Ferskvannstanglopper fra mexico. (side 2)

Hehe da er det nok samme populærnavn som er ute og går. Derfor holder jeg meg til å kalle de tanglopper og dyreplankton og å si Ulke istedenfor Mataskurk som blir sagt veldig lokalt her

Men kan vel si at jeg da bruker begge raudåtene som fòr i mine kar, tangloppene til litt større fisker mens dyreplanktonet havner i munnen på tang kutlinger,nålefisker og yngel av diverse slag.

Har stor tro på at flere av artene skulle kunne klare seg i både ferskvann og saltvann. Kan ikke si dette som harde fakta men mer som velbegrunnet synsing :p
Bildet viser reproduksjonshastigheten som påvirkes av lyslengde og temperatur.
Det gikk ikke å lenke til denne teksten direkte, men her er kilden.

[External Image]
Trygve Lillefosse
F*** De jeg bestilte fra USA er Gammarus...

Oi, denne har jeg ikke fått med meg... Betyr det at jeg har gammarus? Eller var det andre ladning som er det?
Kanskje en idé å ikke blande forsendelsene i samme kar, da... Kanskje du kan sette ut ei tønne på en evt. terasse, og la gammarusene ruse fra seg der? ;D

Et annet spørmål jeg skulle hatt svar på... Hvordan tåler Hyellaene gjær?
Så vidt jeg forstår, så er gjær anbefalt fór til moinaene...
Det ser ut som om moinapopulasjonen min er på vei ned... :S Derfor vurderer jeg å bruke gjær i kulturen.
Har forresten startet en ny tråd om moina.
Hoi.

De du har er Hyalella.
Fikk forøvrig avbestilt de Gammarusene fra USA.

Usikker på hvordan hyalella tåler gjær, tror jeg ville vært forsiktig med det. De er der først og fremst for å holde vannet rent.

De spise det meste av frittsvevende partikkler, så om du rører opp bunnslam iblandt, er det kanskje nok. Ellers kan du jo forsøke med bittelitt gjær.

Flott link om reproduksjonsrate forresten...
Hadde tenkt å fjerne litt slam hos tangloppene mine, sugde litt opp med en pipette og samlet opp i et lite beger. Oppdaget raskt at det ikke bare var slam, det var også endel bittesmå tanglopper.

Endte opp med at jeg fisket ut dem jeg fikk øye på i farten, og puttet resten(slammet) i et akvarie.

Har forøvrig lest at de kan holdes sammen med reker, men at de kan bli voldsomt mange, i så fall kan de faktisk bli en plage for rekene, siden de kravler overalt.

Såvidt jeg forstod, kunne man regne med at det ble en hel masse av disse i løpet av et halvår, selv om man startet med kun få eksemplarer. Såsant de er sammen med fisk som spiser dem såklart.

Kan også nevne at de er veldig glade i Tetra Discusbits som er gått ut på dato.
Ser faktisk ut som om mine lopper koser seg ganske bra, også...
Men moinaene ser jeg ikke noe av lenger... :,( Buhu
Moina har det med å kræsje. Mulig vannet bare ble for rent.

Har litt planer om å lage til litt opplegg for kultivering av levendefor, i så fall vil jeg nok få en masse av dem. Regner med det kan bli til høsten om allt går bra.

Nå har jeg bare noen syltetøyglass og lignende. Blir igrunnen litt rotete, så jeg forsøker å begrense meg..

(Forsøker bl.a. på å kultivere noen bergenske småkryp som ble fanget sist torsdag.)

Kan ta med noen erstatningsmoina på onsdag om jeg husker på det.
Takk!

Hva vil du ha til gjengjeld? ;D

Jeg får lage klar litt gjærvann til dem , da... Så kan det jo hende jeg blir litt mer vellykket som moinadretter...
Trenger ikke noe for dem, men så får du ikke allverdens mange heller da.

Trodde møtet skulle være imorgen, men ser det er enda en onsdag før det blir Mai.
Ja, heldigvis. Jeg sitter "innesperret" med febersykt barn, så hvis det hadde vært i morgen, så hadde jeg nok ikke kommet meg avgårde.
Bare litt kjipt at jeg går glipp av godværsdagene... :-/
Tanglopper hyalella

Hei dette er interessant!

Det kan se ut som om det er Hyalella som er best i "Low tech" akvarier og som for siden de tåler tropiske temperaturer og ikke er for tøffe mot fisk og reker.

Hvordan går oppdrettet?

Når er dere som har dem klare for distribusjon?

Flere erfaringer?

Disse bør inn i artsdatabasen.

Bilder?

For min del så er det ikke så mye å fortelle ennå. Bortsett fra at jeg ser at de lever, og forhåpentligvis formerer seg.
PT
Hei dette er interessant! Det kan se ut som om det er Hyalella som er best i "Low tech" akvarier og som for siden de tåler tropiske temperaturer og ikke er for tøffe mot fisk og reker. Hvordan går oppdrettet? Når er dere som har dem klare for distribusjon? Flere erfaringer? Disse bør inn i artsdatabasen. Bilder?


En erfaring er at det ser ut til at en vase el.l. ikke er optimalt. De har det nok helt greit, men tror de jeg har i et kar med pumpe trives enda bedre.

Regner med at disse vil bli mere tilgjengelig til høsten, de formerer seg relativt raskt om de har det bra. Uten at jeg har noen helt korrekte tall, vil jeg anta at de blir kjønnsmodne etter en måned, og deretter yngler hver måned fremmover. Hvis man antar at de får 10 bebiser hver gang, blir det fort antall av det.

Hei

takk for oppdatert info

Gjerne følg opp med mer underveis.

Si fra når det er mange nok for salg

Lykke til videre!
dettan hvar spennende.

fikk lyst til og gå i fjæra og skaffe noen sånne marflo
og ha i en glass bolle(gullfisk bolle)

kansje jeg til og med er på utkikk etter noen i ferskvann som jeg kan ha i et dedikert akvarium
Kristoffer Berg
dettan hvar spennende. fikk lyst til og gå i fjæra og skaffe noen sånne marflo og ha i en glass bolle(gullfisk bolle) kansje jeg til og med er på utkikk etter noen i ferskvann som jeg kan ha i et dedikert akvarium


Gammarusene liker visst kaldt vann, de skal være lettest å finne i elver med litt vannføring.

Dersom ørreten har god rødfarge, er dette et tegn på at man skal kunne finne Gammarus i vannet.

Var faktisk på jakt etter noen i forgårs, men fant ingen.
Gammarusene liker visst kaldt vann, de skal være lettest å finne i elver med litt vannføring.

Dersom ørreten har god rødfarge, er dette et tegn på at man skal kunne finne Gammarus i vannet.

Var faktisk på jakt etter noen i forgårs, men fant ingen.

men hvordan går gamarus med andre fisker som guppy og sverddragere?
Jeg fant noen nyklekte yngel av glødelysdanioene mine i her forleden. Tenkte det kunne være greit å fóre dem opp hos tangloppene. Den gang ei!
Ser ut som tangloppene har klart å spise dem opp...
Huh?

Tviler litt på at tangloppene fanger yngel, men man skal vel aldri si aldri.
I så fall må de være veldig små og ligge helt i ro(fortrinnsvis forde de allerede er døde.).

Er jo vanskelig for meg å si, men ville heller tro at yngelen gjerne ble stresset av tangloppene og/eller at vannet var forskjellig. Husk også på at det er mindre mikroorganismer for yngelen siden tangloppene driver og beiter på overflater.

Såvidt jeg vet. skal de ikke gå etter andre dyr som lever, og holder seg stort sett til plantemateriale.
Har du planter/alger som tangloppene kan spise?
Jeg ser den ene har postet bildet av gamarus men det andre dyret ligner veldig på det dyret man kan fange i norske dammer, Gråsugge (Asellus aquaticus),
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=no&Searchtext=Asellus%20aquaticus&Category=Arthropoda. Jeg har slike i en liten vase, og ser ut til å beite på dødt løv jeg hiver oppi.

Det er godt mulig det er en annen art, men isåfall en nær slekting ville jeg tro.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap