Har de vært i lek? - gi meg noen råd please!

Jeg har ikke erfaring med Malawi fisker i lek!

I dag så har jeg sett at to av Delfinciklidene mine danset rundt, og han vibrerte rundt henne.

Nå ser jeg at hun er mer "underbitt" og eggleggingsrøret hennes stikker ut. Så nå har jeg en mistanke om at hun faktisk tygger.

Nå trenger jeg råd og veiledning om hva jeg skal gjøre videre for å evt. berge yngelen. Det eneste jeg vet er at de tygger i ca 21 dager.
Joda - nå tygger hun!
Hvis noen med erfaring på yngel/oppdrett på Malawi ciklider kan gi meg noen råd nå så mottas det med takk!
När malawihonan får en påse under hakan så är det ägg som ligger där !
Man brukar säga att hon "tuggar" .
Ordet tuggar kommer sig av att honan serut att just tugga .
Det hon gör är att gör rent äggen .Hon byter plats på äggen i munnen.

Och så här gör jag när jag har honor som tuggar !

Brukar studera om honan får lugn och ro i det akvarium som hon går i !
Har hon det så låter jag hon gå där i ca 16-17 dagar sedan flyttar jag henne till ett spottkar.Ett spottkar är ett litet akvarium som hon får gå tills hon spottar själv. I spottkaret låter jag henne gå ända tills jag ser henne tappat intresse för ynglen som hon då har spottat ut dvs efter 21 dagar .

Hur länge den tiden är varierar från art till art.Det kan vara 4-5 dagar upptill över en vecka.

Ser jag där imot att honan är stressad i huvudkaret flyttar jag henne tidigare till spottkaret.

Det finns en risk med att fånga honan förtidigt och det är att hon spottar i håven när du fångar henne.De cyrtocara Moorii jag har fått yngel på har alltid spottat i håven.Så i ditt fall hade jag väntat till 21 dagar har gått och då provat att fånga henne.

Spottar hon då i håven så tar du ynglen i ett akvarium och släpper honan tillbaka till huvudkaret.

Var detta förståligt??

Mvh Kjell
Hei Kjell.

Ja det virker veldig forståelig. Og ja, jeg ser at hun tygger. Hun har funnet seg en hule som nå er hennes. Vi ommøblerte i akvariet i går og byttet til sandsubstrat.

Ja jeg skal følge med henne, foreløpig så ser det ut til at hun får ro, men jeg tør ikke tenke på hvor vanskelig det vil bli å fange henne når hun skal flyttes til et spyttekar.

så malawiciklidene mister interessen for yngelen? De driver ikke yngelpleie som feks. sør-amerikanske ciklider?
Unnskyld meg for mange "dumme" spørsmål, men jeg må jo lære dette jeg også.

Hvilket yngelkar bør jeg bruke? Jeg regner med at jeg må ha et eget kar til dette med riktig PH/KH.

Hva med en yngelboks som henger på hovedkaret? Sorry, men jeg må bare spørre
Fråga på du bara det är ju så man får reda på saker och ting.
(Frågar mycket själv)

Malawi är i regel duktiga yngelvårdare .jag utryckte mig lite dåligt.

De passar på sina yngel och när fara uppstår så simmar de tryggt in i mammas munn.Det jag menar är att när honan inte längre tar in sina yngel i munnen så tar jag bort henne.

Den tiden varier stort allt från några dagar till hela 6 veckor men jag minns inte nu vilken art som tar de in i munnen i 6 veckor men det är en rovmalawi.

När det gäller vattnet så kan du ju ta vatten från huvudkaret då får det samma värde som idet och då är det inga problem.
Oftas så är spottkaren på 20-30 liter

Ëtt litet kar som hänger på insidan.
Tror att när de andra fiskarna ser ynglen i där så föröker de nog att fånga de.
Det klarar de naturligtvis inte men det är nog mycket stressande för ynglen.

Sedan så växer de långsamt där oxå.på grund av platsen

tycker det är lite svårt att förklara så här men jag hoppas du förstår vad jag skriver.
Alltid mycket enklare när man står framför någon och pekar och visar och förklarar

Men så är det..

mvh Kjell
ja jeg forstår. Jeg har jo ennå noen dager å tenke på hva/hvordan jeg skal gjøre dette.

Jeg er jo i utgangspunktet ikke interessert i å drive med oppdrett. Men så er det jo himla gøy da når man får yngel. - frågan er jo hvor mange yngelkar en skal ha.

Skal jeg la naturen gå sin gang eller skal jeg forsøke å redde - avle opp yngelen. Ja si det - det kan kun jeg svare på. Og pr. i dag så vet jeg ikke, jeg har jo yngelkar med masse yngel allerede.

Sannsynligheten for at det kommer et nytt yngelkar innenfor disse dørene med PH/KH tilpasset malawi yngel er nok RELATIVT STOR. Så får vi forsøke og se hur det går
Vet hur det är med antal akvarium...Sedan vill man behålla några av sin yngel för att det är intressant att se de växa upp.och vips så blev det ett akvarium till..osv

Cyrtocara Moorii (Delfinciklid) är en mycket populär fisk så du blir säkert av med ynglen skulle jag tro!

Inte för att förstöra glädjen för dig men det händer ibland att honan spottar ut äggen efter någon dag . Det kan bero på att de är obefruktade !

Men de brukar leka igen så förr eller senare så har dom lärt sig.

Men vist är det intressant att följa med på hur det går!

Lycka till!

Kjell Begby
Vet hur det är med antal akvarium...Sedan vill man behålla några av sin yngel för att det är intressant att se de växa upp.och vips så blev det ett akvarium till..osv Cyrtocara Moorii (Delfinciklid) är en mycket populär fisk så du blir säkert av med ynglen skulle jag tro! Inte för att förstöra glädjen för dig men det händer ibland att honan spottar ut äggen efter någon dag . Det kan bero på att de är obefruktade ! Men de brukar leka igen så förr eller senare så har dom lärt sig. Men vist är det intressant att följa med på hur det går! Lycka till!

Vel, jeg blir ikke skuffet hvis hun spytter eggene etter en dag - haha. Nei, da blir jeg kanskje litt lettet?

Og ja, man ønsker jo å se yngelen vokse opp. Disse Cyrtocara Moorii mine er voksne fisker så hun har nok gjort dette før eller hur?

Kunstig men man føler ett ansvar for dissa fiskene og yngelen. Ønskar jo at gjøre det "rette" når man først har dem i sin forvaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap