ikke noe for det, men de ser litt morsomme ut også, knallrøde på kroppen og bleike i fjeset Skikkelig fine. Fikk nesten lyst på diskus selv her jeg sitter....hmmmm.
Du får bare vente å se Mona. Ken i Mysen og jeg har snakket litt om et felles oppdretsopplegg hvis kjærligheten skulle blomstre i karet etterhvert. Siden jeg har en kraftig varig nedsatt arbeidsevne går vel opplegget ut på at Ken Jobber og jeg ser på. Men kanskje det blir noen Super Red Melon til salgs om et år eller to .
(Beklager Ken, jeg kunne ikke dy meg, var ment som en spøk.)

Jon
Dagens gladnyhet.
I discuskaret er det nå 7 discuser som krangler vilt om oksehjerteforet. D.v.s. de er vel mest opptatt av at de andre ikke skal få, men det resulterer jo i at foret blir spredd utover, og så greier de å spise alle sammen . Slettes ikke verst når discusen kom på søndag. Fram til i går kveld har de stort sett bare godtatt mygglarver. Kompost mark er en annen favoritt. Oksehjerte og granulat har de bare smakt på og spytta ut igjen, har hatt noen forsiktige forsøk.
Jeg må forøvrig slå av pumpene når jeg forer, for strømmen i vannet er slik at den går i overflata mot frontruta, ned langs ruta og langs bånn bak mot pumpenene. Det resulterer i at foret blir sugd rett inn i valesnerian som står bakerst. I midten av karet er det rolige forhold og sverdplantene vaier rolig og bedagelig i strømmen. Så fort jeg slår på pumpene etterpå vil strømmen føre for-restende bak til ulvene, d.v.s. SAE-ene som har blitt jungelfisker og søkt tilflukt i Valesnerian foran Juwelfilteret. Dem syns vel at discusen var i største laget. Men mat vil dem ha, jeg ser dem hiver seg over foret hver gang pumpene starter opp igjen. Til og med kardinaltetra spiser oksehjerte. Ikke så unaturlig kanskje, men litt overaskende på meg. Nei, det for holde for denne gangen, dere skal ikke se bort i fra at det blir daglige tilbakemeldinger om discusen en stund fremover .

Jon

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap