2 planter jeg ikke vet hva er

Den første er den røde innerst til venstre her:

[External Image]

[External Image]

Den andre er den helt nede til høyre foran den store roten:

[External Image]

Tror den øverste må være denne
Alternanthera reineckii "roseafolia (Pink)"

Vanskelig å se den nederste, kan du ta et bilde hvor den kommer litt nærmere?
Tror ikke det er den. For den høye rødaktige planten jeg har, det er nemlig den. Og syns ikke de ser så like ut. Jeg er sikker på at den høye er en slik, for fikk med skildt når jeg kjøpte den der det sto.. Er en tropica plante.

Skal prøve å få tatt bedre bilder av begge to
Lettere å identifisere hvis du kommer så tett innpå at en kan se ev. mønster på bladene
Håper bildene var litt bedre, si i fra om jeg skal ta bilder enda nærmere
Den røde er ekstremt lik Alternanthera reineckii "Lilacina" som også kalles papegøyeblad.
Men også Ludwigia glandulosa ligner så det holder.

Den grønne kan være en Bacopa carolinia, men også Hemianthus micranthemoides er ganske lik denne (om en kniper sammen øya litt).
Hvor store er bladene, og hvor tykke er stenglene?

Som du sikkert ser, er det to planter som heter Alternanthera reineckii, men med ulike undernavn. Plantene har tildels store karakteristiske forskjeller
Jeg synes den røde ser ut som en Ludwigia repens

Og den grønne er en av Bacopaene
Ta en titt, og se hvilken som ligner mest på den du har.
Den røde er nok Ludwigia glandulosa ja, den har helt like blader.

Den grønne planten har vel 2-3 cm tykke stengler, som har små hår på. Planten er også myk å ta på, og stenglene er ikke harde. De største bladene er ca 2-2,5 cm lange.

Den er nok en av Bacopaene ja, men vanskelig å se hvilken. Jeg lurer på om det kanskje kan være denne, Bacopa australis? Men er veldig usikker, grunnen til at jeg kanskje tror det er den er at det sto at denne planten får et mer buskaktig utseende, og det sa hun i butikken at den skulle få. Pluss at jeg mener å huske at det sto at den vokste relativt kjappt på lappen, og de andre to variantene står det jo at vokser seint.
Mistenker at det var mm i tykkelsen, om det ikke er trær du har i karet :p

Hvorvidt det er en Bacopa australis som er den grønne eller ikke, føler jeg meg rett å slett utrygg på å uttale meg om
Er ikke noen Bacopa-kjenner
Ja, hehe, ups, mm i tykkelse på stengelen ja selvsagt. Ikke noen trær i akvarie mitt enda i alle fall

Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap