- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Plantenæring eller ikke ved forhøyet nitrat ?
Plantenæring eller ikke ved forhøyet nitrat ?
Jeg har fått litt grønnalger og må nok kutte ned på foringen... Men jeg er ganske flink til å bytte vann - minst 30% hver uke uten unntak.
Plantene mine har fått Tetra crypto næringstabletter for et par mnd siden -godt nedgravd i substratet. I tillegg har jeg brukt Tropicas flytende næring i halvparten av anbefalt dosering lenge. I artikkelen om alger her på AF står det at man bør kutte plantenæringen en stund i disse tilfellene, men i dyrebutikken fikk jeg høre at det var nå det var viktig å gjødsle for at plantene skulle vokse mer og ta næringen fra algene. Plantene er ganske mange og i god vekst uansett.
Hva mener dere er best å gjøre mht næringen ?
Og hvordan får man egentlig disse gjenstridige grønne små flekkene av glasset ?
Plantene mine har fått Tetra crypto næringstabletter for et par mnd siden -godt nedgravd i substratet. I tillegg har jeg brukt Tropicas flytende næring i halvparten av anbefalt dosering lenge. I artikkelen om alger her på AF står det at man bør kutte plantenæringen en stund i disse tilfellene, men i dyrebutikken fikk jeg høre at det var nå det var viktig å gjødsle for at plantene skulle vokse mer og ta næringen fra algene. Plantene er ganske mange og i god vekst uansett.
Hva mener dere er best å gjøre mht næringen ?
Og hvordan får man egentlig disse gjenstridige grønne små flekkene av glasset ?
Postet 03.04.08 kl 22:11
Postet 05.04.08 kl 00:44
Er ingen planteekspert, men...
Jeg ville fotsatt å gi dem jern.
Ville vært mere forsiktig med plantenæring som inneholder nitrater.
Anbefaler deg å studere innholdsfortegnelsen nøye.
Vet ikke hva du ligger i "litt grønnalger", selv synes jeg det bare er fint med litt alger, men det kan jo fort bli for mye.
Dersom de uansett er i god vekst, er det neppe noe problem å droppe gjødningen en uke eller to, og se hvordan de reagerer på det.
Jeg ville fotsatt å gi dem jern.
Ville vært mere forsiktig med plantenæring som inneholder nitrater.
Anbefaler deg å studere innholdsfortegnelsen nøye.
Vet ikke hva du ligger i "litt grønnalger", selv synes jeg det bare er fint med litt alger, men det kan jo fort bli for mye.
Dersom de uansett er i god vekst, er det neppe noe problem å droppe gjødningen en uke eller to, og se hvordan de reagerer på det.
Postet 05.04.08 kl 00:57
Postet 05.04.08 kl 01:17
Postet 05.04.08 kl 10:23
Postet 05.04.08 kl 14:42
Postet 05.04.08 kl 15:37