Hull i eple snegle

jeg har en del eplesnegle, men de fleste sneglene mine begynne å få hull og ser ut som den begynne å blir ødelagt har leste at de trenger kalsium for å å bygge opp skallet sitt, og at det finnes kalk i sandstein, noe som jeg har i akvarium mitt nå, men jeg syns at det ikke hjelper så mye. Er det en annen mulighet for å bygge opp skallet fek. pulver, tabletter, osv og hvor mye det koster for de.
Så vidt jeg vet, så er det ikke mulig å reparere slike hull når de først har oppstått. Men å øke GH, samt PH vil forhindre ytterligere skader.
personlig har eg tatt eggeskall å knust det opp å hatt litt oppi akvariet. det har falt i smak hos mine snegler.

min fremgangsmetode: ta et egg knuser er egg. av "innmaten" kan du lage deg et speilegg. ta ut den hinna som ligg inni skallet vask det godt å knus det opp i små biter å hiv det oppi.

skal ikkje si at dette er noe fasit da men et tips i alle fall.
Hei
skal jeg knuste i veldig småe biter ? ellers takk for tipsen, det skal jeg prøve imorra
Har du noe skjell liggende, aller ikke bor for langt unna sjøen, kan du fint bruke dette. ENten det er skjellsand, vanlige skjell eller sneglehus.
Trygve Lillefosse
(...) skjellsand (...)

...Noen som vet om han bare kan stikke til butikken og kjøpe skjellsand for fugler...? Får alle former for sand til pippen, med lukt og greier, men de fleste kjører også "økologiske varer", det vil si helt vanlig, naturlig skjellsand, uten noen dikkedarier...Er dette en løsning...?
ja jeg har kamskjell som har ligget der siden jeg har fått akvarium, vister ikke at den innholde kalsium men jeg har noen eplesnegle som er nettopp død, går det ann det der også?
Jeg har også samme problem med mine eldste gule , rosa og lilla. Min siste gamle gule døde i dag og den var helt gjennomhullet bak på snurren. Min erfaring er at har det først oppstått slike skader så kan det ikke repareres. Etter at jeg ble sneglegal og obs på hvilke vannverdier de skal ha så har skallene på mine nye snegler vært kjempefint. Oppskrapet kan de bli men det gjør de selv ved knuffing eller fall osv. Jeg bruker ved hvert vannbytte å tilsette natron og gh-salt pluss at jeg har kalkstein og masse skjell som er selvplukket i fjæra. Man kan også forebygge gjennom kosten ved å gi dem novo prawn, novo crabs og spinat . Dette inneholder stoffer som styrker skallet. Lykke til med noen fantastiske fine dye.
jeg fikk kjøpt sande mitt i biltema og det innholde sikkert kalsium?
Hvordan er vannverdiene, ph, kh, og gh?
Biltemas sand påvirker ikke verdiene.

Når det gjelder hvilke forhold eplesnegler behøver så finner du det i sneglebasen. Det er viktig både med høy nok gh, og også så høy ph at skallet ikke forvitrer. Det er derfor smart å investere i dråpetester for disse to verdiene slik at du kan følge med at de er tilfredstillende.

Holder du sneglene sammen med fisk må du også sjekke at fiskene har tilsvarende krav til vannverdier som sneglene ellers bør de kanskje få et eget kar. Husk at ved alle endringer av vannet så bør det tas over tid slik at de som lever der ikke får for brå overganger.
PH i vannet er 7.5 GH: 6.0

ph og gh i vannet for eplesnegle er helt greit. jeg har bare guppy i akvarium sammen med sneglene, men guppyene dem helt frisk ut, og det er ikke no problem. jeg pleier å ta på sånn PH/KH pulver i vannet for å øke pH og bufferkapasiteten i vann jeg får prøve å måle vannet imorgen.
Du kan godt øke gh opp til 10 og kanskje enda høyere for guppy tåler jo veldig høy gh. Jeg har gh på rundt 13- 14 i alle kar. Det er bare neontetran som ikke vil ha så høye verdier av mine fisker men de vokser og stortrives. Husk å øk gh gradvis.
ja det kan jeg nok gjøre
Selv har jeg kjøpt 3 kalksteiner.. satser på at det hjelper litt..
Men eggeskall ja.. det var smart..
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap