Flyteplanter

Hei
Har noen av dere tips angående å feste flyteplanter? Har hornblad til flyteplanter og de vokser kjempefort. Blir fort et dekkende teppe som sperrer for lys og det samler seg fort matrester. Det positive er jo at det er flott skul for yngel. Mange guppy og platy yngel har overlevd blandt disse.
Kunne tenkt med å få festa disse på en side av akvariet, evt. i et hjørne, Men
aner ikke hvordan jeg skal få de festet.
Har irritert meg selv over flytevekster som ikke holder seg der de skal. Nå har jeg ikke det problemet lenger, men hadde en idè som aldri ble prøvd ut. Det skulle være mulig å feste plantene til en sugekopp som plasseres i vannflaten eller litt over. Viktig at man ikke bruker for fin tråd/strikk/sene siden det har vært endel historier om fisk som har surret seg inn i sånt. Kanskje enkle plaststrips kan brukes.
Jeg brukte gummistrikk, samlet en bukett hornblad i den, og hektet så en bit av strikken fast til en sugekopp med "gripeklo". Hornblad får jo ikke røtter, så det er ingen vits å plante dem. Men sugekoppen kan f.eks. festes ganske langt nede i akvariet, slik at stilkene vokser oppover og opp til overflaten der de brer seg videre utover. Etterhvert blir stilkene stygge nederst (de liker egentlig ikke samles i en bukett), så da klippet jeg av nederste tredjedel og kastet den. Så samlet jeg den fine delen av buketten på nytt og festet på samme måte.

Du kan selvsagt feste flere hornblad-buketter på samme måte bortover.
Lurt. Takk Mona. Da skal jeg få tak i noen ekstra sugekopper.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap