Boktips til nybegynner (side 2)

Inaktiv bruker
På biblioteket på skolen har vi mange akvariebøker og jeg har lest alle nesten 2 ganger. Har selv en bok fra cappelen og nå vet jeg hvor mange feil jeg har tatt med akvariet om oppsetning og lignende:P
Det finnes en masse artikler å lese om akvariehold på Internett.
Men likevel er det kjekt å kunne sette seg ned med en god bok også innimellom.
Nå er det slik at akkurat som det man finner av fakta på nettet gir også bøker noe ulik innformasjon om enkelte ting i akvariehobbyen.
Lurt å lese fakta fra flere ulike kilder og ikke alltid tro at det du leser i en bok, eller en artikkel ute på nett, er det eneste rette.

Jeg har disse i bokhylla mi;
*Djur hemma - Akvariefiskar av Peter Stadelmann.
Utgitt på ICA bokforlag. Hefte. Svensk tekst.
Dette var den første boka jeg skaffet meg - samtidig som jeg kjøpte mitt første akvariet. Ikke en jeg anbefaler.

*Akvarie-fisker av Ulrich Schliewen.
Utgitt på Cappelen forlag.
En bok jeg har brukt masse. Enkel innføring om akvariehold. Men aller mest en oversikt over noen av de mange akvariefiskene vi har med bilder og lett innformasjon om disse. En god bok etter min mening.
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Akvariet fra A til Ø av Mary Bailey og Gina Sandford.
Utgitt på Landbruksforlaget.
En murstein av en bok. Men med masse bra innhold om alt ved det å være akvarist - nesten.
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Back to the Nature Guide om Malar av David Sands.
Svensk tekst.
En flott bok med fakta og bilder om maller.
Selges blant annet hos webzoo.

*Back to the Nature L-Mallar av Ingo Seidel.
En flott bok med fakta og bilder
Selges blant annet hos webzoo.

*Akvariet mitt av Ulrick Schliewen.
Utgitt av Cappel forlag
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Norsk akvarie og hagedam leksikon.
Utgitt av Spektrum forlag.
En murstein av en bok. Men med masse bra innhold om alt ved det å være akvarist - nesten. Annbefales sterkt.
Selges blant annet hos Bokkilden.no.

*Produktkatalogen til Tropica.
En flott oversikt over endel akvarieplanter.
Billig men nyttig. Hefte.
Selges blant annet hos webzoo.

*Back to Nature Akvarie guide av Kjell Fohrman.
Selges blant annet hos webzoo.

*Bede - Foto Atlas 8000 bilder.
Ikke en murstein, men en betongblokk av en bok. Maaaasssse bilder!
Meget kostbar. Men en herlig bok.
Selges blant annet hos webzoo.

*Saltvattensakvariet av Daniel Knop.
Selges blant annet hos webzoo.

Og i medlemsbladet Norsk Akvarieblad, fra Norsk Akvarie Forbund - 
finner du også endel matnyttig lesestoff for en akvarist. 
Jeg sitter foran pc'en store deler av dagen uansett, så det er vel derfor jeg synes det er veldig greit å google alt jeg lurer på Jeg liker bøker også, men da går det i fantasy/sci-fi, ikke noe kunnskapsbøker her i gården
Egentlig ikke en akvariebok, men anbefaler "Norske fisker" av Per Pethon for de som er interessert i norske fisker. Det står om mange forskjellige arter, og også litt om habiatet til de ulike artene.
Annbefaler google som Mvjnz. Har enda ikke hatt spørsmål jeg ikke finner svar på ved hjelp av PC'en. Enten via forum eller søking etter artikler.


-Tim
heisann Noen som vet hvor man kan få tak i boken; små cichlider? Forfatter;Benny B. Larsen og F. Ingemann Hansen. Den er visstnok dansk.
Akvarieatlaset til Hans A. Baensch er utrolig god.
Vet den i hvertfall kan fåes på svensk i de fleste dyrebutikker.
Arkatussa
Kjøpte meg 2 nye bøker for ikke så lenge siden, og angrer ikke. Er Ulrich Schliewen som har skrevet begge to: - [URLBLOCK1], en oppslagsbok over de 300 mest vanlige akvariefiskene, lett beskrivelse av artene og tips til noen andre arter som går godt sammen. - [URLBLOCK2], en god bok med tips og råd når det gjelder oppsett, fisk, for, planter og litt til. En enkel og god bok for nybegynnere.. Skulle ønske jeg hadde disse da jeg begynte med akvarium.


de to bøkene har vi å og en anen bok skal se om jeg finer den...
dise bøkene er anbefalte:P
Akvariet
Kan anbefale "Akvariet" av Peter Stadelmann, utgitt på ICA bokforlag.
Den er på svensk og utgitt i 2005 som del av serien Djur hemma. Kjøpte den på en dyrebutikk i Bergen.
Blader
er det noen av dere som leser TFH magazin eller andre akvarieblader?
får mann kjøpt noen av dem i akvariebutikker eller må jeg bestill dem på nett?
Back to nature
ciklidesyka
[URLBLOCK1] har vi :)


Jeg har også kjøpt den, ser fram til å lese denne..
Akvarie bøker
Jeg har akvariets lexikon av Rudiger Riehl og Hans A. Baensch. jeg synes denne er suveren. den har bilder og informasjon av over 100 planter og 600 akvariefisker. Boken er skrevet på svensk,men hva gjør vell det
Från arapaima till ögonfläcksrasbora
Ny bok fra svenske Gabrielle Ekstöm som nylig er gitt ut, den er en veldig bra nybegynner bok, men også en bok erfarne akvarister burde ha i samlingen.

Beskrivelswer av fisk, planter, vannkjemi etc. på 2010 nivå ikke på 1980 nivå som mange av de andre akvariebøkene som gis ut.

Absolutt og anbefale!

ISBN: 978-91-633-6474-7

Inaktiv bruker
Bøker er bra
Men hvis du er opptatt av ulike oppsett av akvarier kan du se her inne på AF, eller hvis du leser litt tysk vil jeg sterkt anbefale følgende side:
om man er opptatt av planter og stell vil jeg anbefale en bok jeg bestilte på amazon.com The 100 best aquarium plants av Mary E. Sweeney
den har jeg brukt ofte og lært mye av.Etter å ha lest og brukt de rådene jeg fant i boken har jeg endelig fått suksess med plantene i begge karene mine.
veldig godt illustrert og lett å lese.
min favoritt..
Den "nye" boken Akvariet fra A til Ø (rar tittel foresten??) - er faktisk ikke noen ny bok - det er en oversettelse av en bok som finnes i bokhandlene på dansk - Aschehougs store akvarie leksikon tror jeg den heter - har den i bokhyllen hjemme, men vet ikke om tittelen er helt korrekt.

Denne boken er ikke oppdatert med nye bilder, og slikt som oppsett av akvarie, innredning, pumper osv - er avbildet med gørrkjedelige bilder. Brunt brunt brunt ... brunt akvarie, brun grus, brune korkplater som bakgrunn - rett og slett gørrkjedelig og lite motiverende. Dette skuffer meg, for slik er også den norske utgaven. Tent hvor inspirerende det hadde vært om det var flotte bilder med fine fargerike akvarier, tips om å bruke svart bakgrunn, og om de anbefalte sand !! Men her går det i grus, og brunt brunt brunt ..

Hehe, en bagatell kanskje, men jeg liker klare akvarier, med grønne planter, røtter , stener osv. Og liker bilder av disse.

Bildene av fiskene i resten av boken er helt ok.

Filteroppsettet noe utdatert tror jeg .

Jeg har hatt min danske utgave i 10 -11 år . Så det skulle være god tid til oppdatering

jaja, det er iallefall samme boken, i tilfelle noen har den danske og tenker på å bestille Fra A til Ø og tror det er en annen bok.
Du finner mye bra på amazon
Hei

Vil anbefale amazon, husker ikke hvilke bøker jeg har kjøpt der.
Men er mange gode der!
ANBEFALES!
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap