Nå er jeg nesten ferdig med boka "Fiskenes ukjente liv" og vil bare anbefale den til alle som har med fisk (og andre dyr) å gjøre.
Det er veterinæren, forskeren og forfatteren Bergljot Børresen som har skrevet den.
Jeg er sikker på at de av dere som leser boka vil få et nytt forhold til fiskene dere har, enten det er gullfisk eller ciklide.
Tenker fisk? Gjør fisk bevisste handlinger? Føler de smerte og angst? Viser de glede og hvorfor erter de sine fiender?
I boka kan du lese om mange forsøk som viser at fiskene du har er lærenemme, oppfinnsomme og sosiale dyr som, etter min mening, bør vises større respekt.
Børresen skriver også om våre egne handlingsmønstre.
Hun viser til et utall forskningsresultater som viser at fisk og mennesker har mye til felles. Mennesket har en "ur-hjerne" som er felles med fiskenes.
F.eks hvorfor er vi ufølsom ovenfor byttet under jakt, men kan vise stor omsorg for samme type dyr hvis det er hjelpesløs?
Det er en ganske fornøyelig og lettlest bok. Jeg har et par ganger lest litt i boka og etterpå gått og studert fiskene mine. Fått noen aha-opplevelser der, ja
F.eks da yngelen studerte far da han fikk agurk.
Her er en link til bokhandel som har den til salgs:
Fiskenes ukjente liv.
Hadde vært artig å høre om andre sine tanker om boka