Ukjent yngel

Hei

Har en litt artig historie jeg har lyst til å dele med dere:
Har nå på femte dagen ukjent yngel svømmende rundt i min 54-liter..! Dvs det må være Boesmanns regnbuefisk eller rødmunntetra-yngel siden det er de eneste svømmende fiskene jeg har hatt oppi der.

Skulle egentlig bruke dette karet som karantenekar (kremt...), men det endte ganske fort opp som oppforingskar for malleyngel jeg kjøpte. Før malleyngelen kom i hus, hadde jeg en gjeng rødmunntetra oppi der en fjorten dagers tid. De ble avløst av Boesmanns regnbuefisk på ca 5-6 cm, og de gikk ikke der mer enn i fem dager, da jeg skjønte at det var håpløst å fore opp malleyngelen i et annet kar. Så det ble en skikkelig omorganisering.

Vel så langt så greit. Konsentrerte meg jo bare om bunnen siden det kun var maller i karet, men oppdaget altså på fredag svømmende yngel! Først trodde jeg det måtte være noe ulumskheter, men etter grundig granskning og hoderisting, måtte jeg innse at det var fiskeyngel på noen få mm helt oppe i vannoverflaten. Utrolig at de har kommet så langt, jeg har jo bare foret maller, og byttet vann hver dag pga hard foring. (et under at de ikke har forsvunnet med vannbyttene)

De svømmer hvertfall rundt enda, og nå forer jeg dem også...(prøver hvertfall), med noe som heter cyclops. De får tydeligvis i seg noe, for jeg synes de er større nå enn første gang jeg så dem. Teller syv-åtte stykker. Hadde vært morsomt om de vokser opp så jeg kan se hva det er!)
Prøv å ta bilder av de.
RunarH
Prøv å ta bilder av de.


Ja tenkte å prøve, men de er så små, som sagt bare noen mm og helt gjennomsiktige, så ikke så lett å få fanget dem med linsen for en amatør som meg
Så små yngelø lever som oftest på mindre ting enn cyclops, men det kan jo hende de har funnet noe smått å spise likevel. Første uka kan man med stort hell bruke infusorier. Søk på dette, så finner du oppskriften.
Det finnes infusorier i alle akvarier. Dersom det er få nok yngel, vil de fleste finne dette av seg selv.

Forresten Er det levende cyclops, eller tørkede?
Cyclopsen er frossenfor. Synes også dette ser litt stort ut, men det var det minste jeg hadde. Tydelig at de får i seg noe hvertfall, for de lever jo enda..,og jeg synes det ser ut som de har vokst litt på disse dagene.

Takk for tipset om infusorier

Prøvde å ta bilder, men de er i bevegelse hele tiden, og det er så vanskelig å få med de små. Dette hjørnekaret står på kjøkkenbenken, og lysforholdene der er litt vanskelige ellers også, har strevd med å få ok bilder av det karet.

Har ei innvendig pumpe (Fluval), og leste her på forumet at det var lurt å sette ei tynn strømpe over innsuget i slike pumper, så yngelen ikke blir sugd inn. Jeg gjorde det, men synes jo da det blir mer bøss og partikler i vannet siden det ikke blir sugd inn i filteret... er dette vanlig?
Ja hvis strømpebuksa blir for tett, så er den ubrukelig. Men det finnes flere sorter, vet du..
Bilder av yngel
Hei igjen!

Gikk bra med strømpa en stund, men nå har de blitt så store at jeg har fjernet den. De er også mulig å fange med linsa, så jeg legger ved et bilde. Det er sju stykker igjen. Ser ut til å trives og vokser som bare det, de er vel ca 20 mm nå. Siden Rødmunn skal ha så spesielle verdier, vil jeg tro det der Boesmann. Men de har enda ikke fått farger, så det gjenstår å se
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap