Får ikke til å klegge artemia

Har laga artemiaklekkeri, og gjort sånn som det sto i en artikel her. Men får det ikke til. Artemiane klekker ikke. Merket er Artemia-Salina. Hva har jeg gjort feil? Kan det hende det er silikonen jeg brukte?

Legger ved et bilde av boksen med eggene i.
Lite informasjon her.

Brukte du saltvann?
Luft?
Lys?
Temperatur?
Dato på artemiaen?
Ventet du ett døgn?

Jeg kokte opp vann og rørte ut grov salt uten jod. Så lot jeg det stå til det ble kaldt. Putta det oppi artemiaklekkeren og putta en teskje med egg oppi. Lot det stå et døgn, men ingenting skjedde. Hadde slange fra bunnen på flaska, men det var bare bobler, ikke luftstein liksom. Hadde heller ikke lys. Det står ikke noe dato.
Åssen artemia klekker har du ? Det er viktig med lys, temp, luft og tid. Her et eksempel
Du må ha en viss temperatur. Mellom 25 og 30 grader er fint. Høyere temperatur gjør at de klekker før. Selv har jeg aldri klart å klekke på 24 timer. Tar stort sett to døgn hos meg.
Artemia stammer fra salt havvann, som har høy ph.
Jeg pleier derfor å ta oppi litt kh+ (eller natron, om du vil, det får du tak i på dagligvarebutikken) i tillegg til salt. Det hevet klekkeprosenten på artemiaeggene noe veldig hos meg

Lys, luft, salt, temperatur på siste halvdel av tjuetallet, og høy ph, og du burde greie å få det til.

Her er en tråd med bilde og forklaring av mitt artemia-klekkeri. Det finnes mange tråder om temaet, denne kan du også lese.

[External Image]
Tar i underkant av 24 timer her før eggene klekker. men det har med tempraturen å gjøre, jo varmere vann jo fortere klekker artemian.

Oppskriften min på artemia vann er: " toppede teskjer med salt, 1/2 l vann, en 1/4 teskje med natron + en 40 watt spottligt som varmekilde.
Dette oppsettet klekker på i underkant av 24 timer.
Har laget klekkeri av den velkjente colaflaske metoden.
Prøv denne oppskriften, da klekker det garantert, vis eggene dine er bra da.
Er det Bikarbonat/Natron dere mener?
mona o
Artemia stammer fra salt havvann, som har høy ph. Jeg pleier derfor å ta oppi litt kh+ (eller natron, om du vil, det får du tak i på dagligvarebutikken) i tillegg til salt. Det hevet klekkeprosenten på artemiaeggene noe veldig hos meg :) Lys, luft, salt, temperatur på siste halvdel av tjuetallet, og høy ph, og du burde greie å få det til. Her er [URLBLOCK1]. Det finnes mange tråder om temaet, [URLBLOCK2]. [IMG]http://nettakvariet.no/galleri/data/500/artemiaklekking.JPG[/IMG]

Bruker du bare en luftpumpe til to klekkerier?
Kristin&fiskene
Bruker du bare en luftpumpe til to klekkerier?

Ser ut som en luftpumpe med to uttak for luftslange. Du kan også ha en splitter for å drive flere klekkerier, om pumpa er kraftig nok.

Natron kan brukes for å heve ph, ja.

Temperatur er viktig. Jeg har også hatt problemer om jeg har hatt for mye salt (sannsynligvis). Jeg bruker en to-tre toppede spiseskjeer havsalt på 1,5-2L vann. Prøvde 6 ss en gang, men det funka ikke i det hele tatt.

Du bør nok ha en lampe eller liknende for å få opp temperaturen, om du bare har romtemperatur tror jeg ikke det klekker i det hele tatt... Men blir det for varmt stryker artemiaen med, så pass på det også. Jeg pleier å slenge et termometer oppi slik at jeg har kontroll på tempen.

Kvaliteten på artemiaen er også viktig. Vet du merket? Jeg kjøpte noe i løsvekt fra en butikk en gang, men dette var enten elendig kvalitet, ellers så hadde boksen vært åpen for lenge. Det funka ikke i det hele tatt i alle fall...
Ï går satt jeg opp en sånn bakeform, sånn avlang greie. Så putte jeg oppi 7 dl vann og rørte ut tre teskjeer med grovt salt og litt natron. Har satt en liten glassplate oppå, som dekker ca 2/3 av formen og et lys oppå. Bruker ikke noe luftpumpe nå, siden de klekkede eggene trenger luft.
Ser ikke ut som om eggene vil klekke. De har stått i 2 døgn nå.
Jeg skjønner ikke logikken i "Bruker ikke noe luftpumpe nå, siden de klekkede eggene trenger luft."?

Såvidt jeg vet så bør man ha sirkulasjon i vannet, noe man får med å bruke en luftpumpe med slange og evt. brusestein.

Som tidligere sagt, er temperaturen viktig. Den må ikke være for høy, eller for lav. Har du målt varmen i vannet med termometer?
må jo bruke luftpumpe med brusestein, dette fordi det skal være bevegelse i vannet.
Hei, jeg har svart Kristin i en annen tråd med denne bruksanvisningen for å klekke artemia uten pumper og styr:

"Du trenger ikke luftestein for å klekke artemiaegg.
Du får kanskje litt lavere klekke% med denne metoden, men ikke så mye. Vi synes dette er en grei måte - bruker bare utstyr vi har.

Ta en vid, lav skål (paiform ?- jeg bruker en avlang ildfast form) og ha i 0,5 l lunka vann (ca 26 grader), 2,5 ts salt og litt natron (1/8 ts?) + 1/2 ts artemiaegg.
Sett forma på en plass der du kan sette en lampett rett over. Legg på en middagstallerk el.l. som dekker mesteparten av forma, men ikke hele. Sett lyset over den delen som ikke er dekka. Vent 18 - 36 timer, start så å hente ut artemia.

Når du bruker ei vid form, blir overflata av vatnet stor mot lufta, og du får god oksygenutveksling uten luftestein.
Lyset over forma står der i starten for å øke temperaturen, vanlig romtemperatur er så lav at det vil ta lang tid før klekking.
Når klekkinga starter, vil lyset ved den åpne glippa lokke til seg artemia, og det blir lett å suge opp konsentrert artemia uten å få med for mye saltvann. Vi bruker ei plastsprøyte vi kjøpte for 5 kr på apoteket.
Sil av saltvann, skyll, og mat småtrollene."

Denne oppskriften har vi hentet fra ei svensk akvariedame kalt Klara. Og den strider mot prinsippene som hevdes her på akvaforum, men den virker når vi bruker den.

Poenget med middagstallerkenen, var at den ikke skulle være gjennomsiktig, slik at lyset slipper inn bare der forma ikke er dekket. Da trekker artemia mot lyset.
Når vi bare bruker en halv liter vann, er det for at det skal være grunt vann, dvs at en stor prosent av vannmengden har overflatekontakt, og får luft nok. Har du for dypt vann, vil det være mye vann som ikke får luftkontakt, og du vil få lavere klekkeprosent.
Hvorfor bruke noe som strider mot det 99% av alle artemia klekkere mener?

Få inn luft pumpe og brusestein.

1/2 l vann 2 teskjeer med salt og en 1/4 teskje med natron.
Denne oppskriften fungerer veldig bra med colaflaske klekkeriet som mange bruker.
Men du må seff ha luftpumpe og brusestein.
hvorfor prøve usikkre klekkemetoder når det finnes en lett metode som fungerer.
Denne metoden funker faktisk. Joda, det gir mindre klekkeprosent (KAN ha noe med kvliteten på artemia-eggene). Skikkelig low-tec metode, og kjekk å vite om når man "plutselig" trenger artemia. Brukte den selv da luftpumpen takket for seg i juletiden. Vet ikke, faktisk, om "99% av alle artemia klekkere" nødvendigvis har rett. Har brukt begge metodene, og begge funker. Riktig nok med varierende resultat, men det kan ha andre årsaker enn metoden, har ikke forsket på det..
Ken Myrseth
Hvorfor bruke noe som strider mot det 99% av alle artemia klekkere mener? Få inn luft pumpe og brusestein. 1/2 l vann 2 teskjeer med salt og en 1/4 teskje med natron. Denne oppskriften fungerer veldig bra med colaflaske klekkeriet som mange bruker. Men du må seff ha luftpumpe og brusestein. hvorfor prøve usikkre klekkemetoder når det finnes en lett metode som fungerer.

Det finnes flere metoder som fungerer, G&T beskriver en annen metode enn den du foretrekker.
Åssen ser klekkede artemia ut? Mine har blitt oransje/brune. Det er noen som flyter, men de fleste ligger på bunn.
Dekk til "karet" utenom en liten glippe som du setter lys mot, når det har gått et kvarter vil den svømmende artemiaen ha svømt mot lyset, og samlet seg der. Da skal du se en orange farge i vannet, og det er artemia som svømmer rundt, om du har godt syn ser du den enkelte. Det som flyter er eggeskall, det som er i bunnen er uklekkede egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap