Dere som bruker selvfanget levendefor:

Pleier dere å være kresne på å KUN bruke fra fiskeløse vann?

Dere som ohgså fanger i vann det går fisk i: hvor ofte er det dere opplever overføring av sykdom/ parasitter?

Jeg er klar over risikoen for overføring av sykdom ved fangst av levendefor i fiskevann, men er litt usikker på graden av risiko.

For øvrig ser det ut til at det er litt enten- eller i nærområdet mitt.... enten er det fiskevann, eller så er det myr. Smådammene er tilsynelatende ikke-eksisterende??? :o
Jeg har en dam like ved helsetvannet hvis du vet hvor det ligger. Der er det helt fult av mygglarver om sommeren, men tror ikke det er så mye nå, i dag var det jo til og med kommet snø da så. Tror ikke det skal være så stor fare for smitte der egentlig.
Jada, jeg bor i Steinsgrenda, så Helsetvannet vet jeg hvor er

Hvor, sånn cirka er denne dammen da?
Da vet du sikkert hvor elva renner ut også da? Det er litt vanskelig å forklare, men den ligger kanskje 20-30m fra elva. deter et sandtak, som noen bruker, og så lenge det ikke er tørke så er det vann der. prøvde å finne et bilde eller kart slik at jeg kunne markere det til deg, men fant ikke noe dessverre.
Det skal jeg klare å finne! Tusen takk for tipset Og så skal jeg nok gjøre mitt beste for å holde indre averøy fri for mygg i sommer

Til andre:
Jeg håper fortsatt på synspunkter og erfaringer på det opprinnelige spørsmålet mitt

Er det ingen her med erfaring fra bruk av levendefor fra ikke-fisketomme vann? *Dra denne tråden opp i lyset igjen.*

Har for øvrig vært på leit etter mygglarver i alskens pytter - men så langt har jeg ikke lyktes i å finne annet enn vannløåere og rompetroll :S

(Den omtalte dammen som jeg ble tipset om har jeg desverre ikke lykkes i å finne i det hele tatt. De røde feltene på kartet antyder hvor jeg har leita. )

Jeg synes dette var et bra spørsmål.

Og hva om man fryser det levendeforet først? Da vil vel evnt parasitter/ bassilusker dø?
Jeg har hentet levendefôr fra fiskevann og til dags dato ikke opplevd noen parasitter eller sykdommer relatert til levendefôret. Men, man bør ha slikt i bakhodet, risikoen er til stede....
Ja, risikoen er definitivt tilstede. At andre ikke har fått med sykdom er naturligvis ikke en garanti
Er i alle fall greit å få en føling med hvorvidt man er gal som i det hele tatt vurderer å hente levendefor fra fiskevann :p
Den dammen er litt vanskelig å finne, hvis du ikke vet om den. Men jeg har merka den ganske nøyaktig på kartet nå. Fant du foresten en traktorvei når du gikk i området? Dammen ligger ca. 20m unna denne veien.
I dag har jeg vært å sjekka ut denna dammen (endelig fant jeg den!)
Det var dessverre lite å finne der i dag... annet enn vannløpere. I en annen liten pytt i en grøft fant jeg i alle fall noen små dafnie-liknende dyr.

Det blir flere turer, naturligvis
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap