Boktips til nybegynner (side 3)

Mange gode forslag her.

Jeg vil tilføye "The simple guide to planted aquariums. Natural and high-tech perspectives." av Terry Anne Barber & Rhonda Wilson.
Trenger hjelp ang. min føste akvarium...
Perfekt, kanskje jeg trenger noen av disse bøkene... akkurat kjøpt meg en 100L akv. tank..men har meget lite peiling på hva og hvor jeg begynne? Men gjerne send noen flere "linker" hvis du har..
Tips til nybegynner.
Regner med du kanskje har satt opp karet med planter og vann. Som start bør du begynne med noen få enkle fisker. For eksempel Platyer (3-5) med overvekt av hunner pluss en eller to Ancistrus som algespiser. Denne kan du la være å fore den første uka eller så. Hvis det danner seg mye alger så forer du høyst sannsynligvis de andre fiskene for mye. Så få fisker behøver bare to tre flak hver en til to ganger daglig. Håper du har tatt plantene ut av potta da det materialet de står i kan skade fiskenes gjeller. Har opplevd å komme til et hjem der de ga blaffen selv om jeg sa det. De hadde ikke fisk lenge for å si det sånn. Vil du heller ha små fisk kan du satse på fire-fem Guppy (de blir fort flere, du bør ha flere hunner enn hanner helst minst dobbelt opp. Endlers Guppy er også flotte. En annen mulighet er f.eks 10 Neontetra eller 10 rød Neontetra. Eventuelt kan du satse på 5-6 Keisertetra eller en gruppe 8-10 Titteyabarber. Mye fint å se i butikken. Vil du heller ha litt større fisk kan du satse på En gruppe med fem-åtte Sverddragere. Her bør du starte med en hann og tre hunner i starten og en ny hann og to tre nye hunner etter hvert. Velg de største hannene du finner. Etter hvert vil bli etter 14 dager. Finn deg en dyrebutikk der personalet tar seg tid til å snakke med deg og gi deg tips. Jeg ville ha begynt med Guppy, Platy eller Sverddragere om jeg var deg. Om du kjenner noen som har fisk du kan få yngel av, må du sjekke nøye etter prikker eller klemte finner hos den voksne fisken. Sett inn fiskene gradvis og lykke til. Klem fra Inger Helen
Jeg er en nybegynner her. Jeg vil gjerne lære mer. Tusen takk for at du deler.
Diana walstad
Noen som vet om hvor man kan få tak i boka til Diana walstad; Ecology of the Planted Aquarium: A Practical Manual and Scientific Treatise?
Ikke e-bok, men en ordentlig bok jeg kan bla i.

jeg er helt fersk i interessen, og vil gjerne lese denne da jeg er mer intressert i å lage et komplett økosystem som fungerer ok før jeg begynner å blande inn avamserte skapninger som fisk. Føler hun har veldig mye klokt å komme med da alle jeg har møtt som har gjort det jeg har lyst til anbefaler denne boka

 
Kom i kontakt med Diana direkte, hun sender ved forespørsel
Plussmedlem
Kom i kontakt med Diana direkte, hun sender ved forespørsel 

Kjempemasse knallgod lærdom i den boka og utrolig snilt av dr. Walstad. Men bare ha i minnet at den er skrevet med den amerikanske befolkningen i tankene og for over 20 år siden.
Dermed er en del faktaopplysninger utdaterte og hobbyen har utviklet seg en god del siden den kom ut slik at alt er ikke like relevant som da. 
Vitenskapen og prinsippene er derimot tidløse og kan brukes til glede for både akvarister og fisk. 
Boka er nå kommet i 4. utgave i 2023, så da er den vel antagelig oppdatert? Har ikke lest den selv, men ser ut til å være en bra bok om livet i akvariumet.
https://dianawalstad.com/aquariums/
 
Plussmedlem
Det er for så vidt et meget viktig poeng det, ole-m.

Det er nok sannsynlig at en god del er endret siden første eller andre utgave (husker ikke hvilken jeg har lest, men det er en tidlig en).
Det skal jeg ha i tankene
jeg prøver å kombinere lærdom, trekke konklusjoner på egen hånd og søker kunnskap ut fra folk med lang erfaring for å spe på lærdommen. Men boka var knallgod, den kan anbefales!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap