Hagedam 7000l

Da nærmer hagedam sesongen seg sakte men sikkert. Isen på dammen har forsvunnet (med god hjelp av meg). Under denne isen var det ca. 10stk selv-dretta gullfisk som dreiv og svømte. De er vel ikke på mere enn max 10cm.
Vannet i dammen er ikke noe særlig mere enn 5grader.
Jeg skal prøve å få tatt en del bilder av dammen igjennom sesongen.

Litt om dammen,
Den ble gravd i 2005 for hånd. Duken som er brukt er 1mm gummiduk, denne duken er en del dyrere enn den vanlige PVC duken, men også en del mere holdbar. Jeg hadde blitt anbefalt den dyre, pga holdbarheten. Skjønner godt at det kan bli noe hærk om det blir hull i duken, ikke noe gøy å måtte rive hele dammen for å tette den eller bytte den ut. Dammen ble gravd så stor som jeg mener jeg hadde plass til, den er på ca 6meter lang og 3 meter bred. Dypeste punkt i dammen er på ca 1,3meter.

Filter,
Da dammen ble startet opp, så ble det brukt noen kroner på duken. De andre tekniske delene måtte nedprioriteres. Så det ble handlet inn en Powerclear filter. Den største av de med uv. Bøtta er på 60L og uv lyset 11w.
Dette filteret har blitt brukt både inne (overvintring av dam fisk inne i 1000L dunk) og ute. Dette filteret er helt greit å starte med for små dammer og lite med fisk. I starten ble det brukt 3500L pumpe til å pumpe vann inni denne bøtta. Etterhvert syns jeg det ble litt lite, så den fikk en 5000L pumpe.
Dette filteret må stå høyrere enn vannstanden i dammen. Den kan graves ned en del også, sånn at bare toppen syns på den.

Denne dammen er nydelig, gleder meg til bilder
MC Darup
Denne dammen er nydelig, gleder meg til bilder :)

Hehe..takk for det!
Litt videre info om dammen.

De siste årene har jeg tatt inn de store fisken, både koi og gullfisk.
Av en eller annen merkelig grunn, så tok alle koiene mine kvelden dette året. Så nye koi er bestilt og kommer allerede neste torsdag. Det er fortsatt kaldt i dammen, så jeg håper det blir mye varmere framover ellers så kan det bli et stort problem.

Siden det ikke er så lenge til koiene kommer, så ble jeg nødt til å finne på noe når det gjelder varme, det var kun 5 grader i den i går. Så jeg dro ut for å handle en varmekolbe. Det ble kjøpt inn en 2000w varmekolbe for å prøve å få vannet opp i 13-15grader. Jeg var ute og målte istad og da har faktisk dammen steget til 10 grader, dobbelt så mye på under 24timer. Og så kaldt som det er ute så syns jeg den klarer jobben ganske bra. Får håpe den kolba orker å varme opp mere, eller så blir jeg nødt til å skaffe meg en til. Problemet er jo at 2 varmekolber på 2000w blir litt for mye for en vanlig standard 16A kurs. Så jeg er avhengig av en kurs til ut på der. Jeg får ringe en elektrikker om jeg må ha en kurs til

Det ble også kjøpt et nytt filtersystem også i går. Valget havnet på en Powerbead 20. Og en pumpe til den på 12000L/H. Filteret er 1,1 meter høy og 65cm brei. Den skal kunne takle 40kg fisk i en 10000L dam. Så med min dam på 7000L så burde den klare 45-50kg fisk. Og det trenger jeg.
En koi på halvmetern veier fort 2,5kg.

Det ble også investert en ny UV. Det ble valgt en TMC UV-C filter. Denne er på 55w. En 5 dobling av det jeg hadde i fra før, så denne burde holde en stund.

Legger inn noen bilder av oppgraderinga for 2008.

Bilde 1 : Filter bøtta
Bilde 2 : Filtermedie, rareste filtermediet jeg har sett.
Bilde 3 : Filterpumpe på 12000L/H

Noen flere bilder

Bilde 1 : TMC UV-C filter på 55w
Bilde 2 : Ventilsystemet som sitter oppå filter boksen.
Bilde 3 : Varmekolba på 2000w, denne varmer veldig godt. Den er vel på nesten halv metern.

Jeg var og monterte opp dette istad, men stoppa opp litt da jeg mangler en kobling, så hele greia ferdig montert blir drøyd litt. Må få tak i den dingsen først. Og noen skikkelige slangeklemmer, slangeklemmer fra Biltema var altfor pinglete, de "gjengene" røyk. Så om noen som har noen tips til gode slange klemmer (Den må minimum være 45mm stor) så er det bare å skrike ut.
Får hive ut noen bilder til.

Dette er bildet av noen kompiser som skal i dammen om ikke så lenge. De er ikke større enn 7-10cm, De pleier å vokse en god del bedre i dam enn i akvarie. Foreløpig så går de i et akvarie inne.

Bilde 1 : Sarasa
Bilde 2 : Shubunkin
Bilde 2 : Gul

Det er kun Japan koi som skal i dammen + gullfisk. Kan jo nevne de farge typer som kommer til å gå der.

Doitsu Yamato
Kikusui
Kujaku
Kawarimono
Kohaku
Sanke
Kinkiutsuri
Shiroutsuri
Doitsu Hariwake
Shusui
Kikokuryu
Kumonryu
Doitsu kohaku
Doitsu Sanke
Hiutsuri
Asagi
Goshiki
Goromo
Chagoi
Ginrin Chagoi
Akamatsuba
Showa
Ginrin kohaku
Yamabuki
Mizuho
Karashigoi
Kigoi
Hørtes ut som alvorlig mye fisk (Koi) på bare 7000 liter....
Husk til voksen Koi (over 45-50 cm) regnes ca 1000 liter pr. Koi.
Eh de blir vel ikke så store på bare en sesong, vel?
Det går vel an å omplassere de som blir overtallige etterhvert. ?
Det er bare midlertidig hjem for de (noen av de blir igjen). De blir nok omplassert i løpet av sesongen.

Av de som har blitt nevnt så er de minste på 25cm og de største på 40cm.
Bilde av hver enkelt av de kommer så fort jeg får de og får tid til å ta bilder av de.

I dag har jeg vært og skaffa meg enda en 2000w. Denne skal bare brukes i nødtilfelle. Jeg målte temperaturen i dag og den er nå oppe i 12-13 grader. De har også meldt varmere vær framover, så det kan hende jeg ikke trenger den andre varmekolba i den dammen. Må si at den ene varmekolba har gjort susen, økt vannet med 8 grader i de kalde dagene som har vært.
Strømregning...tja...godt at det ikke blir mange ukene jeg skal ha de kolbene på.

Jeg fikk også tak i den siste koblinga jeg trengte, men rakk ikke å montere den opp i dag. Er veldig spent på dette filteret. Håper den svarer til forventningene.

Fisken som hadde overvintra og de andre som jeg slapp uti (litt tidlig) har nå blitt hovet inn igjen, jeg fikk ikke tak i alle, men gjør et nytt forsøk i morgen. Noen av de så absolutt ikke bra ut, så de har blitt tatt inn i et akvarie med salt og medisin i fra Sera. Får håpe at det hjelper.
Den ene hadde et rift på den ene sida, det hadde begynt å komme soppaktige greier på den, det kan være katta vår som har skylda, når det er så kaldt i vannet, så blir fiskene helt fjerne, de er så slappe at man kan fange de med hendene. Så det er jo ikke vanskelig for en katt å få tak i den da.

De gullfiskene som er avbildet blir plassert ute i morgen, de skal gå i en 1000L dunk til. Der var jo vannet selvfølgelig ikke mere enn 5grader :o Så den andre varme kolba ble puttet oppi her, i løpet av bare et par timer så har vannet steget med ca 3 grader. Så i morgen vil jeg tippe at vannet er på 15-20 grader.
Ny liten oppdatering.

Nå har filteret stått og gått i et par dager, og det har blitt en del forskjell på vannet. Så jeg tror dette filteret fungerer som det skal.

Vannet har nå steget til 20grader (varmekolba står forstatt på). Så sola har nok klart å varme opp litt.

Fiskene er like rundt hjørnet, så da blir det snart tid for en del koi bilder.
Kan garantere at det blir en del fine koier.

Jeg har blitt anbefalt 0,6% salt i denne dammen (har ikke fått noe svar på varighet enda). Dvs. 6kg salt per 1000L vann som skulle bli 42kg salt.
Jeg har hittil puttet oppi 28kg salt (de hadde ikke flere sekker inne). 40kg til ble kjøpt inn i dag, hehe...kassadama i butikken må nok ha lurt fært på hva jeg skal med alt dette saltet. Hiver oppi 3 sekker til med salt i morgen, så da har jeg det vannet jeg skal ha.
Da har det skjedd litt her det siste døgnet, man skulle tro at direkte flygninger til Norge i fra 3. land skulle gå ganske så knirke fritt, men nei da. Flyet landa 10:40 og jeg fikk ikke ut fiskene før 16:00...så det ble lange timer å vente. Har nå endelig fått de i vann og det ser ut som det kommer til å gå bra med de.

Det var noen som sleit litt, men det ser ut som de kommer seg veldig. Skal prøve fòre de litt i morgen. De virker veldig tamme, jeg satt ved basseng kanten istad og da kom de helt inn der jeg satt på grunna.

Skal se om jeg klarer å få tatt noen bilder av dammen i morgen med fiskene i. De går ganske tett, får kompansere litt med vannbytter fram over.

Fikk tatt noen bilde av de før jeg kasta de utti dammen også.

Bilde 1: Aka Muji ca. 30cm - Otsuka
Bilde 2: Asagi ca. 30cm - Kawakami og Otsuka
Bilde 3: Doitsu Kohaku ca. 35-40cm - Kawakami
Bilde 1: Ginrin Kujaku ca. 40cm
Bilde 2: Hi Utsuri ca. 30cm
Bilde 3: Ki Utsuri ca. 25cm
Bilde 1: Kohaku ca. 40cm - Otsuka
Bilde 2: Shiro Utsuri ca. 25cm (kan ligne noe på en Bekko, men denne har jeg ikke bestilt)
Bilde 3: Showa ca. 30cm
Bilde 1: Shusui ca. 40cm
Bilde 2: Soragoi ca. 30cm
Bilde 3: Foreløpig ukjent, skal nok finne det ut, hvis det er noe som heter Doitsu Platium, så kan det være en sånn. ca. 40cm
Da har jeg fått tatt noen flere bilder, mens de er i hoved dammen.
Det skal gjøres en del forandringer der i løpet sesongen, så det vil nok se anderledes ut her om ikke så lenge. Vannet er på ca 21grader.

Bilde 3: Legg merke til fontena, der sitter det en ring med dioder på som lyser opp strålene, den ble kjøpt inn denne sesongen, stilig effekt når det blir mørkt.
Noen flere bilder av innbyggerne.

Legg merke til bilde 2 og 3, det er samme fòr typen. Så det er litt størrelse forskjell på de 2 der.

Bilde 1: Asagi
Bilde 2: Ginrin Sanke
Bilde 3: Gullfisk
Noen bilder til.

Bilde 1: Hi Utsuri
Bilde 2: Mat krangel
Bilde 3: Shusui
Bilde 1: Sanke
Bilde 2: Har ikke funnet ut navnet enda
Bilde 3: Yamabuki Ogon
Bilde 1: Sanke
Bilde 2: Fontena i dammen, det ser ut som noen av dysene har gått tett. Må ut og vasse litt for å rette på den.
Bilde 3: Diverse koi

Flotte bilder!
Den arten som heter Hi Utsuri var veldig spesiell og flott
gleder meg til å følge med videre
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap