Hva kan jeg gjøre med plantene for at de skal komme seg?

hva kan jeg gjøre med plantene for at de skal komme seg?
har tatt vekk de bladene som nesten var knekt av og de som var veldig fillete har oxo flyttet de til ett midre akvarie som det ikke er fisk i så de skal kunne komme seg på egen hånd utten om at fiskene spiser på plantene
Noen som har en annen idè?
Plantene trenger nok lys, nok næring og nok CO2. Hva som er nok av det forskjellige avhenger av både typen planter og forholdene i karet du har satt dem i.

Husk at lyset over karet må være godt, det rekker ikke med bare sollys, for da tar algene over. Ikke ha på lyset over karet mer enn 8 timer daglig, og sørg for at det blir skikkelig mørkt i karet utenom lystiden - så konkurrerer ikke algene like ivrig med plantene om lys, næring og co2.

Plantenæring kan en skaffe ved å kjøpe plantenæring på dyrebutikk, både flytende til å ha i vannet, og sticks til å grave ned i bunnlaget ved planterøttene, avhengig av om plantene dine tar næring fra vannet eller bunnlaget. For mye plantenæring fører til algeoppblomstring, så det er bedre å bruke mindre dosering enn anbefalt, enn å bruke mer.

CO2 kan en skaffe enklest ved å kjøpe co2-tabletter. En kan også lage et co2-oppsett, enten av sats eller av co2-flasker, men dette er mer komplisert. Hyppige vannbytter med (rett temperert) vann rett fra springen vil også øke co2-mengden i karet, da vannet inneholder en del co2 når det kommer ut av vannrørene. (Vannet kan også inneholde en del klor som ikke blir luftet ut når en henter vannet rett fra springen, så dette er kanskje ikke å anbefale i lengden.)
Jeg har slitt i månedsvis i 85 literen, skjedde null niks nada, prøvd alt fra å oppgradere lyset til plantegjødning, hyppige vannbytter, bytte bunnsubstrat osv.

Det som fungerte var en 1,5 liters DIY Co2 løsning, nå gror det endelig i karet.
Inaktiv bruker
Eg og sliter veldig med å få plantene til å trives.
Eg skal bytte grusen til sand og begynne å bruke plantehjødsel. Håper at det går fint.
Planeproblemer
jeg har egentlig også samme problem med mine planter jeg må kjøpe
meg en timer på lyset det er for mange timer på om dagen ,dette blir for mye for plantene,men jeg trur jeg skal bytte dem ut også..hvordan får jeg anubias til å vokse på steiner?
de har holdt seg bra ..har bare blitt gul på noen blader men jeg føler ikke at de vokser noe serlig..er det fordi de ikke er festet på en stein og bare i rusen?
Anubias vokser veldig langsomt så det er ikke sikkert det har noe med at de er plassert i grusen å gjøre. Det gjør ingenting om disse plantene står i grus så lenge du passer på at den vannrette stengelen ikke blir tildekket. Anubias liker heller ikke å bli flyttet for mye på og stagnerer i veksten etter flytting. Det tar da en stund før den begynner å vokse igjen.

Om du ønsker å få denne planten til å vokse på stein så må den bindes fast med feks en bit fiskesene eller lignende. Vær påpasselig når du bruker slikt slik at ikke fiskene ved et uhell kan bli skadet av senen.
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap