Starte malawi kar!

Jeg holder på og starte meg opp et 180L kar som jeg vil ha malawi i. Men jeg er helt grønn når det gjelder malawi så jeg trenger tips og råd til hold. Jeg vil gjerne ha litt planter i karet. Sånn som det står nå så har jeg fylt opp med sort fin sand i bakgrunn og litt grovere blå sand i forkant,der har jeg også blandet i litt skjell sand. Ellers så står der endel lange valisneria planter og en liten ludwigia.Der er også noen eplesnegler i dette karet. Ph ligger nå på ca 8 og vannet har blitt ganske klart og fint. Temperaturen er på 25.
Jeg planlegger og få satt i endel stein så der blir noen grotter og kansje flere planter og røtter? Jeg vet ikke så det ville være fint med noen gode råd og tips. Planlegger og få hente malawi på fredag som kommer.
Så moro at flere blir fasinert av malawi verden.

Først må jeg si at malawi er en fisk som graver. Dette kan bli et problem hvis du har grov sand/grus og llurer på om skjellsand vil være i skarpeste laget.

Planter har jeg selv i karet mitt og det er ingen problem. Har vanlig valisneria og kjempe valisneria. Ikke noe problem der.

I en 180 liter ville jeg ikke hatt så mange malawi, men du finner noen flotte i fiskebasen.

Lykke til med oppsettet og spør hvis det er noe.

Mvh Linka
Den blå sanden er ikke særlig grov, stenene er slipte på en måte og bare 1 mm i str ca. Vet ikke om den skjellsanden er for kvass, den også er på en måte avrundet. Det var henne damen på zoen det som anbefalte den,hun hadde den vist i sitt eget malawie kar... Håper den ikke er for kvass da, for jeg vil jo ikke at fiskene skal få sår.... Nei jeg tenkte igrunnen på å kansje bare ha en 6 fisker eller noe? Tror du det går greit?
Sørg for at PH ligger rundt 8, og GH rundt 15-20.

I ditt akvarie kan du ha 10-15 Malawi uten problem, men start gjerne med litt færre og øk etter kvart.

Du kan bruke fleste planter, men Malawi spiser mange av de og du må regne med litt planteskift innimellom. Jeg bruker endel anubias + ciklidegress i malawikar og det greit, disse holder lenge.

Sorte sanden ok, men har hørt masse rart om farget sand som den blå. Er du uheldig kan den avgi gifter som dreper fisken, anbefaller ikke den.

Ellers burde du holde deg til en art av Malawi syns jeg, iallefall i starten når man er grønn. Jeg liker personlig Mbuna-Gruppen, her har du mange meeeget fine typer i alle farger.

Si ifra om du vil at jeg skal sende deg bilder av min favoritter så kan jeg det, jeg elsker Malawi og har over 400 stk i mine akvarier.

435 siste telling!

PS! Sett steiner nede i grusen, ikke på toppen. Siden Malawi graver og kan få det til og rase, om det ikke står nede i gruse/sanden.
Du får bare se ann sanden så ordner det seg sikkert.

Har ei venninde som har mye mer enn 6 malawi i karet, men hvis du søker i fiskebasen så finner du malawi som kan gå i kar på din størrelse.
Ser du spør etter delfinciklide og denne bør ha 350 liter så det kan bli litt snøtt, men finnes mye annen flott fisk.
Kan se om jeg finner noe til deg vet du.

Mvh Linka
Takker for gode svar til dere begge to og tar imot all info og bilder osv med stor takk c,")
Jeg er så redd for at fisken ikke skal ha det bra, så jeg må bare få litt viten

Hvordan er det med alger? Jeg har en sånn juwel bakgrunn i karet og der er endel alger på,prøvde og spyle reint karet før jeg startet det opp men klarte ikke få det orntlig bort. Kan dette bli et problem?

Tenkte og kjøpe noen kunstige grotter og sten så det ikke vart så tungt som med orntlige stener men jeg har ikke funnet noe sted og kjøpe enda...

Hva mat skal jeg gi malawi?
Tørrfor er vell kansje ikke det beste å gi hver dag så kansje noe annet?

Jeg har variert kost, jeg bruker noe som heter Tetra Pro Vegetable. Og jeg bruker frossenfor fra FINA.
Linda Poulsen
Hvordan er det med alger? Jeg har en sånn juwel bakgrunn i karet og der er endel alger på,prøvde og spyle reint karet før jeg startet det opp men klarte ikke få det orntlig bort. Kan dette bli et problem? Tenkte og kjøpe noen kunstige grotter og sten så det ikke vart så tungt som med orntlige stener men jeg har ikke funnet noe sted og kjøpe enda... Hva mat skal jeg gi malawi? Tørrfor er vell kansje ikke det beste å gi hver dag så kansje noe annet?

Hej Linda

Personligen tycker jag att det är fint med lite alger!
På stenar och bakrund men jag vill inte ha det på rutorna!
Om du skaffar dig ancistrus så gör de ett gott jobb !
De är billiga oxå.
För att hålla algerna i schack så bör du inte mata för mycket .
Vara nogrann med vatten byten och inte ha ljuset på för länge.

Att ha några konstgjorda grottor låter som en bra ide!

När det gäller maten
Du kan ge de Räkmix (som basföda) komplitera med flakfoder med spirolina i.Fryst mat som är bra är Mysis Svartamygglarver vitamygglarver cyclops bläckfisk.

MEN ABSOLUT INTE Rödamygglarver.Dina fiskar kan bli sjuka av det och du kan få besvär ca 30% som kommer i kontakt med röda mygglarver får någon form av alergisk reaktion

Det finns så mycker annat att ge dina fiskar än rödamygglarver.

Lycka till Linda!

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap