Hvilke huler er best til tanganyikacilider?

Jeg har et kar med forskjellige tanganyika(se profilen min). Jeg lurer på hvilke huler som er best for å få de til å yngle?
Er det bra med skifer?
Er det viktig at åpningen er veldig liten?
Hvor mye har vannverdiene å si for lek og yngel?

Helt blank her......
Du må nesten si noe om hva slags tanganyika, noen liker store huler til yngling (prinsessen av burundi) og noen trange huler (calvus)
Ja
det står som sagt i profilen min. Lettere å klikke seg inn der, enn å ramse opp alle fiskene her tenkte jeg....
Søk på artene her og på andre ciklideforum så får du de beste svarene. Stabler du stein til røyser så vil det jo bli både små og store huler for enhver smak. De fleste tanganyikaene graver jo og former huler etter eget velbefinnende - så har du nok steinrøyser så vil nok de fleste finne seg til rette

Så forresten at du har calvus - kjempekul fisk, men husk at de er rovfisk, så de er ikke så egnet om du håper på yngel.
tangen
Jeg har et kar med forskjellige tanganyika(se profilen min). Jeg lurer på hvilke huler som er best for å få de til å yngle? Er det bra med skifer? Er det viktig at åpningen er veldig liten? Hvor mye har vannverdiene å si for lek og yngel? Helt blank her......

Hej

Tittade lite på ditt akvarium.

Om det hade varit mitt akvarium så hade jag tagit bort all lavasten.
Lava stenen är vass och fiskarna kan skada sig på de.

Jag hade inrett akvariumet med skiffer och lite annan sten.
Fin sand är att rekomendera.

Om man lägger i skiffret så att det bildas ganska trånga grottor så gillar dina Julidochromis regani det.(även Julidochromis transcriptus och Neolamprologus leleupi )

De fixar resten själva och de kommer att gräva som de önskar att ha det

När det gäller dina Paracyprichromis nigripinnis så är det en stim fisk
såg att du hade 3 st.De blir fina om man har dämpad belysning

De leker i stora grottor.
Jag fick de att leka i en ("mallehule") malgrotta som jar öppen i båda ändar som jag hade hängt upp med fisk lina högt upp i akvariumet

Det fungerar även med stora konstgjorda grottor som finns att köpa.
Så slipper man risken att stenar rasar.

Se till att du är duktig med vatten bytena byt ca 30% min var 14 dag.

Om du gör stora delvattensbyten kan det trigga till lek ! Stora delvattensbyten då menar jag ca 50%.
Gör du detta samtidigt som du ger de levande foder så skall du nog få lek.

När jag höll på med Tanganyika hade jag ett ph på ca 8.2 kh 8-12
Temp.ca 25-26 grader

Jag brydde mig inte om Gh. För mig är Kh viktigare så att Ph håller sig stabil.
Men här finns det flera olika åsikter om Gh.

Hoppas detta var till lite hjälp.

Ta och sök på nätet och läs.Köp dig gärna någon bok det är en god investering

Mvh Kjell

Denna fisk kan jag rekomendera Cyprichromis Leptosoma se bild
De är ganska lekvilliga

Takk for mye bra tips! Sant at calvusene er en trussel mot yngel, men de er jo ganske kule.....hmmm....valgets kvaler....

Det som er utfordringen i forhold til skifer er at det er vanskelig å bygge i høyden, der er lavastein suveren. Samtidig så danner lavasteinen utrolig mye huler og fine gjemmesteder for fisken. Men kanskje eg kan lage til en skiferrøys i ene hjørnet.

Finner du skifersteiner i naturen så er de fine og lettere å stable siden mange av steinene ikke er flate "plater" Kom selv i "skade" for å få med meg en del sånne steiner fra elva i en av byens parker - huff... veldig uheldig der ja
Stabler litt uregelmessig så blir det kombinasjon av store og små huler - litt for enhver smak. Ellers graver de og koser seg selv så aquascapingen tar de seg av i store trekk selv

Enig om calvusen - har de selv Knallkule - men ... har også iakttatt den sirkle over sneglehuslekerne - helt tydelig på jakt

Har selv tanganyika i to kar, et med bare prinsesser med tanke på yngel og ett med calvuser og transcriptus (hvor yngelforhåpningene er lave). så det er jo en måte å løse det på.

Har noe lavastein i ene akvariet hos meg og, har ikke opplevd noen skader pga det. Du kan jo eventuelt bytte litt sånn gradvis. Nå går det jo mot vår og sommer.. masse fine steiner i finne ute i naturen.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap