Reker og slamsuging

Jeg har nettopp fått meg kirsebærreker og hadde tenkt å slamsuge i akvariet. Jeg er jo litt redd for at de skal forvinne i sluken, men er disse kjappe nok til å gjemme seg, eller bør jeg rett og slett droppe slamsuginga?
Om de er kjappe eller ei tror jeg er litt avhengig av persoblighet og andre innvånere i akvariet.

Da jeg fanget inn fisk til auksjonen igår, var det en reke som satt helt i ro under nesten hele opptrinnet, virket nesten som at den forstod at jeg ikke var på jakt etter den. I fullstendig kontrast til fiskene såklart...

Det kan være smart å la vannet gå via en bøtte du har festet en vaskepose eller lignende over. Da kan du titte i bøtten etterpå, og se om det har kommet reker med. Det gjelder igrunnen uansett om du slamsuger eller bare bytter vann.
Når jeg ytterst sjelden slamsuger i rekekarene, stopper eg først pumpene. Så venter eg til vannet er blitt stillestående. Dernest slipper eg algetabletter ned i motsatt ende av den eg skal slamsuge. 5 minutter etter er det ikke en eneste reke igjen der eg skal slamsuge.
Likevel gjør eg for sikkerhets skyld som nevnt over: via bøtte.
Jeg slamsuger rekekaret en gang i uka, de store rekene er det ikke noe problem med, men de har jo en haug med disse pytte små på 1 og 2 mm. Så jeg sitter med lommelykt og håv og fisker opp fra bøtta, egentlig veldig trivelig arbeid som oxo gir deg oversikt over tilstanden i karet.
Har oxo funnet ut at ved å rote litt i karet før jeg begynner å slamsuge gir mindre reker i bøtta, de sitter gjerne oxo inne blant plantene, så unngå de feks.
Så lykke til
Tusen takk for masse gode tips og råd
I dag fikk jeg slamsugd akvariet og tok på nytt frem bøtta som jeg hadde gjemt unna da jeg anskaffet meg lang nok slange til å tømme det direkte i sluket. Det er nok best å ikke ta noen sjanser: Rekene så ikke det minste bekymret eller redd ut da jeg for og veivet med slamsugeren nei så det skal antakelig bare et lite uoppmerksomt øyeblikk til før de hadde havnet i bøtta/sluket.
Heldigvis gikk det bra
Tilfeldig bekjentskap
© m
Reklame for plussmedlemskap