Starten (side 4)

Jon Bruce
Du får bare vente å se Mona. Ken i Mysen og jeg har snakket litt om et felles oppdretsopplegg hvis kjærligheten skulle blomstre i karet etterhvert. Siden jeg har en kraftig varig nedsatt arbeidsevne går vel opplegget ut på at Ken Jobber og jeg ser på. Men kanskje det blir noen Super Red Melon til salgs om et år eller to :-). (Beklager Ken, jeg kunne ikke dy meg, var ment som en spøk.) Jon


Null problemer Jon.
Har jo over 110 kvm jeg(kjelleren)som skal bli butikk og oppdretts areale for tropiske fisker.
Og jeg trenger en som kan se på at jeg jobber.
Vi skal bli et skikkelig team Jon.
har en reol på hånden nå på 3x325 l, den er akurat passe til 3 arrowanaer en stund ihvertfall.
Jeg skal ihvertfall forsøke å drette et kull med diskuser til nå i høst/vinter.
Mitt første kull var jo en sucsess, fikk 28 yngler til å "spire og gro"en døde etterhvert, 3 beholdt jeg selv(den ene der er den største jeg har 18-19 cm)og 24 stk solgte jeg.
Så det var sucsess med engang, men tro om det går like lett nå på andre forsøket.
det blir spennende å se.
Joda Ken, et skikkelig teamwork i Indre "Enfold" på discus og arowana hadde vært helt toppers. Apropos Arowana, her er det en grei inngangsbilett, en må vel kanskje lære å krabbe før en kan gå. Kanskje jeg kan kjøpe en som er bare min og lease plass i den fremtidige reolen ?
Jon
Fyller opp den 3 x 325 reolen med nevnte fisk om jeg får lov jeg Ken:.

Gi lyd om tema for deg. Sending planlagt inn i Okt. (lurt å få med flere på frakten) Man må bestille ett vist antall......
Huff, jeg glemte jo deg Geir, du er jo blitt offisiell ( F..n å, hvordan staver en offisiel?)leverandør av fisk til Indre Enfold. Og når du allerede skal fylle opp karene her, så har jeg et artskar som trenger Leopoldi etterhvert .

Jon
DiscusGeir
Fyller opp den 3 x 325 reolen med nevnte fisk om jeg får lov jeg Ken::). Gi lyd om tema for deg. Sending planlagt inn i Okt. (lurt å få med flere på frakten) Man må bestille ett vist antall......


int å høre Geir, det kommer endel liter til i kjelleren her utover høsten/vinteren.
Så du skal nok få fylle noen karr Geir.
Når må du evt ha "bestillings"listen fra meg, vis jeg skal ha noe på oktober sendingen?
Hei Ken.

Jeg sender deg en epost. Ang. Aro
DiscusGeir
Hei Ken. Jeg sender deg en epost. Ang. Aro


Kjempe fint.
Ved til salgs.
Onsdags morgen og jeg er lettere irritert, utålmodig. Jeg kjøpte 2 redmoorerøtter til Leopoldi-karet, veldig flotte og vridde, men dem har jo mere oppdrift enn livbåtene til Queen Elisabeth II. Jeg prøvde med sugekopper, dem fløyt opp, jeg surra to passelige (trodde jeg) hellebiter m. fiskesener under hver av dem, men dem fløyt. Jeg la merke til at dem var saget i 2, og hadde rette flater på undersiden, jeg smørte på med aqua-silikon og festet noen større hellebiter under. Da sank begge røttene og ble faktisk veldig dekorative, jeg ventet til at silikonen hadde tørket/herdet. Men etter en time ca, reiv begge røttene seg løs fra silikonen og fløyt opp. F..N, en kan bli grinete av mindre. Ja,ja leopoldiene skal jo ikke oppi karet før tidligst om ca. 6 uker, så jeg finner vel på noe i mellomtiden. Dem senker jo båter med torpedoer bl.a. .
I discuskaret går det veldig bra, men jeg fikk en lettere bakoversveis i helgen, nitrittesten begynte å gå over på orange om kvelden, jeg fyllte sporenstraks den 90 liters murerdunken som jeg bruker til vannbytte. Videre satte jeg varmekolben og 2 bruse-steiner i gang for å bytte vann tidlig neste morgen. Å hive 90 liter med vann på rundt 15 grader opp i karet med en gang tror jeg hadde vært et større sjokk for discusen enn en natt med nitritverdier på kanskje mellom 2 og 3. Men se, om morgenen hadde nitritverdien sunket til 0 igjen, vannprøven var så gul som den kunne bli. Nitrat verdiene var også veldig akseptabel, mellom 5 og 6. Det må jo bety at Juwel/Jumbofilteret m/cirax.innsatsene gjør jobben sin. Tetratec-fiteret som jeg endelig fikk i gang har jo bare gått 1 uke, så det trenger vel en 4-5 uker til før det er innkjørt.
Jeg regner med at dette skjedde p.g.a. at karet trenger en tid for å stabilisere seg. og at vannverdiene vil svinge litt fremover før det roer seg.
Nei, dette får være nok for i dag, ha det bra så lenge.

Jon
Vf leopoldi
En liten gladmelding. Jeg var en tur i Oslo i dag og hentet amerikaneren fra verksted. Samtidig var jeg en tur innom Tam Alna og der var dem. VF Leopoldi, så nå svømmer det 5 stk VF Leopoldi i 60 literen. den er omtrent fri for annen fisk, og Leopoldiene skal svømme der i en uke før dem kommer over i 110-literen. Og så får vi se om det blir noen lekspar etterhvert.
Det blir bilder og mer informasjon i morgen. God natt alle sammen.

Jon
Grattis Jon, gleder meg til å komme å se på ny fiskene dine senere idag.
Det er søndag morgen/formiddag og leopoldiene svømmer relativt fornøyd i 60-literen. Litt trangt om plassen kanskje, men det er jo bare snakk om en uke. Litt oftere vannbytter så går det nok bra. Jeg har jo kickstarta 110-literen med en svamp fra 60-literen, så i motsetning til hva jeg skrev tidligere i tråden blir ikke ventetiden så lang. Leopoldi er ikke enkle å oppdrive, så når det var en mulighet, var det vel bare å kline til. Vannverdiene nå viser vel at det bør holde med en ukes ventetid til. Dem skal medisineres etterpå i dag også. Viltfangede fisker har det med å ha noen innvoldsparasitter og medesinmannen kommer forhåpentligvis på besøk senere i dag. Jeg har lagt merke til at den største leopoldien jager de 2 samme fiskene en gang i mellom og lar de 2 andre være i fred. Det bør vel kanskje tyde på at jeg har 3 hanner og 2 hunner, ikke vet jeg for jeg er helt fersk på leopoldi .
Det blir desverre ikke noen bilder nå som lovet, men dem kommer senere.
I discuskaret er det ikke mye nytt å berette om, dem spiser alt som blir servert, granulat om morgenen og kvelden, og kompostmark, mygglarver og oksehjerte hver sin dag. I motsetning til discusen forresten så er leopoldiene noen glupske beist som heiv seg over kveldsmaten i går, discusgranulat, og dere skulle sett matorgien i dagtidlig når dem fikk røde mygglarver. Omtrent som meg og lasagne.
Nei det for holde foreløpig, jeg skal prøve og ta noen bilder av leopoldiene i kveld og legge ut. Ha det bra så lenge.

Jon
Leopoldibilder
Jeg er litt i tvil om jeg skal legge ut disse dårlige bildene, men her er altså mine ny-ervervede dvergscalarer. Plante-lysrøret i karet (sera plant color) gjør at de typiske kjennetegnene, blå flekker bak øyet og under rygfinnen ikke vises så godt, men de er der.

Jon
Akvarie er ikke den eneste hobbyen
Mens leopoldiene er i karantene og blir medisinert, 110-literen som leopoldiene skal opp i innkjøres og discuskaret stabiliserer seg, hentet jeg et helt annet hobby objekt til Rakkestad i dag. Skal ikke skrive så mye om den her i AF, men tenkte bare å presentere en annen side av meg i tråden min. Kort historik av bilen, importet fra statene i 98, kolliderte stygt i 2005 og jeg ventet i 3 år på deler. Sist lørdag var den ferdig hos lakkerer/oppretter og skal til eu-kontroll i morgen, jippi, bare synd at sesongen er nesten over. Åja, det glemte jeg nesten, det er en 68 Chrysler 300, m/7.2 liters V-8 (440) og mer enn nok hester.
Men hvis dere lurer på det, så har alle fiskene mine det, nettop, som fisken i vannet. Ha det bra alle sammen.

Jon
Fin kjærre Jon, skulle hilse fra kona og si du har lekker bil.
Oslofrokosten er på plass, kaffe og rullings, og en tilstandsrapport om karene mine er på vei. I 60-literen går leopoldiene og blir medesinert, fikk noe medisin av Ken i Mysen, men karantenetiden blir litt lengre enn antatt, 10 dager, men siden kuren fordrer 20% vannbytte annenhver dag så går det vel greit. Har forøvrig ikke sett noen innvollsparasitter ennå, men det anbefales jo å ta slike kurer på viltfangede fisker. Litt av en hobby forresten, å studere avføringen til fisk.
På søndags ettermiddag oppdaget vi at leopoldiene var veldig opptatt av de finmaskede ristene som er på plastbakgrunnen. Og se, på den andre siden svømte det en liten guppy-unge. Jeg tok opp bakgrunnen og fram kom de 2 tynneste og spinkle guppy-unger jeg noensinne har sett. Jeg kjøpte plastbakgrunnen den 2/7 i år, så hva de har levd av er et mysterium. Det blir jo lite alger bak en mørk bakgrunn. Jeg fikk som sagt guppy-ungene fram og tenkte overhode ikke på at små guppy-unger er leopoldimat, men det gjorde jo selvfølgelig leopoldiene, så et par stykker av dem fikk et uventet proteintilskudd .
110-literen går sin skakke gang, de første innboerne har kommet sånn litt etterhvert, nå svømmer det 2 ancistrus og 2 flekkete pansermaller der, jeg flyttet pansermalllene over fra 60-literen, dem har det nok mye bedre i rådasanden, skal kjøpe 4 lekekamerater til dem også. I tillegg er det en 10-15 sandsnegler der, og helt sikkert pestsnegler, selv om jeg ikke har sett noen ennå. Skal forøvrig kjøpe flere planter til det karet senere i dag.
I discuskaret går livet sin vante gang. Når jeg forer med mygglarver eller oksehjerte så legger jeg foret i en hov og lar det ligge i overflaten til opptining et par minutter. Det har discusen forstått, og nå svømmer det 7 sultne discuser rundt hoven og venter på mat når jeg skal fore. Her forrige dagen la jeg discusgranulat i hoven, discusen svømte rundt og ventet, og nå spiser dem granulat også uten matvegring. Den smarteste vinner .
Etter en periode med hyppige 30% vannbytte og at jeg la en nitratsvamp i juwelfilteret ser det ut som at nitratverdiene roer seg ned på akseptable 6-10 en plass. Tetratec-filteret begynner vel så smått å gjøre jobben sin etterhvert også. Jeg får bare håpe at den medgangsbølgen jeg har for tiden fortsetter, jeg må jo innrømme at det neppe hadde gått så bra uten Akvaforum, der finner en jo svar på alt en lurer på.
Nei nå for det holde for denne gangen, dere får ha det bra alle sammen.

Jon
Corydoras-egg
Jeg skrev i innlegget tidligere i dag at jeg skulle kjøpe lekekamerater til de 2 corydoras peleatus jeg har fra før. Det trengs visst ikke . De to jeg har leker aldeles utmerket som det er.
Det har resultert i en massiv egglegging i ettermiddag, og jeg har plukket foreløpig ca. 40 egg opp i et klekkekar jeg hadde liggende. Se vedlagt foto. Men det er fremdeles en 20-30 egg på glassrutene i karet. Da er det vel bare å lese og lære om corydorasoppdrett og håpe det beste. Det var vel egentlig alt for nå, ha det bra.

Jon
Moro Jon, kult vis du får klekket de.
Den bilen var fiin sikle, sikle..
Jeg kjører en 90 mod Chewrolet suburban, jeg drømmer om en litt mer sportslig sak av samme merke. Nemlig en corvette fra tidlig 70 tall, men foreløpig blir det med drømmen her. Det er noe eget med eldre amerikanske biler altså..

Lykke til med cory eggene, håper det klekker mange. De er bare helt utrolig bittesmå, jeg følte at jeg trengte lupe for å se mine aeneus..
Jeg får bare takke og bukke for kommentarene av bilen. Og du har helt rett tangloppa, Crvetter fra rundt 70 er noe av de flotteste biler som er laget. Ikke gi opp drømmen, for en ca 120000 kr. er du langt på vei.
Nå hadde jeg ikke tenkt å la amcar-interressen overta tråden min her , men er det interesse for biler kan vi jo opprette en tråd i Off Topic forumet. Hva med "bilen min" f.eks
med bilder og opplysninger.

Mulig at jeg tar feil og er litt vel overivrig, men jeg syns at corydoraseggene har blitt mørkere allerede.

Jon
Det er mandag morgen og aqualivet går i litt motbakke i Rakkestad. Jeg får ta det positive først. Karantenetiden er snart over for Leopoldiene, og skal i 110 literen i løpet av et par dager. Dem får det vel mye bedre når dem får strekke mer på beina. Og da slipper jeg vannbytte annenver dag på 60-literen.
Corydoraseggene har begynt å klekke, så nå er det noen bittesmå yngler i klekkekaret, pluss at corydorasen fortsatte å legge egg i et par dager, så nå er det ca 50 egg rundt på glasset i karet og 35-40 egg/yngel i klekkekaret. Legger med et par dårlige bilder av de stolte foreldre.
Det er en slags oppdrettsvariant av flekket pansermalle med lange finner.Det blir vel litt hektisk når leopoldiene skal over i 110-literen, for da må yngelen over i 60-literen, Vil ikke at dem skal bli proteintilskudd. Jeg leste i en tråd her forresten at det var en som var bekymret over "spisevegring" med sine leopoldi, det er ikke mine plaget med som tidligere nevnt. Makan til matvrak har jeg aldri sett.
I discskaret er det ikke fullt så bra. Jeg har opdaget flagelater og startet med varmekur i går, skrudde termostaten opp til 32-33 grader og medisinerte med flagyl i dag og satte en luftestein opp i karet. Dette skal da pågå i en uke og så en gradvis nedtrapping av temperaturen. Får håpe de andre fiskene i karet tåler dette. Hvorfor flagelatene har bryti ut er jeg ikke helt sikker på, men det kan kanskje ha noe med at jeg slapp 8 discus opp i et nyinnkjørt kar på en gang, istedenfor og dele det opp i to utslipp med en ukes mellomrom. Karet ble vel litt overbelastet antageligvis. Da fikk jeg jo svar på hvorfor den ene "leopard snake skin" er så mørk innimellom. Men men, det vil jo helst gå bra. DiscusGeir er jo velvilligheten selv når det gjelder gode råd. Nei, dette får være nok, ha det bra folkens.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap