Starten (side 8)

Hei Ken

Dette her er absolutt ingen overvektige feite Scalarer på 15-16 cm som såvidt orker å svømme ditt maten er . Tvert i mot, her er det snakk om ikke fullt utvokste Leopoldi på 6-7 cm fulle av overskudd og energi. Dette må være sportsmodellen til scalare, omtrent som en Dodge Viper i forhold til Chrysleren min (se tidligere innlegg i denne tråden). Dem akselererer jo fra 0 til bortevekk på rundt 1/10 sek. Men jeg har fått et par gode tips som jeg skal prøve i løpet av dagen, så for vi se hvordan det går. Dere vil kontinuerlig få tilbakemeldinger om jakten.

Jon
Det var noen utrolig fine diskus du skaffet deg i slutten av januar Jeg pleier vel ikke være den som skryter av diskus, men akkurat de der var utrolig flotte
Jeg takker og bukker Mona, bestandig koselig å få positive tilbakemeldinger på fiskene sine, spesielt når det kommer fra personer som har akvarie-interessen på helt andre områder .

Jon
mona o
Det var noen utrolig fine diskus du skaffet deg i slutten av januar :-) [I]Jeg[/I] pleier vel ikke være den som skryter av diskus, men akkurat de der var utrolig flotte :)


Enig de er fine, men enda finere i "live"enn på bildene hans.
Den store leopoldijakten 3
Jeg har nå prøvd hovtrikset, med for i hoven. Jeg la oksehjerte i discushoven,16 x 26 cm. Det virket vel og bra det, bortsett fra at en stakket stund så var det 2 discus, en liten kardinaltetrastim og 1 guppy i hoven samtidig. Leopoldiene og SAE-ene? De så en hov og svømte under Juwelfilteret. Jeg valgte den lettvinte måten først. Når ting har roet seg i karet og fiskene kommer ut fra gjemmestedet sitt så skal jeg forsøke plastposetipset til Tante Astrid. I Rakkestad er intet umulig, mirakler tar bare litt lengre tid.
Fortsettelse følger .

Jon
Jon Bruce
Jeg har nå prøvd hovtrikset, med for i hoven. Jeg la oksehjerte i discushoven,16 x 26 cm. Det virket vel og bra det, bortsett fra at en stakket stund så var det 2 discus, en liten kardinaltetrastim og 1 guppy i hoven samtidig. Leopoldiene og SAE-ene? De så en hov og svømte under Juwelfilteret. Jeg valgte den lettvinte måten først. Når ting har roet seg i karet og fiskene kommer ut fra gjemmestedet sitt så skal jeg forsøke plastposetipset til Tante Astrid. I Rakkestad er intet umulig, mirakler tar bare litt lengre tid. Fortsettelse følger :-). Jon


Du kan få låne min store hov viss det kan hjelpe.
Dere kommer vel innom i ettermiddag/kveld for å titte på mine nye saltvannsfisker + andre dyr?
Og kanskje du får sett diskus egg, byttet ut hunnen i BB karret igår og satt inn snow leopard hunnen.
Og hun er virkelig i leksmodus, etter kaldtvannsbytte nå på formiddagen.
Den store leopoldijakten 4
Hei Ken.

Nå satte du meg på en ide, Hvis jeg plasserer en stor hov foran hula under Juwelfilteret, og bruker en annen stor hov og skremmer dem under filteret, d.v.s. inn i hoven, så er det kanskje en liten mulighet.
Enda en grunn for å besøke deg. Og Hunden, har den det bra etter sykehusoppholdet?

Jon
Den store leopoldijakten 5
Nå etter utfor-vm på tv gjorde jeg et nytt forsøk med Leopoldijakt og hvilket resultat. Jeg satte den største hoven foran hula under Juwelfilteret og brukte den andre som jeg fikk låne av Ken og jagde en Leopoldi rett i storhoven. Full klaff på første forsøk jippi. Og den siste Leopoldien? Den ligger nok lettere skremt helt innerst under Juwelfilteret . Jeg må nok vente til at Bøkko har gått 5000 m. på skøyter senere i kveld før jeg prøver igjen. Det er bare å ikke å gi seg.
Fortsettelse følger.

Jon
Den store leopoldijakten 6
Dette er tydelig hvis dagen når alle overgår seg selv. Bøkko overgikk seg selv med en utrolig glimrende 500m. Skihopperne overgikk vel seg selv dem også, når dem kjempet jevnt med Østerikerne i lagkonkuransen og tapte med bare 1.2 poeng. Slettes ikke verst.
Uten sammenligning på noen måter, så vil jeg all beskjedenhet nevne at jeg også har overgått meg selv. Etter utallige forsøk, timer med tenking og planlegging og mye fortvilelse og desperasjon, så greide jeg alltså å fange den siste Leopoldien for noen minutter siden. Det samme trikset som forrige gang, den ene hoven foran "Juwelhulen" og Leopoldien svømte nesten av seg selv inn i hoven. Takk for alle gode råd, oppmuntrende kommentarer og lån av rekvisita.
Jaja, nå er det over, nå kan jeg ta helg. En riktig god helg til dere også.

Jon
1 årsjubileum
Søndags morgen, kaffen og rullingsen er på plass, og det er tid for litt mimring. Det er ca. 1 år siden det første akvariet kom i hus her i Rakkestad, og mye vann er rennt i havet siden da. Men ikke riktig alt, ca. 650 liter har stoppet opp i forskjellige kar i huset her i Rakkestad. I fra et lite 12- liter på kjøkkenet til 350-literen i stua. Og alt begynte med at jentungene i huset ville ha kjæledyr, det var forslag i fra bikkje til hvite mus. Dem var åpne for alt, bare det kom dyr i huset. De som har lest hele tråden min vet jo at jeg har drømt om akvarie siden jeg var en 6-7 år, men at det kom aldri i gang på alvor. Vel nå benyttet jeg anledningen og sa: "Vi skaffer oss akvarie". Det var full respons på forslaget og et par dager etter så var 54-literen på plass i stua. Dette karet ble forøvrig omtalt som både 55 og 60-liter tidligere i tråden min, men er altså 54 liter. Jeg og Madammen ble fort klar over at karet var altfor lite, og et par tre mnd. etterpå kom 350- literen i hus og da var vi igang. Det viste seg nemlig at Madammen har hatt lyst på akvarie i mange, mange år, men tørte ikke å sette i gang grunnet manglende kunnskaper. Jeg er av den mening at kunnskap er noe en skaffer underveis, og 54-literen ble et riktig prøveprosjekt hvor stort sett de fleste nybegynnerfeil/tabber ble gjort før jeg oppdaget AF og det begynte og bli orden på sakene. 350-literen ble jo startet opp i slutten av juni, og 10 august kom discusene oppi, dette er jo selvfølgelig staskaret som får veldig mye oppmerksomhet og ros av gjestene som kommer på besøk. Det kan nok hende at noen av dem er, lykkelig uvitende, blitt smittet av litersyken etter besøk hos oss .
Omtrent samtidig som discusene kom i karet så startet jeg opp 11o-literen og yngste jentungen fikk et 12-liters kar for å ha på rommet. Det ble jo selvfølgelig alt for lite, så ganske kjapt ble det byttet ut med et 45-liters kar og 12-literen havnet ned på kjøkkenbenken for å holde oppvaskhjelpen og kokken med selskap. Og nå for et par uker siden skaffet vi oss et 90-liters kar, som foreløpig er et BB-kar som kommer til å bli brukt som karantene/transittkar. Nå svømmer det jo tre Leopoldi og en feit SAE der som jeg håper blir solgt på tirsdag. Jeg må jo fange de 2 siste feite SAE-ene i 350-literen også før tirsdag. Jeg gidder ikke å skrive opp fiskebestanden i alle karene, men de som lurer på det, kan gå inn på siden min og titte. Karene er rimelig oppdatert på fisker og planter.
Men jeg har nok ikke tenkt og stoppe på 650 liter. Jeg har funnet ut at hvis jeg henger flatkjermen opp på veggen, så blir det god plass til det etterlengtede akvariebordet under TV-en. Drømmen om et 1000-1200 liters kar lever også i beste velgående, men madammen får en dyp rynke mellom øynene når jeg nevnet det, så her må det mye planlegging og god argumentasjon til.
Nei, nå begynner nakken å protestere på skrivingen, så dere får ha det bra folkens.

Jon
Muligens katastrofe.
Når jeg skulle fore i 54-literen i dag tidlig kl.09.00, så oppdaget jeg til min store forskrekkelse at etter et vannbytte kl. 20.00 i går kveld, så hadde jeg glemt å starte Aquaball-filteret igjen etterpå . Vel, jeg har jo 5 andre kar å hente filterguffe fra, dråpetest for No2 og nok vann i springen for vannbytte, men det blir vel noen spennende dager fremover. Hvis jeg ser det minste tegn til Nitrit så får jeg overbefolke 110-literen til krisen er over. Det er vel ikke så mye annet jeg kan gjøre? Jeg har jo lest at det har vært strømbrudd hos enkelte i atskillige timer og det har gått bra, men jeg tar ingen sjanser.

Jon
Hei, jon
det var da jo veldig fine discus du har skaffet deg da
måtte flire litt når jeg leste at du hadde slitet litt med å få opp leopoldiene,

Mvh Robin
Discus-kjærestepar
Oslofrokosten er på plass, kaffe og rullings, og jeg må fortelle om de siste døgns store begivenheter. Her på søndag begynte de 3 Super Red Melon og sloss og krangle seg i mellom noe voldsomt. Dette var merkelig for de 3 har hvert på samme parti hele tiden og de dominerende i karet. Men nå var det munnhuggeri, svømming rett i siden på hverandre og mye kjelving/risting i finnene. Dette pågikk både søndag og mandag, men i går hadde det roet seg betraktelig igjen. Jeg tenkte ikke så mye over det, bortsett fra at jeg syns det var en uvanlig adferd.Jeg la forøvrig merke til at Super Red Melonene spiste mye alger øverst på Mangrove-rota i karet. Hmmm, merkelig, dette hadde jeg aldri sett før. Svaret på denne noe merkelige oppførselen fikk jeg i går kveld da en av mine mine faste discuskonsulenter, Ken og dama hans kom på besøk. Etter og ha gått runden og tittet på alle karene i huset satte Ken seg i godstolen inntil discuskaret ble han litt stille mens han gransket karet vel og lenge, så spurte han: "har du sett noen lekstendenser nylig? Her blir det egglegging i kveld."
Da gikk det opp for meg, jeg hadde jo tenkt litt i de baner jeg også, men jeg trudde discusen var for unge. Men da er det vel slik i discusverdenen som i menneskeverdenen da, noen er tidligere ute enn andre. Jeg har jo også funnet ut at Super Red Melonene er 1 år omtrent på denne tida, så det er kanskje ikke så tidlig allikevel. Resultatet av alt dette styret ser dere på bildene, det øverste viser bilde av de nyforlovede dere ser "eggleggingsrøret" helt tydelig på hunnen til venstre, det mellomste bilde viser hunnen legger egg og det nederste viser hannen spiser egg. Alt dette er jo helt normalt, discus trenger mange forsøk før dem skjønner hvordan det skal gjøres. Men artig er det jo lell.
Problemet er jo at jeg ikke hadde tenkt på discus-oppdrett i det hele tatt, men jeg har jo det 90-liters BB-karet, foreløpig med 3 Leopoldi som må forsvinne snart. OG DA!!!! mine damer og herrer, da er det veldig fristende og sette de 2 nyforlovede i karet og prøve. Ken sa at hviss noen eventuelle yngel skulle vokse seg ut av karet så har han plass nok. Dessuten så har jeg noe artemia-klekkegreier, det var så billig på en klubb-auksjon så jeg bare måtte kjøpe det.
Men jeg får se og tenke på det. Og det var alt for i dag, ha det bra folkens.
Hei igjen Jon.
Det var utrolig moro og oppleve den første egglegingen hoss deg igår, jeg er og blir en diskus"idiot"og ingen fisk i ferskvann grier å "geare"meg opp slik en diskus gjør.
Vannvittig moro og følge leken og ynglepleien deres.

Du har bare og begynne og drette, trenger kanskje en fisk fra deg etterhvert for å skape min egen fargevariant.

Så få flyttet parret til BB-karret ditt, det er akurat passe stort til parret ditt.
Hvordan går det med turtelduene? Har du flyttet de over i eget karr ennå?
Nei, han som skulle hente leopoldiene har ikke kommet ennå, så jeg vurderer sterkt å ta dem med til auksjonen på klubbmøtet til tirsdag. Ellers har de nyforlovede startet en ny eggleggingsrunde og nå befrukter hannen eggene før han spiser dem opp, så det er jo fremgang å spore. Vi får ta en discusoppdretts discusjon på klubbmøte til tirsdag.

Jon
Oppsett av asiakar
Endelig, etter en mnd. forsinkelse så er jeg i gang med å stte opp 90-liters Asia-kar. 90- liters-karet har jo rusla og gått et par mndr. så det største problemet blir å flytte det fra kjøkkenet til stua og sette på innvendig bakgrunn. Problemet ble løst med at jeg hentet den 90 liters murerdunken som jeg bruker en gang i mellom i forb. med store vannbytter i discus karet. Den ble satt rett under bokseksjonen der 90-literen skal være (seksjonen er både målt og forsterket, så alt er i orden.) Så var det hevert og akvaribøtter og få alt vannet over. Det er i orden, så måtte akvariet tørke og bakgrunnen silikoneres på, det er også i orden nå så jeg har vært veldig effektiv i dag. Så nå er det bare å vente på i morgen og sette i gang med innredning og alt det derre. Og ja, hvis det er noen som lurer på det, så ligger det innvendige AmTop- filteret og surrer og går i murerdunken.
I karet skal det foreløpig svømme en kampfiskhann (Djengis Kahn), 2 dverg-gurami og en stim på 20 kileflekker. Jeg er velødig takknemlig hvis dere kommer med forslag til andre fisker.
Jeg gidder ikke å skrive så detaljert om igangsetting og innredning av Asia-kar når Tante Astrid var så snill og startet denne tråden i fjor. Takk skal du ha igjen Tante.
Dere får smøre dere med tålmodighet, bildene kommer i morgen når karet er i full gang.

Jon

Ting tar tid i Rakkestad, grunnet en liten helsesmell, har jeg ikke vært så aktiv på nettet den siste mnd. Men her kommer det bilder av karet. Det første viser hele karet, relativt spinkelt beplantet, men jeg syns det er gøy å følge med når plantene gror seg til, og så kan jeg forme karet underveis. Det andre bilde viser karets stolthet, en lotus, som jeg kom over på en auksjon og som vokser og trives. Den mister ikke rødfargen og jeg er veldig spent på fortsettelsen. I karet svømmer det 28 kileflekker og et dvergguramipar foreløpig. Kampfiskhannen måtte jeg flytte til 45-literen da kileflekkene ble veldig glad i finnene hans. Dere har sikkert lagt merke til at det er mye alger i karet, ikke uvanlig i nystartede kar, men jeg håper at jeg skal unngå å ha algespisere i det. De første pestsneglene har jo vist seg og jeg puttet en 15-20 malaysiske sandsnegler oppi, så nå er det vel bare å vente og se.

Jon
Hei.
Jeg er helt enig, den lotusen var flott. Hvis den får nok lys så vil den bli helt fantastisk.
Jeg har og en slik i den ene 160L min, den er nesten rødlilla i fargen og er blitt kjempesvær.
Nye discus
Jeg var en tur hos min gode venn DiscusGeir på Nesodden i dag og hentet 4 nye "Super Red Melon" discus, 10 cm store. Dere ser dem ligge i isopor kasse mens "transportvannet" sakte blir blandet med vannet fra karet dem skal opp i. Det ser jo litt fælt ut mens dem ligger på siden, men 20 min. senere svømte alle oppreist og så veldig friske ut. En veldig drøy timë senere ble de overført til hjørnekaret til de andre discusene og nå har det roet seg karet og de nyankomne ser veldig rolige og harmoniske ut. I en liten periode blir det litt overbefolket i hjørnekaret, før de 2 "Bambino Rossi" forsvinner ut til avlsarbeid. Golden Leoparden får jeg prøve å selge og da har jeg et kar med bare Super Red Melon, endelig.Dette var bare en liten situasjonsrapport, i morgen får dere en tilbakemelding om hvordan dem har taklet den første natt. Jeg er jo veldig spent, bestandig spennende med ny fisk.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap