Ferdigmontert bakgrunn men, ønsker innsug til pumpe bak bakgrunnen

Jeg har ett 530 liter Akvastabil og det er montert en Pangea Rocky 2 bakgrunn i akvariet. På venstre side bak bakgrunnen, er det plass til både innsug til utvendig pumpe og varmekolbe. Men det er ikke laget hull til vanninntak i bakgrunnen, hvordan gjør jeg dette på best måte uten å ta bakgrunnen ut av akvariet? Den er limt fast med silikon...

Jeg regner med at jeg må borre ett hull med ett hullborr. Men lurer på ett par ting:

1. Bør vanninntaket lages oppe eller nede på bakgrunnen?
2. Holder det med ett vanninntak?
3. Kan jeg bruke en bit filtermatte i vanninntaket, eller er det best med en plast-rist?

Utblåset til pumpa får jeg ikke plass til bak bakgrunnen, og må ha det i akvariet på vanlig måte.

Bildet er tatt ovenfra, og viser venstre hjørne av bakgrunnen. På midten og høyre side er bakgrunnen ganske tett inntil glasset,
Vi utførte et tilsvarende inngrep rundt juletider, med godt resultat på et 325 liter akvastabil kar med et Eheim 2028 utvendig filter. I tillegg bygde vi inn et filter i bakgrunnen ved å benytte blå-filtersvamp og en powerhead på 1000l/h. Da Eheim filteret også leverer ca 1000l/h, fant vi ut ved en rask hoderegning at det ville gå ca en halv liter vann gjennom innsugsristen pr sekund. Vi bestemte oss derfor å bruke 2 rister på 63mm diameter, og dette har fungert bra hos oss. Vi har maksimalt 2 cm nivåforskjell på vann-nivået foran og bak bakgrunnen.

Jeg anbefaler deg å sette innsuget lavt i bakgrunnen slik at du kan foreta vannbytter i karet ditt uten å måtte stoppe pumpen. Av samme grunn anbefaler jeg deg å sette innsuget til pumpen lavest mulig i karet.

Rist er å foretrekke framfor svamp til innsuget, da risten ikke går seg tett like raskt som en svamp (spesiellt dersom du har en del planter i karet).

Ønsker deg lykke til!
narols
2. Holder det med ett vanninntak?
Skal du bare ha innsug til ei pumpe, vil jeg si at det holdet med et inntak. Det bør være slik jeg har sett det på min 50mm i diameter. Skal du ha flere pumper elerr filter bak bakgrunnen ville jeg ha satt inn to rister eventuelt en overløpskam.


narols
Utblåset til pumpa får jeg ikke plass til bak bakgrunnen, og må ha det i akvariet på vanlig måte.
For meg ser det ut som du har god plass. Du trenger ikke å bruke de rørene som er med flitret, eventuelt så kan du modifisere dem slik at de passer. Eheim sine rør fyller du bare med tørr sand og varmer dem i kokende vann. Da kan du bøye dem nesten som du måtte ønske. Vil forresten ikke anbefale deg å bruke eiheim sine grønne strålerør. Tetra har noen blanke som er meget mye mere diskre.
Takk for svar:-)
Jeg bør vel uansett lage ett hull som passer til ristene man får kjøpt, er det 63mm i diameter?

Pumpen jeg skal bruke er en Fluval FX5 på 3500l/h. Den har en fin funksjon, som tømmer akvariet for vann når ønsker å bytte vann. Det følger med en ekstra ventil som man kobler en slange på og setter på utblåset til pumpa og visp så går det 3500l/h ut av akvariet. Jeg har en slik pumpe i en 720 liter, og det er utrolig enkelt med vannbytter.

Det var nyttig informasjon, for da må jeg jo hvertfall lage ett hull lavt i akvariet slik att jeg kan benytte pumpen til å bytte over 50% vann om det skulle være nødvendig.

narols
Jeg bør vel uansett lage ett hull som passer til ristene man får kjøpt, er det 63mm i diameter?
Finnes i 40, 50 og 65 mm. Ikke bor før du har fått hjem risten. Jeg slipte av den kanten som var på disse ristene slik at jeg kunne stte dem inn i hullene. Festet dem med sort silikon. Da blir de mindre synlige.
Svar til Nils
Slangene til Fluval FX5 er på 24mm i diameter, de kan vel ikke erstattes av tynnere rør. Det vil vel bremse kapasiteten til pumpa?

Om jeg skal ha både innsug og utblåset til pumpa bak bakgrunnen, må jeg i tilfelle ha de på samme side. Det er vel ikke optimalt?

Det er ikke stor forskjell for meg, om jeg har utblåset til pumpa foran eller bak bakgrunnen. Siden utblåset kun stikker ett par cm ned i akvariet ved vanlig montering. Allt man ser er uansett er ett utblås enten det er ett rør som stikker ut av bakgrunnen eller ett utblås "som vanlig".

Det viktigste for meg, er å få gjømt varmekolben og innsuget til pumpen.
Har selv utblåsningen til FX5 utenfor bakgrunnen. Problemt mitt er at jeg har satt inn ekstra paraboler i toppen. Startet først med 2x80 watt men byttet dem ut med 2x 56 watt for å få plass til slangen til pumpa. Det enkleste er vel å kjøpe PVC rør som du setter på en T og en 90 graders bend på. Dette limer du fast og kobler slangen fra pumpa på.
PVC rør som jeg setter på en T og en 90 graders bend på. Dette limer jeg fast og kobler slangen fra pumpa på. '

Dette skjønnte jeg ikke helt...? Hvorfor en T?
Detter er bare hvis du ønsker å ha to utblåsninger som det er på FX5. Men du har helt rett, det er ikke nødvendig.
Okey, da skjønner jeg

Men hvordan er det å ha innsug og utblås på samme side i akvariet? Jeg har for meg att det blir bedre sirkulasjon i akvariet om innsuget og utblåset er i hver sin ende.
I utganspunket er det det mest optimale, men de fungerer også å ha det på samme side. Selv med en FX5 synes jeg det blir ltt for lte sirkulasjon og har satt flere powerheads. Vil forresten anbefale deg å se på tråden om ebay, hvis du skal ha sirkulasjonspumper og eller UV filter til ditt kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap