Hvordan kurtiserer han-sverddrageren?

Jeg har et par sverddragere: Hannen har jeg fått fra et mindre kar (40 liter - det var som vanlig at butikken hadde sagt det skulle gå bra). Han mobba ihjel den ene av de to damene han hadde fått med seg fra start, og den andre - den han likte - bare døde tilfeldigvis. Dette var i 40-literen.
Så kom han til meg - i en 65-liter. Det er jo heller ikke så stort, men bedre. Jeg har kjøpt en ny dame til ham, hun er foreløpig ganske mye mindre, kanskje halvparten så stor som han sjøl. Han følger mye etter ho, og noen ganger smånapper han, ser det ut som. Hun svømmer kjapt unna. I andre perioder får hun lov å gå i fred, og kan gjerne komme nokså i nærheten av ham da, og til og med nappe litt i sidefinnene hans.
Er dette kurtise? Og blir det for stressende for henne å være alene objekt for ham i lengden? Jeg hadde ikke tenkt å ha flere såpass store fisker i karet, akkurat..
Det er en fordel og ha flere hunner til en hann, så mange som det er plass til i akvariet Gjerne en ratio på 1:5

Hannen kurtiserer hunnen med og svømme foran hunnen og strutte med finnene. Det er ganske tydelig når han gjør dette, han rygger og svømmer fremover om en annen, og svømmer også i 8-talls mønster foran hunnen for og vise begge sidene. Det hender også at de napper litt i hunnen, men etter min erfaring så er ikke dette så ofte.
Det er lurt å sjekke profilen til fiskene før man skaffer seg dem. Hvis det er en vanlig sverddrager du har, så trives den best i kar over 120 liter.
Resultatet av å ha dem i mindre kar, er akkurat det du opplever nå... -Stressoppførsel.

Jeg hadde sverdragere i en 96-liter, og ble selv stressa av å se på dem krangle. Det er jo ikke sånn man vil ha et akvarie.
Etter at jeg flytta dem til en 152 liter, ble de mye roligere.

Videre synes jeg den bør ha ca 3 hunner pr hann for at den ikke skal plage hunnene for mye(Jeg ble litt ovverasket siden jeg faktisk ikke fant akkurat dette i profilen).
Ja jeg prøver egentlig å overtale de som hadde ham først til å kjøpe noe i størrelse 100-120. Det er søstra mi nemlig og jeg bare overtok han fordi han selvfølgelig var blitt alt for stor i 40-literen. Så jeg får bare stå på og overtale, da.
Jo større jo bedre...

Eller, egentlig, hvis man skal tenke på lommeboka, så er det nok best å holde seg til fisk som går fint i små kar.
Jeg har en hann og to hunner i en 90-liter. Det går helt fint, ingen tegn til stress. Men det er riktignok unge fisker også, de er kun 5 cm lange.
Mine var fullvoksne, og kanskje litt ekstra stressa i personlighet.. For de har virkelig personlighet, fiskene...
Det finnes jo ikke noe flottere enn en flott sverdrager hann som kurtiserer hunnene, han svømmer hit og dit og vender rundt i rasende fart, svømmer ved siden av den utvalgte og rygger gjerne om han kommer for langt frem. Noen tar også å "beføler" hunnen med sverdet, stryker det på en måte langs siden dems, eller på hodet etc.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap