Fiskebasen bør være objektiv, eller? (side 2)

2nelise
Hvis noen avlet frem en hunderase, eller katterase for den del, som hadde en kroppsform som gjorde de nærmest invalid, eller avlet frem noe uten føtter, de kunne da ikke løpe eller gå men la gå da, det er jo moro for oss mennesker å se på dem. Da hadde det jaggu blitt ramaskrik og dyrebeskyttelsen verden rundt hadde protestert i det vide og det brede. Hvorfor? - jo fordi alle vet at dette er dyreplageri.


Slike fremavlede raser eksisterer i dag, og de selger som hakka møkk, desverre.
*sjakk matt*

Hva skal en si?
2nelise
*sjakk matt* Hva skal en si?


Det viktigste er vel å fortsette å informere (a la det som er gjort i fiskebasen) for å prøve å få potensielle kjøpere til å unngå disse misfostrene. I noen tilfeller hjelper det på sikt Se f.eks på hunderasen Bokser. Før om årene var de så sammentrykket i ansiktet at de knapt kunne puste. Etter mye fokus rundt dette er nå de fleste bokserne mye mindre plaget med dette og de ser normale ut. Så det hjelper å si ifra
Det vil alltid være noen som liker de stygge også, så alt har jo sin sjarm for noen. Finnes ganske mange ugly hunder i min mening. EN ting er jo å "fikse" på utseendet, en annen ting er jo å forandre hele formen på dem. Vel vel. Lang diskusjon på det, uansett synes jeg fiskebasen godt kan fraråde alt sånt.
biXen
Det vil alltid være noen som liker de stygge også, så alt har jo sin sjarm for noen. Finnes ganske mange ugly hunder i min mening. EN ting er jo å "fikse" på utseendet, en annen ting er jo å forandre hele formen på dem. Vel vel. Lang diskusjon på det, uansett synes jeg fiskebasen godt kan fraråde alt sånt.


Så lenge det "stygge" ikke er til hinder for dyrenes helse er det vel greit nok. (for noen). Men er helt enig i at fiskebasen (og andre dyrebaser, for den del) fraråder direkte helseskadelige arter.
...Da mener jeg det også åpnes for utsagn som "Ballong-molly er en veldig interessant fisk, og er kjempemorsom å se på, spesielt ved foring"...(Nå har jeg (heldigvis) aldri sett en såkalt ballong-molly, så det tenkte utsagnet er kun fantasi)

...Og med rette...Dersom man ikke har "redaksjonelle retningslinjer" (kall det gjerne sensur) eller lignende, så er jo alle slike utsagn like gjeldene...Tror ikke noen i tråden her er for golfballer, eller ekstreme slørhaler, og ingen her har sagt noe om at moderatorene har gjort en dårlig jobb fordi det står der i dag, saken ligger i hvor listen skal ligge for en slik base...
(mangler)
...Da mener jeg det også åpnes for utsagn som "Ballong-molly er en veldig interessant fisk, og er kjempemorsom å se på, spesielt ved foring"...(Nå har jeg (heldigvis) aldri sett en såkalt ballong-molly, så det tenkte utsagnet er kun fantasi) ...Og med rette...Dersom man ikke har "redaksjonelle retningslinjer" (kall det gjerne sensur) eller lignende, så er jo alle slike utsagn like gjeldene...Tror ikke noen i tråden her er [i]for[/i] golfballer, eller ekstreme slørhaler, og ingen her har sagt noe om at moderatorene har gjort en dårlig jobb fordi det står der i dag, saken ligger i hvor listen skal ligge for en slik base...


Den skjønte jeg ikke. Hvor skal du hen egentlig?
2nelise
[QUOTE=(mangler)]...Da mener jeg det også åpnes for utsagn som "Ballong-molly er en veldig interessant fisk, og er kjempemorsom å se på, spesielt ved foring"...(Nå har jeg (heldigvis) aldri sett en såkalt ballong-molly, så det tenkte utsagnet er kun fantasi) ...Og med rette...Dersom man ikke har "redaksjonelle retningslinjer" (kall det gjerne sensur) eller lignende, så er jo alle slike utsagn like gjeldene...Tror ikke noen i tråden her er [i]for[/i] golfballer, eller ekstreme slørhaler, og ingen her har sagt noe om at moderatorene har gjort en dårlig jobb fordi det står der i dag, saken ligger i hvor listen skal ligge for en slik base...


Den skjønte jeg ikke. Hvor skal du hen egentlig?

En base skal vel inneholde fakta, og ikke egne meninger? Men hvis noen arter lever under konstant lidelse bør det også påpekes som "fakta" i basen.

Helt enig med deg tender.

Og basene skal selvfølgelig inneholde fakta og ikke personlige meninger. Og det gjør de også, etter min mening ihvertfall.

Jeg synes det som står om slørhaler er helt ok. Det er faktisk fakta og ikke en "bedreviters" personlige mening.

Og Frank Angel vet hva han snakker om som har vært moderator i mange år og en jækla god en og.

Klart de må sensurere stoff som folk prøver å legge inn i basen. Han forklarte det jo ganske tydelig også.

Personlige meninger som at den er jo såååå kul, såååå fin, og f-ens drittfisk som spiser opp all yngelen. DET er personlige meninger som IKKE egner seg i basen.
2nelise
[QUOTE=(mangler)](...)


Den skjønte jeg ikke. Hvor skal du hen egentlig?

...Det Tender sa, egentlig...Dersom katte-analogien er grei så må man også respektere at synspunktet til de som mener det motsatte skal kunne skrives inn i fiske-basen...Dersom man bare tillater at man påpeker fakta, derimot, på en saklig måte, så blir det jo i praksis ikke lov å skrive innleggene om det estetiske ved enkelte oppdrettsarter (pro-slør/golfball/ballong)...

...Det er en tynn linje der...
2nelise
Og basene skal selvfølgelig inneholde fakta og ikke personlige meninger. Og det gjør de også, etter min mening ihvertfall. Jeg synes det som står om slørhaler er helt ok. Det er faktisk fakta og ikke en "bedreviters" personlige mening. Og Frank Angel vet hva han snakker om som har vært moderator i mange år og en jækla god en og.


Fiskebasen er nok litt opp og ned hva fakta angår, men stort sett er jeg helt enig med deg.
Og ja; Frank Angell er en kjemperessurs i akvarienorge som gladelig hjelper alle, uansett kunnskapsnivå. (men det har dog ikke noe med at han har vært moderator å gjøre) Det er fordi han virkelig har satt seg inn i faget og gladelig deler sin kunnskap.
Joda tender

Men når jeg nevnte det med frank angell som moderator så var det for å påpeke at han VET hva han snakker om iht. forslag som kommer inn til basene, ikke kunnskapen hans gererelt. Det er folk som er blitt medlem av AF etter at Frank degraderte seg selv. Men han er god, ja.
2nelise
Joda tender Men når jeg nevnte det med frank angell som moderator så var det for å påpeke at han VET hva han snakker om iht. forslag som kommer inn til basene, ikke kunnskapen hans gererelt. Det er folk som er blitt medlem av AF etter at Frank degraderte seg selv. Men han er god, ja.


SKjønte ikke helt hvor du ville hen der... Men samma det;
Vi er jo enige
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap