Labyrintfisk: er det ikke så nøye med nitritt-verdiene?

Labyrintfisk har jo denne evnen til å kunne puste atmosfærisk luft. Betyr det at de ikke vil bry seg noe særlig om hvis det er for mye nitritt/ammoniakk i vannet?

Disse bygger jo skumrede, noe som ofte blir blåst bort av filteret.

Er det uproblematisk å ha disse fiskene i kar uten filter?

Det er ikke noe forskjell på labyrintfisk i forhold til andre. Ingen fisk er tollerante mot dårlig vannkvalitet. Sykdom og forkortet levetid er resultatet.
Det er jo en forskjell på labyrintfisk og andre fisk i det at de kan puste vanlig luft. Mange av disse fiskene lever jo i små kulper med lite oksygen. Jeg vil jo derfor tro at disse nødvendigvis må være mer tolerante overfor dårlige vannverdier enn andre fisker? Hvorfor skulle de ellers ha utviklet labyrintorganet?

Jeg ser også flere steder at i forb. med oppdrett av disse anbefales det å skru av filteret/sette de i tank uten filter, fordi vannsirkulasjonen kan ødelegge skumredet...
Det er jo ikke bare at de puster det dårlige vannet som er problemet, men at de svømmer i det. Ammoniakk kan brenne huden deres og gjøre den svart. Labyrintorganet betyr bare at de kan leve i svært oksygenfattig vann.
Nå har jeg akkurat sittet og lest om labyrintfisk i den fine, nye boka mi, "Bettas and Gouramies". Her står det en del bakgrunnsinnformasjon om hvorfor disse fiskene utviklet labyrintorganet. Det er riktig at de lever i små stillestående dammer, men de er ofte gjenngrodde, både med planter og alger, og har til tider høy temperatur (opp til 33 grader er nevnt). På nattes tid vil den store plantemengden faktisk forbruke en god del oksygen, det er lite utveksling av oksygen i vannoverflaten både pga lite sirkulasjon og fordi at flyteplanter dekker vannoverflaten og, det viktigste av alt, den høye temperaturen driver oksygen ut av vannet. Det er derfor ikke så rart at disse fiskene måtte finne alternative måter å skaffe seg oksygen på.

Når det gjelder nitritt så tviler jeg på at disse dammene har så store problemer med det. For det første så er fisketettheten ekstremt mye mindre enn i et akvarium. Det er såpass mange liter vann per fisk at forurensningen fra disse er minimal. I tillegg så fungerer hele bunnen av dammen som grobunn for de gode bakteriene og greier nok å ta seg av det som måtte bli av avfall. De fiskene som lever der har ikke akkurat den samme tilgangen på mat heller og det reduserer også problemene.

Det er riktig at nitritt fører til at fiskene får problem med å ta opp oksygen, men som du skjønner så er det altså andre grunner til at fiskene har utviklet dette spesielle organet. Vær også obs på at dårlig vannkvalitet har andre effekter. Blant annet så blir fiskene lettere syke. Feks så er ikke finneråte så uvanlig på kampfisk, både pga at de er spesielt utsatt med de lange finnene, men også fordi de altfor ofte holdes under dårlige forhold.

Forresten så anbefaler samme boken svampfilter eller bunnfilter til bruk i kar hvor det skal drives avl på fisk som lager skumreir
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap