Dverggurami og skumrede

Satte opp temperaturen i karet til 30 grader i forbindelse med behandling for prikksyke og nå har det dukket opp et skumrede (tror jeg) i flyteplantene. Har fire dverggurami - 2 blå og 2 røde med blå ryggfinne. Trodde jeg hadde bare hanner. Så noe som lignet på lek, men trodde det bare var et par hanner som yppet seg siden jeg ikke har hunner.... Nå lurer jeg på - den blå hunnen (antakelig) har gjemt seg inni en rot mens far, den røde, holder oppsikt med redet ser det ut til. Jeg kan ikke ta ut hunnen for jeg har ikke noe sted å gjøre av henne, karet er forøvrig på 250l så de har ihvertfall litt plass å gjemme seg på. Temperaturen er forøvrig nå senket til 26 grader igjen. Vil det bli yngel av dette tror dere? Skal jeg ta hele skumredet inn i en sånn flytekasse som jeg har til småbebisene? Hadde egentlig ingen planer om dette så de har vel fått en kald start på livet i så fall? Må jeg senke vannstanden nå? Noen forholdsregler jeg må sette igang evt? Dette var som sagt hverken planlagt eller forsket på på forhånd. Alle innspill mottas med takk :o)
Har ikke hatt disse selv, men vil bare tipse om at flere har registrert oppdrett på disse. Hvis du går til fiskebasen og klikker på "om oppdrett" så kan du se hvordan de forskjellige har gått frem. Mulig du får noen gode råd der
Kommer litt an på hva mer du har av fisk i akvariet... Sånne fødekasser er en dårlig ide, da hannen bare suger dem tvers igjennom gitteret! Synes å huske at yngelen klekket etter en dag, men når de begynte å svømme fra redet husker jeg ikke. De er uansett bittebittebitte små, og ikke vanskelig å overse...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap