Sykdom??

Har et 54 liters akvarium med guppy, men de siste 3-4 ukene har jeg funnet 4 døde guppyer.. vannverdiene er helt fine, å fiskene ser friske ut! Men plutselig kan 1 virke slapp å dårlig, å dagen etterpå er den død
Ikke er de så gamle heller, har bare hatt de i 3-4 mnd!

Noen som vet hva d kan være??
Vil jo ikke kjøpe ny fisk hvis jeg har sykdom i akvariet...
Ingnting
Har et 54 liters akvarium med guppy, men de siste 3-4 ukene har jeg funnet 4 døde guppyer.. vannverdiene er helt fine, å fiskene ser friske ut! Men plutselig kan 1 virke slapp å dårlig, å dagen etterpå er den død :( Ikke er de så gamle heller, har bare hatt de i 3-4 mnd! Noen som vet hva d kan være?? Vil jo ikke kjøpe ny fisk hvis jeg har sykdom i akvariet...


Hvilke verdier har du sjekket?

Hvilken pumpe har du i akvariet?
Hvor ofte skifter du vann?
Har sånn 5 i 1 test.. tester GH, KH, nitrit, nitrat og pH-verdi..
Å alle var ok!

Pumpe er jeg litt usikker på, er ikke hjemme nå..
men d er innvendig pumpe, som fulgte med akvariet når jeg kjøpte det! (startpakke)

Vannskifte er litt opp og ned, men prøver å skifte litt vann hver uke!
5 i 1 test betyr strips regner jeg med... Kjøp deg en dråpetest, da er du sikker på å få nøyaktige resultater. Stripsene er for unøyaktige.
Ingnting
Har sånn 5 i 1 test.. tester GH, KH, nitrit, nitrat og pH-verdi.. Å alle var ok! Pumpe er jeg litt usikker på, er ikke hjemme nå.. men d er innvendig pumpe, som fulgte med akvariet når jeg kjøpte det! (startpakke) Vannskifte er litt opp og ned, men prøver å skifte litt vann hver uke!


De 5 i 1 testene er absolutt ikke til å stole på!

Du bør kjøpe deg dråpe testere.

Kan være at det er dukket opp NO2 hos deg.
Noen tips om hva slags tester jeg skal kjøpe da??
titter litt inne på tropefisk..
jbl eller tetra sine dråpetester bør gjøre nytten. (Jbl er nok litt mer nøyaktig enn tetra) Det viktigste i ditt tilfelle er nok nitritt (no2) og PH-test.
oki, men da skal jeg kjøpe de
Død fisk
Hei.
Jeg har aldrig brukt annet enn strips og det har fungert helt fint. men nå har jeg plukket 8 døde halvspiste fisk ut av 400l karet i løpet av siste uken. trodde det var sebracikliden som tok livet av de 5 første så den har fått eget hjem nå. men i dag lå det 3 nye døde fisk. hva i all verden kan det være?? vannverdiene er helt fine etter strips testen. har en afrikansk sommerfuglfisk som har blitt stor nå. fikk fortalt av en nybegynner akvarist at det er en veldig "sint" fisk men det kan da ikke stemme? Jeg skal kjøpe sånn dråpetest i morgen men har du noen aning om hva som kan være problemet i karet mitt? jeg kan ikke se noe sykdom på fiskene.
Det kan nok være sommerfuglfisken som forsyner seg av fiskene dine om natten når de i halvsøvne roter seg for nære overflaten, men det kan selvfølgelig være andre grunner også. Du kan ihvertfall starte med å sjekke nitritt og ph med dråpetester, men jeg ville også spionert litt på natten for å se om det er mulig å ferske den eventuelle synderen
Død fisk
God morgen
takk for svar, jeg har passet på akvariet i natt......vertfall store deler av natten og sommerfuglfisken ser ut som den lever i sin egen verden, bryr seg ikke om de andre fisken. jeg har to små sjokoladegurami og de er ganske nærme sommerfuglfisken uten at den bryr seg, så da kan det ikke være den? nå må jeg på jobb, men skal bli spennende og se når jeg kommer hjem i ettermiddag om flere ligger med buken opp. skal ta med vannprøve til zoo1 og så skal jeg kjøpe dråpetest etter jobb i dag. ha en fin fin dag
tender
jbl eller tetra sine dråpetester bør gjøre nytten. (Jbl er nok litt mer nøyaktig enn tetra) Det viktigste i ditt tilfelle er nok nitritt (no2) og PH-test.


Da har jeg testa for nitritt, men den var helt fin. Fikk ikke testa ph, da jeg klarte å bestille feil test.. men skal kjøpe ny i dag! I går fant jeg sverddragergutten min død også så da har jeg mistet 6 fisker på ei lita stund

Noen som vet hva jeg kan gjøre??
Nitrat
Hei.
i dag lå det en død fisk til i karet mitt, 9 døde på ei uke. Har skiftet til nitratfilter i den utvendige pumpa nå i kveld og skiftet enda litt vann. Dråpetestene i går viste at nitriten var helt fin men at nitraten var på mellom 50 og 100. Fjerna masse døde planterester og slamsugde, men der var lite slam så det har ikke vært problemet nå. regner med at det er nitraten so tar livet av fiskene.....det skjer over tid vistnok. men håper å få bukt med nitratet nå da. kommer ikke til å bruke annet enn dråpetester heretter, mye mer pålitelige ja. så takk for det tipset
Sykdom?
Hei.
I dag plukket jeg enda en død fisk ut av karet. Så oppdaget jeg en barbe som manglet sporen sin, hva i all verden er det som skjer?? jeg har byttet vann sånn gradvis, tatt dråpetester og funnet at nitratet er for høyt...og rensket opp i karet osv...... Noen som vet??
Jeg har akkurat samme problem! Nå har mamma kjøpt et lite 54l akvarium å ha fiskene i og så sterilisere det gamle akvariet helt, for så å sette nye fisker i det. Vet ikke om det er helt nødvendig, men hun har stor tro på at alt kommer til å bli bra da..
Har du for mye nitrat og mistenker at det kan være årsaken, er det ikke så mye annet å gjøre enn å skifte vann.

Hvor mye har du skiftet så langt?

Dersom du fortsatt har høyt nitratinnhold, mellom 50 og 100, bytt 50% av vannet. Deretter ville jeg ha byttet 30% daglig frem til nitrat er nede på normalt nivå.

Tilslutt ville jeg har funnet ut hvorfor nitrat blir så høyt. Kan det være pga sjeldne vannbytter er jo den enkel å fikse Du kan også sette inn flere hurtigvoksende planter, da disse tar opp overskuddsnæring fra vannet.

Dette er i hvert fall det jeg ville gjort
Nei!! Hehe.

Ikke sterilisere akvariet. Du bytter bare ett problem med et annet.

Akvarier skal aldri steriliseres eller vaskes grundig slik vi gjør med kaninbur eller lignende.

Et akvarie er et lite økosystem og er helt avhengig av diverse gode bakterier for at vannkvaliteten skal være så god som mulig. Ved å vaske ned et akvarium helt - alle typer såpe er fullstendig bannlyst - så er du tilbake til start med nytt akvarie, og det vil måtte gå gjennom 4 ukers innkjøring på nytt.

Dette gjelder da om filteret blir så grundig vasket også - det er tross alt der mesteparten av bakteriene sitter
Nitrat
Hei.

Tusen takk for svar. Forstår nå at jeg har byttet altfor lite vann. Har skiftet rundt 30 l. daglig i en uke. men nå skal jeg ta ut 50% og så 30 slik du sier.
Jeg kjøpte planter for 1300 kr for rundt 4 uker siden. Anita på zoo1 laget en plantepakke til meg etter at hun hadde vært her og sett akvariet, så plantene er nok riktige tror jeg. Nei, det er nok for lite vannbytte.......så nå trår jeg til med godt mot og håp i blikket )
Nitrat
HEI

Jeg har akkurat tatt en dråpetest NO3 og den ligger på melom 25 og 12,5 så nå er jeg på rett vei her. Skal ta ut 30% i dag og. Men hvor mye og hvor ofte skal jeg ta vannbytte? en gang i uken eller....jeg har nok ikke vært flink nok her må jeg innrømme.....sånn er det...lærer litt hver dag, heldigvis
Såklart Man lærer så lenge man lever. Det er jo det som er så flott med akvariehobbyen også - at man stadig lærer og oppdager noe nytt.

Lykke til videre!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap