Sliten eplesnegle

Jeg har 3 store eplesnelger som ble kjøpt like etter nyttår. De var allerede store ved innkjøp, og er nå foreldre til rundt 70 små.
Problemet er at det er 2 hanner og 1 hunne. Hunnen har alltid fått mye oppmerksomhet fra hannene. Den siste tiden har hun begynt å se virkelig sliten ut! Hun har "bitemerker" på skallet og fargen falmer. På undersiden har skallet begynt å oppløses. Hun har til en hver tid en av hannene på ryggen. ( muligens derav slitasje på undersiden? )

Idag så jeg begge hannene på ryggen hennes, og de sloss seg imellom mens hun trakk seg tilbake i skallet. Hannene ser også noe sliten ut med bitemerker over det hele.

Har noen hatt dette problemet? Bør jeg skille hannene og hunnen? ( har forøvrig bare bare et transport-"kar" itillegg til selve akvariet.)
Det at skallet begynner å se slitent ut kan ha med vannverdier og gjøre. Har du sjekket ph og gh verdiene dine.? Skallet vil uansett se litt slitent ut jo gamlere sneglen blir. Jeg opplever også at to hanner kan sloss om ei hoe. Det virker som om de har en favoritt til tider som alle hannene foretrekker. Jeg har en stor grønn hosnegle for tiden som alle hannene foretrekker. Det er noen på ryggen hennes hele tiden, selv om jeg vet at det er flere hoer i karet så er det den snegla de har lagt sin elsk på.
Pass på så de får i seg nok kalsium for det må de ha for at skallet deres ikke skal tæres bort. Jeg forer med rekefor og krabbefor til mine snegler for det inneholder stoffer som styrker skallet. Jeg har en ph som ikke går under 7 og en gh på 10-14.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap