Nye planter i 120 liter? trenger tips og ideer..

Her er mitt 120 liters akvarie. Jeg er fornøyd med gresset jeg har på venstre side, og venter på at det skal begynne å gro seg tykkere som et teppe. Alt gresset som er foran røttene er nytt gress som har vokst opp, ikke det jeg plantet selv.

Røttene er jeg også fornøyd med, og ønsker at det skal være som det er.


Jeg har foliebakgrunn, men er ikke fornøyd med den, så har bestilt en ny foliebakgrunn der det bare er bilde av mørk stein. Tror det blir finere. (Ja, jeg syns en fin foliebakgrunn kan være fint jeg da ).


Det er altså plantene jeg trenger hjelp med. Halvparten av plantene mine tok kvelden etter en runde med varmebehandling, så nå trenger jeg tips til nye planter og hvor jeg kan plante dem.

Jeg ser etter enkle planter, som ikke vokser alt for fort. Jeg trenger også noen forgrunnsplanter til høyresiden, syns den er litt tom.

Noen tips?


Trykk på bildene for å få opp større eksemplar:
[External Image]

[External Image]
Det er vanskelig å gi råd om plantevalg siden alle har forskjellig smak, men hvis jeg hadde vært deg så ville jeg plassert en større plante til venstre i karet, feks en type sverdplante som Echinodorus bleheri. Den vil også skjule en del av teknikken i hjørnet.

Foran til høyre ville jeg valgt noen planter som ikke vokser seg høye for fort. Noen av de mindre Echinodorusene er lette å få til, feks E.aquartica, og er veldig pene, om enn noe dyre i innkjøp. Liker du planter som sprer seg mer og vil ha en litt større utfordring så kan du velge blant de lavere cryptocorynene, feks wendtii green. Denne siste lønner det seg å splitte opp og plante hver del tett, men enkeltvis. Da vil den, når den er blitt skikkelig etablert, begynne å spre seg utover.

Ingen av disse jeg har nevnt er spesielt krevende når det kommer til lysbehov, men alle Echinodorusene trives best med gjødsel stukket ned til røttene av og til.
Takk for tips! Liker veldig godt sverdplanter ja. Kan jeg plante den i hjørnat altså? Trodde utsuget til pumpen måtte ha litt rom rundt seg, men det går bra med plante rett foran?

Likte også veldig godt Cryptocoryne wendtii "green"!


Er disse plantene å få kjøpt i de fleste dyrebutikker? Eller kjøpes dem på nett?



Jeg har også tenkt litt på å kjøpe noe mose (javamose kanskje?) å feste på toppen av den venstre roten.
Sverdplanten er såpass robust at den skulle tåle om det romsterer litt vann rundt den

Jeg bestiller plantene mine i byens eneste dyrebutikk. Dette er en Tropehagen-forretning og de tar blant annet inn fra Tropica. Plantene derifra er litt dyrere, men det er alltid bra kvalitet på de, og ikke minst så er plantene utstyrt med en liten informasjons-stick hvor både det latinske navnet står og hvordan de bør stelles. Alle de jeg nevnte er ganske vanlige så jeg tror ikke det skal være vanskelig for deg å få tak i de på andre måter heller. Du kan jo prøve å legge ut en annonse under rubrikk.

Javamose er også en enkel plante å ha med å gjøre.
Wow! Dette ble bra, Helle. Gjorde seg med mosen og de røde innslagene også. Kjempefint! Enda bedre blir det når plantene begynner å vokse seg til

Ps: Husk å oppdatere akvariet inne på profilen din også Lurte nemlig på hvilken plante du har fremst til høyre foran rota.
Takktakk Da får jeg bare håper jeg klarer å holde plantene like fine. Jeg har ikke brukt noe plantegjødsel til nå, bør jeg begynne med det? Eventuelt hvilke?

Har spart på alle plantelappene, men nå finner jeg dem ikke. Utrolig irriterende! Lurer på om noen har ryddet og kastet dem.. Skal se om jeg finner dem i morgen slik at jeg får oppdatert akvarie på profilen
Der var det kommet oppdatering, ja

Når det gjelder plantenæring så ville jeg ihvertfall spandert på sverdplantene noe bunnlagsgjødsel rundt røttene av typen tablett/kapsel/lateritt. Tror ikke de er så nøye på hvilken type så lenge du følger anbefalt dosering i følge bruksanvisningen.

Som flytende næring anbefaler jeg Tropica AquaCare, men unngå den som heter pluss i tillegg. Den er nemlig beregnet for planteakvarier med lite fisk. Det eneste minuset med TAQ er at den kan ha for lite jern for en del mer krevende planter, men det kan du eventuelt tilsette ekstra senere om det ser ut for at det blir behov for det. Sverdplantene er gjerne glad i jern, men de får stort sett dekket sitt behov gjennom bunnlagsnæringen.

Uansett hvilken flytende næring du velger å tilsette så start med godt under halv dosering og øk veldig langsomt, over mange uker, til du ser når algene begynner å dukke opp. Reduser så mengden igjen til du finner den helt rette doseringen til akkurat det karet. Grunnen til dette er at plantene trenger tid til å omstille veksten til den økte mengden med næring. Blir det for mye på en gang så kommer algene istedenfor.

En del planter kan fakstisk vokse helt greit uten at man tilsetter næring, men de fleste blomstrer, bokstavelig, opp når de blir gjødslet litt. Mye lys og tilskudd av co2 gjør at plantene trenger mer gjødsel.
Ok. Da får jeg kjøpe inn litt gjødsel og starte i det små og gjødsle

Jeg har aldri tilsatt noe som helst i akvarie mitt jeg, kunn springvann. Og aquasafe som jeg fikk med gratis da jeg kjøpte noen fisk. Har hørt at det ikke er noe poeng å tilsette det da, menmen..

Bør kanskje gå til innkjøp av noen andre tester enn nitritt da. Har aldri målt jern og slike ting før. Det har jeg fått målt i butikken for å sjekke om vannet var klart til å få fisk.


Den planten du spurte hvilken var vet jeg faktisk ikke hva er. Tror ikke jeg fikk med lappen fra butikken, finner den i alle fall ikke blandt de andre lappene.. Har lagt det ut på "planteidentifikasjon" da, så kanskje noen flinke sjeler har noen tips på hvilke plante den kan være
Du trenger egentlig ikke noen jerntest. Det er nemlig lett å se om plantene mangler jern siden bladene blir tynne og nærmest gjennomsiktige om det blir for lite. Tester riktignok selv av og til siden jeg tilsetter litt flytende jern, men det er faktisk ikke nødvendig det heller siden for mye jern gir trådalger, så da vet jeg når jeg har dosert for mye

Nitritt- og ph-test er vel de viktigste å ha i hus. Det neste på prioriteringslista bør være tester for nitrat, Gh og Kh, muligens også for ammoniakk/ammonium. Resten av alle testene er egentlig for spesielt intresserte

Har selv altfor mange tester som jeg nesten aldri bruker lengre.

Kanskje det blir lettere å se hvilken plante det er når den har vokset litt. Skal huske å stikke innom profilen din og sjekke om du har lagt inn flere bilder om noen uker
Jeg har ett spørsmål, hvis bladene blir gjennomsiktig pga Fe mangel, vil de ha en sjanse å komme seg når man tilsetter Fe eller er det bare å luke bort?
Det var et godt spørsmål som jeg også skulle likt å vite svaret på

De gangene jeg har sett antydning til jernmangel så har jeg startet med tilskudd med en gang og da har det gått tilbake, men hvis tilstanden har vart for lenge så er det mulig at bladene blir såpass skadet at det bare er å fjerne de.

Dette er bare noe jeg tror altså, så hvis noen av ekspertene kan svare oss så hadde det vært fint
Inaktiv bruker
kjøpt deg rundt 20 avleggere skruvallisneria sett dem i fembunter rundt i karet dem sprer seg utrolig fint^^ å da blir det utrolig fint i karet ditt
har dem selv å det er nesten for mye i karet mitt, så jeg tar ut rundt 7 avleggere hver 2 uke, siden det kommer nye hele tiden
men jeg anbefaler å kjøpe planter hos folk privat, butikkene er for dyre til å kjøpe nok planter til at det kan beplante seg godt på under 6 måneder, elelr det går men da må du ha god råd og mot til å kjøpe mye planter:P
men lykke til videre
Kanskje litt OF, men men.
Jeg hadde Vallisneria spiralis "Tiger", og bladene på den ble enten gjennomsiktige eller "blåbrune" samtidig som jeg har trådalger. Noe som skurrer der, ikke sant?
Inaktiv bruker
rart.. overgjødsler du? fikk også trådalger av feil gjødsing, men når jeg gjorde det riktig blei det bra så jeg ville ikke klagd over vallisneria fordi du ikke får det til, vallisneria er faktisk en gangske populær plante som er utrolig fin...!!
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap