Dør kamfisken av kulde?

Hei, jeg har kjøpt en ny kampfisk og har den i ett ti liters kar, med en "bolle" pumpe. De i dyrebutikken sa at kamfisken ikke trengte varmekolbe, med når jeg kjenner i vannet hans kjenner jeg at det er kjempe kaldt. På andre sider om kampfisk, sier man at kampfisken helst trenger varmekolbe siden tempraturen skal være ganske høy? Når jeg ser på den i akvariet, ser den liksom kald ut, vanskelig å forklare, den ser liksom på meg og ber meg om å bytte varmt vann. Det blir stress om jeg må bytte vann tre ganger om dagen... Hva skal jeg gjøre, er jeg bare gal i hodet eller? Har noen en billig varmekolbe som de kan selge meg, har nesten ingen peng for tia...

Håper på svar.

(hvor mye koster ca. røde mygglarver?)
Det er jo en tropisk ferskvannsfisk, så den skal ikke så veldig kaldt vann, nei.
Har du termometer i karet?

EDIT; Her har du en veldig fin side om kampfisk
her står det endel info om kampfisken.
Men jeg har ikke råd til varmekolbe nå! Skal jeg ta den oppi 54 liters akvariet? tror ikke det er så særlig lurt men... Der er det 5 tigerbarber, 3 gullbarber, to hunnsverddrager, og en hann, og en ancitrus? vet at barber ikke er noe bra, men tenk om kampfisken fryser ihjel?

Det er ganske mange planter da, men fisken er jo ganske stor så de ser ham lett vis han ikke gjemmer seg kort ved røttene miine da?

HVA SKAL JEG GJØRE?
Varmekolbe er nok ikke dumt, du finner de billig på nett. Når det er sagt: de kampfisk jeg har sett til salgs i butikk lever i små glass uten filtrering eller varmekolbe. De trives nok best litt over romtemperatur, har du noe mulighet å sette vannbeholderen din et sted hvor det er litt varmere er det fint.

Forøvrig, det hadde nok vært fornuftig å sjekke opp sånne ting før du kjøper fisk. En god regel når man skal handle levende ting, er å ikke ta avgjørelsen i butikken. Se og spør i butikken, bestem deg hjemme...

Charlotte Rivera
Men jeg har ikke råd til varmekolbe nå!

Om du får penger om ikke så lenge, så sender de fleste nettbutikker faktura. Altså, du kan bestille nå og få produktet hjem, også har du en 10-14 dager på deg før du må betale fakturaen. Det kan jo kanskje gå an?
Du kan ikke flytte bollen midlertidig til et rom med ganske høy temperatur da? (F.eks badet) Eller evt. skru opp romtemperaturen litt til du har råd til en varmekolbe?
Charlotte Rivera
Skal jeg ta den oppi 54 liters akvariet??
Tigerbarbe og Kampfisk er ingen god kombinasjon, nei. Ihvertfall ikke over litt lengre tid. (Frem til du har råd til varmekolbe). Du kan også fylle på temperert vann. Enten ved å la kaldt vann stå i en beholder over natten å få romtemperatur, eller temperert fra springen. (Vær obs på at det er en liten risiko for at temperert vann rett fra kranen kan i noen tilfeller inneholde skadelige metaller som f.eks kobber. Det kommer ann på rørene/berederen i huset ditt.) Hvor kaldt/varmt er det i rommet hvor bollen din står? Det vannet som er i bollen nå; er det iskaldt rett fra springen når du fylte det på?
Vannet jeg fyller oppi karet for få det varmere er jo varmt vann Så kan jeg ta kamfisken oppi 54 liters nå? Det er jo veldig kaldt om natta. Der er soverommet mitt det er snakk om karet står i, det er ikke alt for varmt her inne, for å si det sånn...
Charlotte Rivera
Vannet jeg fyller oppi karet for få det varmere er jo varmt vann;) Så kan jeg ta kamfisken oppi 54 liters nå?


Har ikke fått med meg noe sted i innleggene dine at du allerede har fylt på varmt vann Du har fått svar på risikoen ved tigerbarbe og Kampfisk så du må nesten avgjøre selv hva som er værst. Kulden eller Barbene. Om du da ikke kan svare på temp som faktisk er i bollen nå.
Det vet jeg ikke, men det er liksom sånn at når jeg kjenner på vannet føles det veldig kaldt, mye mindre en tyve grader
Ja hvis det stemmer med langt under 20 grader må du enten tilsette temperert vann igjen eller flytte fisken. Det er ett av to i dette konkrete tilfellet. Men som du har skjønt så bør du spare til varmekolbe Evnt skru opp tempen i rommet hvor fisken er.

PS; termometer til akvarium koster veldig lite. (30-70 kr) Hvis du har råd til et slikt, så ser du jo kjapt om temperaturen er bra eller dårlig
Har du varmekolbe i 54-literen? Da kan du isåfall flytte den over i bollen (men du bør passe på så ikke vannet blir for varmt, et termometer er en smart investering). Jo mere vann jo lettere holder det på temperaturen, altså vil temperaturen synke saktere i 54-literen enn i kampfiskkaret.

PS: Har du dekkglass/heldekkende topp på 10-literen? Husk at kampfisk kan bli forkjølet uten pga de kan puste i luft og ofte er oppe og henter luft i overflaten. Hvis lufta da er kald blir de forkjølet, dette forhindres hvis karet ikke er åpent ettersom temperaturen på vannet vil holde lufttemperaturen høy nok.
Judosola
Jo mere vann jo lettere holder det på temperaturen, altså vil temperaturen synke fortere i 54-literen enn i kampfiskkaret.


Mente du motsatt? Hvis ikke, hadde det vært lærerrikt om du forklarte litt nærmere
Oj, har du sett, der ble det motsatt ja, gikk visst litt fort i svingene. Kanskje på tide å ta kveld før jeg endrer alt av naturlover, fysiske lover og andre lover. :p

PS: Tok meg den frihet å rette opp i feilinformasjonen min.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap