Begynnelse på lek??? sajica

Fikk ei ny Sajica jente for noen dager siden og det så ut til å være kjærlighet ved første blikk med hannen (som var enkemann) jeg hadde. Da jeg kom hjem i ettermiddag fikk jeg se en stor haug med sand foran en kjeramikk hule som jeg har i karet. HMMM hvordan har den kommet dit tenkte jeg da. Men så fikk jeg se at Sajica jente var inn og ut av hulen og spyttet ut sand!! Hannen var også en tur innom men han spyttet ikke ut sand.

Et spørsmål til dere som vet, er dette en begynnene adferd til lek?? I så fall, vil noen av fiskene forandre noe farge???Det hadde jo vært kjempegøy vis det hadde vært det. Hører gjerne om alt som har med lek og Sajica å gjøre
Ja er en start
hey. ja dette vil jeg tro er en start på lek. De graver masse å gjør seg klare til å legge egg. Jenta forandrer seg veldig i fargene.

Hun blir mørkere på krøppen og noen lysere på ryggfinnen.

Mvh Jonas

Du kan nok vente deg noen ganske mange små om ikke altfor lenge!
Nå har de holdt på i hele dag med å grave ut av hula!! Er redd de snart er nede på varmekablene jeg har i karet. HELP...... hva vis det skjer??

Hvor lang tid kan det ta før de setter igang med å skifte farge og begynne å legge egg?? Er Sajica flinke foreldre selv ved første gang egglegging ??

HAr sett at endel her på forumet har hatt Sajica egg så kjære dere... gi meg råd er dere snille om hva jeg kan gjøre for at yngelen skal leve opp eller klarer disse foreldrene å fikse dette selv?

Har kjøpt avskallet artemia i tilfelde det skulle komme noe småttinger!
Tipser om at hvis du går i Fiskebasen under Om oppdrett på sajica så finner du 28 stykker som har registrert oppdrett på denne. Klikk deg inn på de forskjellige så får du opplysninger om hvordan de har gått frem. Lykke til
Sajika-mor blir sort når det er klekket egg.Hun holder seg mørk lenge,så lenge det er småttinger i karet her hos meg.
Litt graving blir det nok,det er i disse gropene ved hula hun legger yngelen før de begynner å "hoppe" rundt inntil de blir frittsvømmende.
Jeg har kun ancistrus og corydoras i dette karet hos meg,og det er ingen trussel for maten.Jeg gir mat rett over der hula og babyene er, opptil flere ganger om dagen.ikke gi for mye mat hver gang,da fyker nititten i været
Har ved de siste kullene kun gitt granulatfor til sajikaene/sajikayngelen,og de er ikke gamle før de tar en granulatbit hver i munnen og fyker rundt med hver sin.

Når de først har slått seg til ro ved en hule forblir familien der,så lenge de ikke blir forstyrret.Litt graving i nærheten kan forekomme,men det blir ikke så heftig som den du opplever nå.

Moro å se på de før lyset slukkes,hvis du har timer.Da "legger" de barna i hulen like før lyset slukkes.

Jeg har alltid lyset på i taket når jeg har yngel,for ellers ser ikke foreldrene hva som svømmer rundt natterstid og kan spise de ved en feiltakelse.
Mistet mange i første kullet på den måten
En liten oppdatering på hvordan det går.

Sajica mor er nå nesten ikke ute av hulen. Er hun det tar hun seg kun en kort rundte før hun stuper rett inn i hulen igjen. Når hun er på utsiden jager hun vekk en stor ancistrus som også bor i karet rett inn i hula som er hans hjem .Hun ligger med nesetippen på utsiden og vifter med finnene sine som bare det. Kan ikke se om det er noen egg der for de har gravd ut så masse sand. Det eneste jeg reagerte litt på var at jeg så masse runde flekker på innsiden av hula. Tett i tett. Om disse "flekkene" var der tidligere kan jeg ikke si, men de minner meg heller ikke om egg.
Har ikke sett noe mer utgraving fra hula idag og heller ikke andre steder rundt den
Bare å vente å se hva som skjer!!
Gratulerer.
Høres ut til at det er egg i hula.
Ja ingenting hadde gledet meg mere enn det. Får vente de neste dagene å se . Som jeg forstår så skifter hunnen farge når eggene er klekket. Hvor lang tid tar det før det skjer?? En 2-3 dager kanskje og en 2-3 dager før eventuelle yngel er frittsvømmende?.

Har utrolig lyst til å stikke hånda ned i akvariet og løfte på hula for å se. Men nyskjærrigheten skal ikke få ta overhånd. Vil jo ikke at de skal bli forstyrret slik at ting skjærer seg . Som det heter: Tolmodighet er en dyd, og det har ikke jeg hasse av akkurat nå. haha

Takk for alle svar på denne tråden og tar gjerne imot mange flere!!
Jeg er litt usikker når det gjelder klekking,men det tar noen dager.Da er disse små kulene fra huletaket vekk.
Hunnen legger småttingene samlet i en grop nede i hulen,eller rett på yttersiden alt etter hvor truet hun føler seg av andre fisker.
Når de blir frittsvømmende ,hender det at noen stikker av.Da er de ute og henter de inn igjen,foreldrene henter de i munnen for å spytte de tilbake til "barnehagen"
Hvis du tar hånda di nedi nå,garanterer jeg deg at du vil bli bitt av hannen.Beskyttelses trangen er stor.Snakker av erfaring....
Hvis du har en lommelykt,så hjelper det med å se bedre i hula.
Lykke til
Takk for svar! Fant meg en lommelykt, men den var det ikke mye hjelp i. Lyste for dårlig. AHHH leselampa mi har godt lys tenkte jeg og brukte den. Gjett hva jeg fant!!! MASSE EGG!!Telt iværtfall til 40, men det var mere. Det var disse flekkene som jeg nevte i et tidligere innlegg som var egg. Med det gode lyset så jeg godt hva det var.Dette blir spennende greier skal jeg si.

Har prøvd å ta noen bilder med ikke lett siden jeg ikke har så bra kamera, men bedre enn ingenting.

Bilde1: Mamma Sajica- pappa i hulen
Bilde2: EGG
Bilde 3: Mamma passer eggene sine.

Et spørsmål: Hvordan kan jeg få lagt inn bildene under innlegget slik at de kan bli vist i sin helhet og ikke bare slike små som må åpnes i nytt vindu????
Det med bildene,der kan jeg ikke hjelpe deg.
Men det ble bra de som kom frem her i tråden,jeg så tilogmed eggene på innsiden av hula.

Nå kan du gjerne gi de mat rett over huleinngangen når du forer hvis du gir granulat vel å merke,for da slipper far å kjeppjage madamen tilbake til barna.
Kjekk fordeling hos sajikaene dette her.-Mor passer egg/yngel,og far passer på mor ,at hun ikke sluntrer unna.

Hey.
grattis så mye med egg.! hold oss gjerne oppdatert.

Nå kom akkurat min sajica yngel ut av kokosnøtta, vanskelig å telle men tror det er over 50 stk. Største kullet jeg har fått!!

Mvh Jonas

DAGENS OPPDATERING.

Da jeg kom hjem i ettermiddag fikk jeg se at mamma var travelt opptatt med å grave igjen. Ut av hula for å spytte sand et par ganger før hun legger seg til for å vifte på eggene. Så ut for å spytte litt sand igjen. Slik har hun holdt på i hele ettermiddag. Som dere ser er røttene på planten som står i enden på karet nå helt blottlagte. Har jo lest at de kan grave litt, men trodde ikke at det skulle bli til de grader så mye!! Hele den ene enden av karet, hvor hulen står, er helt ominnredet uten noe form for hjelp av meg. haha Graver de mere nå så er det ikke lenge før hulen vil falle over ende!!!

Mamma har enda ikke begynnt å skifte farge. Har forstått at hun gjør det når eggene er klekt. Når de er klekt menes det når eggene er blitt wiggles eller frittsvæmmende?? (Dumt spørmål ??? Ikke for meg som ikke vet noe om dette) Oppdaget eggene på lørdag så kanskje det skjer imorgen??

Her ser dere hvordan de har ominnredet den ene enden av karet:

[External Image]
Hey
Ja da klekker de nok i løpet av morgen dagen eller onsdag tenker jeg.
Da blir de wigglers så 4-5 dager senere blir de frittsvømmende!

Hvis det er det første kullet så kan det hende yngelen ikke lever opp. De trenger kanskje ett par forsøk før de fikser det helt men kan jo selvfølgelig også gå bra.. Mvh Jonas
Ja dette er første kullet til både dem og meg!! haha. Vi får satse på at det går bra, men som vi alle vet.... øvelse gjør mester.

Hun er iværtfall veldig iverig med å passe på hula og eggene sine. Tar hun seg en liten tur, så er pappa det og passer inngangen.


Vi får satse på det beste. Hvor lenge etter klekking kan jeg regne med å se avkommet på utsiden av hulen???
Du kan regne med å se yngel utafor ca 5-7 dager etter klekking. Kjempe små, søte "rompetroll". Jonas
Mamma holder fremfreles på med graviingen sin og har nå en diger volle rundst hulen sin. HER KOMMER INGEN UVEDKOMMENDE INN SIER VOLLEN!!
Hadde en titt inne i hula idag og så at mange egge var borte, hvor de er blitt av er ikke godt å si.NOen spist kanskje??

4 dager imorgen siden eggene ble lagt så da skulle vel kekking vare rundt hjørnet om de er befruktet.

Skal bli spennende å se når jeg kommer hjem fra jobb imorgen om det er noen forandring. Natta til dere som fremdeles sitter oppe.
Det er nok klekking på gang,snart er alle eggene borte.
Da er det å finne frem ekstralyset igjen,for nå er det i sanden du må lete.
Der ser du de små liggende ,de har kamuflasjefarger så de er ikke lett å få øye på..

Natta

Oppdatering onsdag:

Sajica mamma har vært utrolig opptatt de siste dagene med enda mere graving. Nå bor hun i er sandvoll men høy sandkant rundt hele hula si.

Da jeg kikket inn i hulen idag morges var mange av eggene borte. Jasså, dere har hatt dere et lite måltid for det gjennom tankene mine.

MEN da jeg kom hjem i ettermiddag satte jeg på leselampa og lyste inn i bunnen av hula. Der på bunnen fikk jeg se noe som lå og skalv!!! WIGGLES. Så utolig små. Det er første gang jeg ser slike.Hvor mange det er,er ikke godt å se men en god del ville jeg tro. Ser fra et innlegg jeg hadde her igår kveld at jeg skrev noen egg var borte. Regner da med at det var igår eggene ble Wiggles.

Det er fremdeles egg hengende fast i huleveggen og regner med at disse ikke er befruktet.

Nå lurer jeg litt på hvordan jeg burde gå frem:

1: Skal jeg prøve å ta bort eggene som fremdeles henger på huleveggen?
2: Når skal jeg begynne å mate disse små, og hvordan gjør jeg det best?

Skal passe på å ha på et lys om kvelde heretter. Skal bli utrolig spennende når jeg får se disse små ute av hula for første gang.

OPPDATERING FØLGER........
crnlab
Oppdatering onsdag: Nå lurer jeg litt på hvordan jeg burde gå frem: 1: Skal jeg prøve å ta bort eggene som fremdeles henger på huleveggen? 2: Når skal jeg begynne å mate disse små, og hvordan gjør jeg det best? Skal passe på å ha på et lys om kvelde heretter. Skal bli utrolig spennende når jeg får se disse små ute av hula for første gang. OPPDATERING FØLGER........


Hei

1-Ikke rør hula,de eggene du ser vil klekke i løpet av dagen,så innen kvelden er de borte og ligger sammen med de andre.
2-Som jeg har nevnt før,jeg mater med granulat,og gir de mat rett over hula som jeg strør over vannet.Gi gjene litt over flere ganger om dagen.De vil da synke rett ned ved hula.Da får både foreldrene og de bittesmå mat etterhvert.Det virker som om at de voksne moser maten til babyene.
Da har jeg hatt best resultat av oppdrettet,med flest overlevende yngel.

Og ja,ha på lys om natta
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Mørk
Reklame for plussmedlemskap