Pumpe med litt løftehøyde!

Jeg er på utkikk etter en pumpe som i utgangspunktet klarer å løfte vannet ca. 1,5m. Min utvendige pumpe m/filter Fluval 205 klarer forsåvidt å løfte vannet i den høyden, men mistenker sterkt at gjennomstrømningen ikke er 680l/t lengre da.

Jeg har en sump under akvariet og prøvde med en Juwelpumpe 600l/t i enden på innsugsrøret på den utvendige pumpa som en "matepumpe". Gjennomstrømningen økte ganske mye, men langt fra 680l/t tørr jeg påstå.

Noen ideer om løsninger her?

Hvis jeg bruker en pumpe som f.eks har en kapasitet på 1000l/t, vil det bli for mye å sette i serie med den utvendige f.eks.? Eller vil gjennomstrømningen bli høyere enn den utvendige pumpa i utgangspunktet klarer alene?

Hvis det er noen som skjønner hva jeg mener der da... Spør hvis noe er uklart
Plussmedlem
Slik jeg leser manualen til 205 så er max anbefalt løftehøyde 1,35 m. Og sirkulasjonen i filteret er da 420 l/timen.
Antar at denne sirkulasjonen er når filteret er helt rent og ikke full av partikler etc.
Dette er kanskje noe av grunnen til at du synes at gjennomstrømningen er noe dårlig?

Men dette var egentlig ikke noe svar på spørsmålet ditt
Åja, står det sånt i manualen også? hehe... tenkte ikke på det jeg. Fant max løftehøyde på nettet. Den reelle høyden min er ikke 1,5m da, men 1,1 ca. Husket bare ikke akkurat i går da jeg skrev. Derfor tenkte jeg å være på den sikre siden

Men 420l/t med et sterilt filter blir en drastisk reduskjon, så jeg håper noen kan tipse meg mer...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap