Reker, innfanging og sending

Jeg begynner nå å få en del kirsebærreker i 250l karet mitt - etterhvert nå som disse vokser til, og de eldre individene yngler enda mer, ser jeg meg nødt til å selge unna litt. Ikke nok med det så har også humlerekene i 85l sluppet noe unger

Finnes det noen lett måte å fange disse inn på (uten å bruke håv)
Og hvordan kan man sende disse til kjøper via posten, på lettest mulig måte?
Håper på noen gode svar
Jeg synes faktisk håv er den letteste måten å fange dem på, jeg... Hvorfor vil du ikke bruke håv? Bruk gjerne en liten, men dyp håv.
Du kan jo bruke flaskemetoden i en forminsket utgave, bær ikke være altfor mye arbeid og med amt inni der er du sikret å fange inn så godt som alle rekene.

Da jeg fikk reker var disse i en litersflaske, med ca 1/2 vann, oppi flasken lå det 2 små biter med blåsvamp så rekene hadde noe å klamre seg fast til. Flasken var pakket i avispapir og boblelast, og lå in en pose som var fylt opp med makuleringspapir. dette var midt på vinteren så det var også en såkalt "heatpack" der. Alle 15 rekene overlevde etter 3 dagers postgang, med nesten 10 minusgrader ute.

Du bør visst heller ikke mate rekene de siste dagene før de sendes og hvertfall ikke noe i flasken, da driter de mye og søpler til det lille vannet de har. Kan jo fange de og ha de i en yngelkasse eller noe sånn de siste dagene før sending..
jeg skulle akkurat spørre om å fange dem. blir de ikke skadet av håven? har de lett for å sprette ut av håven?
Jeg har fanget inn hundrevis av reker med håv, og har ikke klart å skade en eneste. Hvis man er redd for at de skal hoppe ut, så er det vel bare å holde hånda over? Det gjør iallefall jeg...
Jervel
Finnes det noen lett måte å fange disse inn på (uten å bruke håv) Og hvordan kan man sende disse til kjøper via posten, på lettest mulig måte? Håper på noen gode svar

Lær dem å hoppe fra akvariet og rett i posen
Godt svar - lære de å hoppe

Håv er en mulighet, men derfor jeg spurte var for å unngå å bruke håven. For å stresse fisken i karet på minst mulig måte - rekene går ikke i rent artskar, men i 250l sammens med masse annet.

Men finnes det ingen annen grei mulighet - må jeg bruke håven. Skal prøve "flaske-metoden" (får heller følge nøye med).

Takker alle sammen for svar og innspill.
Bruk en finmasket håv, slik at føtter og alle de flotte "følehornene" på hodet ikke skades.

Selv fanger jeg for tiden en del hundre reker i uka, og ikke en eneste har jumpa ut av håven. Katta sitter der å håper på en godbit, men den uteblir
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap