Advarsel mot sand i kar med kokoshuler

Nå har jeg skjønt hvorfor mange av ancistrus barna ikke klarte seg, og hvorfor foreldrene sluttet å yngle... :O
Dere vet at sanden produserer gass, siden det er dårlig sirkulasjon i den. Særlig fin sand...
Jeg løfta opp kokoshula mi i natt, og den var full av gass. Rart at ikke hele hula fløt opp, egentlig... Det var en skikkelig svovelstank... :S
Stakkars ancistrusene mine.
Huff da, hørtes ikke bra ut. Men er vel bare å borre et lite hull i toppen det, så vil den gassen forsvinne ut av seg selv. Fysikkens lover som gjelder der
Ja, får håpe det... Må i så fall passe på at hullet er så lite at yngelen holder seg inni hula, da...
Det var egentlig et veldig godt tips, egentlig...
Har den kombinasjonen i flere av artskarrene mine med bl.a l144, og de yngler som fy.
Har man sandsneiler så slipper man det problemet der.
Inaktiv bruker
Varmekabler vil kanskje hjelpe.
Varmekabler er også en løsning som hjelper mo tdet.
Enten sandsneiler eller varmekabler. ten en av de tingene så kan man oppleve at bunnlevende fisker bare dør.
har ikke opplevd det selv, men har hørt om flere som påstår at det skjer/kan skje.
Aggi
Dere vet at sanden produserer gass, siden det er dårlig sirkulasjon i den. Særlig fin sand... Jeg løfta opp kokoshula mi i natt, og den var full av gass.


Det er ikke sanden som produserer gass.

Bakterier bryter ned organisk avfalls stoffer som er i akvariet. Enkelte steder, for eks i sand, grus eller i ei hule, et filter som har stoppet osv. vil oksygenet brukes opp i denne prosessen, og vi får anaerobe forhold og det blir produsert f.eks. hydrogensulfid. Løsningen er god vannsirkulasjon med O2 rikt vann samt et gode renholdsrutiner. Ei tett hule vil da selvfølgelig samle f eks hydrogensulfid, som dermed fortrenger O2.

Mine maller som har flere huler bruker bare de hulene som har en tilstrekkelig vannsirkulasjon, og når hannen ligger i hulene sørger han hele tiden for at nytt O2 holdig vann kommer inn i hulen. Jeg bruker ikke kokosnøtthuler til maller da jeg har ofte opplevd at det blir en oppsamling av organisk materiale i dem.
...Akkurat her så ville jeg bare ha limt sammen igjen kokosnøtten og bare stukket den så langt ned i sanden som det går...Har sett ancistruser som liker seg i kokosnøtthuler som har åpningen opp mot overflaten, og når hulen er såpass stor som en hel kokosnøtt så tror jeg de kan stor-kose seg uten geologisk utredning og radon-sperre...

Edit:
P.S. Tråden hadde stått en stund før jeg leste og svarte, så Nils over meg der er vel et bedre råd enn mitt...
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap