Malawi/tanganyika

Hei!

Driver med ett nytt kar nu om dagen, 350l. Skal gjøre dette til ett rent malawi biotop.. Men lurte igrunn på hvor mange fisker jeg kan ha i det før det blir for mange. Og burde jeg konsentrere meg om en type malawi eller går det flere slag sammen? Tanganyika er dette også samme type fisk? Kan jeg ha begge typer i samme kar (350l)

Mvh Kenneth
Hei.

Du starter opp malawi ja, det kommer du ikke til å angre på.

Når det gjelder antall kan du regne 10-12cm fisk pr 15 liter vann.
Du kan ha massevis av malawi sammen, bare pass på at det er fra forskjellige grupper og under-grupper slik at de ikke krysser seg, da får du hybrider..
Å holde malawi og tanganykia sammen er en dårlig ide.Tanganykia er roligere enn malawi`en som er av en mer aggressiv natur.Hold deg til en av typene, jeg anbefaler malawi.Tanganykia er mer divers i form å utseende, men malawi`en har en mye mer interessant adferd, syns jeg ihvertfall, og fargene er jo fantastiske!....malawi kalles fattigmanns saltvann, og det er en grunn for dette.
En ting er sikkert det blir iallefall utrolig morro når alt kommer til sin plass!
Har laget møbel selv, så satser på å få det malt til helgen. Skulle egentlig laget arbeidslogg men har ikke noe kamera as we speak!

Har lyst på fargerik fisk, så jeg får nok bare kikke på alle dere som har Malawifisk nå til jeg er ferdig selv. Lese/lære og kanskje til og med låne (stjele, hihi) noen ideer. Og siden jeg har 350l så kan det jo bli en god del fisk og da! (Uten at det skal overdrives)

Gleder meg!!!

Mvh Kenneth

Lån og stjel alle ideer om fisk du finner, jo flere malawi-entusiaster jo bedre.
Jeg synes de mest interessante er mbuna og aulonocara gruppen, mange fantastisk fine fisker her i diverse størrelser, og siden du har litt størrelse på tanken din kan du mixe litt med størrelser, malen på 10-12cm fisk pr 15 liter er grei å bruke, så bare regner du opp eller ned etter hva type malawi du skal ha...Lykke til.
Og kjøp minst to hunner pr. hannciklide, gjerne fler. Enslige hunner kan lett bli jaktet på hele tiden og utslitt (evt. drept). Spesielt ciklider fra mbuna-gruppen.
Jeg vil også anbefale deg å velge bare mbuna-ciklider i karet, eller bare frittsvømmende. De har litt forskjellig fòr på menyen, og temperamentet er også forskjellig.
Velger du å ha fisk av begge gruppene så velg rolige mbunas (Golden, Hongi mm.) og de andre (Aulonocara, Copadichromis mm) bør tåle en støyt.
Det er masse å lese på diverse lenker i AF.
Lykke til!
KPLECO
Hei! Driver med ett nytt kar nu om dagen, 350l. Skal gjøre dette til ett rent malawi biotop.. Men lurte igrunn på hvor mange fisker jeg kan ha i det før det blir for mange. Og burde jeg konsentrere meg om en type malawi eller går det flere slag sammen? Tanganyika er dette også samme type fisk? Kan jeg ha begge typer i samme kar (350l) Mvh Kenneth

Visst kan man blanda malawi/Tanganyika /viktoria ciklider!

Det är inga problem alls MEN man kan inte blanda vad som helst !
Det gäller att tänka sig gott om och gärna fråga och läsa om de olika arterna!

Och det har ju du precis gjort!

Har haft flera akvarium med fisk från minst 2 sjöar.Det har fungerat bra.

Jag kan rekomendera dig en uppsättning som fungerade bra!

Cyprichromis leptosoma som är en tanganyikaciklid

Aulonocara stuartgranti som är en malawiciklid

Den uppsättningen fungerar aldeles utmärkt

C.leptosoma bör man ha många av det är en stimfisk som håller till högt upp i akvariumet.

A.Stuartgranti håller till lite längre ned i akvariumet .
la med 2 st bilder

Förövrigt håller jag med Shiramor

Lycka till !
mvh Kjell

En kompis av meg startet et blandigs-akvarie av malawi og tanganykia,en tank på 1400 liter for å sikre god plass og redusere agrressiv adferd.Det gikk mildt sagt rett til helvete, tanganykia`ene han hadde oppi ble totalt overkjørt av malawi`ene. Klart han KAN ha oppi hvis han bruker tid på å nøye finne frem sorter, men hvorfor skal han gidde det når han har 800 forskjellige malawi å velge blant.
Som jag skrev i svaret så kom jag med ett förslag som fungerar! Och man kan fråga andra om deras erfarenheter !

Malawiciklider är mera än bara Mbunas !
Hei!!!

Da begynner det å skje ting med karet mitt, malt det siste strøket på møbelet ikveld.. Hoho

Har også tenkt litt på hva slags fisker jeg skal gå for i karet.

Pseudotropheus saulosi
Hongi ? (usikker fortsatt)
Labidochromis caeruleus Golden
Metriaclima aurora
Aulonocara sp. Rubin red.
Aulonocara Jacobfreibergi

Dette er noen av de fiskene jeg har sett meg ut, vet ikke enda om de er å få tak i de dyrebutikkene rundt her. Er som sagt ikke helt sikker på fiskene enda, da jeg helt sikkert heller ikke kan ha så mange slag i karet, tenkte på rundt 3-4 slag kanskje.. Gleder meg som en unge!!! ==)

Skal også gå til innkjøp av en av disse : BTN Slimline http://www.aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=188&produktid=1696&Navn=BTN%20-%20Woodrock&HKatID=13 bakgrunn siden karet mitt bare er 31 cm dypt? Hvilke burde jeg ta syntes dere? Eller denne http://www.aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=188&produktid=1692&Navn=BTN%20-%20Woodrock&HKatID=13

Hvilke farger passer best til Malawi?

Takker for alle tips,ideer dere er best!!
Mye flott fisk her...har bestillt rubin rød selv som jeg skal ha i den nye 400 literen, må være en av de flotteste malawi`ene man kan få tak i.Kult at du har komt igang, er like gøy hver gang noen starter opp nytt!
Hehe morro blir det!! Har tenkt til å kjøpe biltema sand til karet, burde jeg gå for den fineste? Og hvor mye sand trenger jeg, målene er på 140x31x70 ett eller annet. Iallefall 350l
Tror det holder med en sekk, jeg. Og kjøp den groveste for å få litt vann-sirkulasjon i sanden. Den ligger også mer i ro på bunnen.
Tips:
Husk å legge varmebehandlet isoporplate eller liggeunderlag på bunnglasset.
Så setter du på noen litt store grunnsteiner med litt mellomrom (så de kan grave huler imellom).
Så kan du legge i sand, og til slutt mere stein i høyden.
Ok høres greit ut det.

Har ikke bunnglass da hele karet er av glassfiber utenom fronten
(Ble litt skuffa da jeg dro å henta det, men ville ikke dra hjem tomhendt. Kjørt bil i 3 timer!!!) Men legger under det allikvel.
Karet har visst stått i butikk før ifølge den forrige eieren.
Får da tro det blir bra til slutt! =)

Og husk de graver MYE...ganske kult egentlig, får likssom et naturlig laget landskap.
Så da burde jeg egentlig ha en god del sand med andre ord?
Sand
De liker jo å grave, særlig mbunas. Jeg har en Hongi og en maingano (enslig han) som graver flere huler samtidig og hiver sanden over til naboen De skal jo ha alt i orden i tilfelle det kommer damer forbi. Får de muligheten til å grave 15 cm så gjør de det. Gjerne under steinene. Derfor er det viktig å ha noen stødige nederst, og legger du disse med noen cm mellomrom så har de noe å holde på med.
I et kar med målene 150 X 50 cm brukte jeg 1,5 sekk grov biltemasand (men de som er her graver ikke).
Og i mbuna-karet (100 X 50 cm) brukte jeg ca 25 liter sand fra naturen.
Sekkene er jo billige så du kan evt kjøpe to med en gang. Greit å ha til å fylle på senere, eller å ha til flere kar. Du kan legge i mer sand mens karet er i gang (men stopp pumpene en stund, til det har lagt seg).
Eller kjøpe / hente i naturen annen sand med annen farge eller kornstørrelse.
For å få et personlig preg
Selv har jeg lagt i noen never fin grus for å få et mer naturlig preg og for at sanden skal ligge mer i ro.
Mkay skjønner, da blir det sikkert til at jeg limer steinene sammen. Funker det med vanlig akvariesilikon da?
Eller må jeg bruke en annen type?

Gjort litt på karet idag også, fjernet den gamle silikonen da det var løst mange stand gitt, hatt i ny så da får det stå over natten!
Da er endelig karet i hus (vært det i noen uker men jeg er bare så treg av meg)
Skal bare male dørene nå så er det helt ferdig. Prøve å få tatt noen bilder så folket kan se om det er brukbart eller ikke!
Hehe regner vel med det, har stått med vann nå i 4 dager, skal ta egne prøver til lørdagen.
Drar sikkert utover til min faste dyrebutikk for vannverdier og evt. fiskebestilling hvis det ikke er helt på trynet (vannverdiene)

Til å være det første karet jeg har satt opp så må jeg si meg veldig fornøyd. Og det blir vel sikker bare flere kar med tia.

Tjohei!!!
Gratulerer med ferdig kar og velkommen til den fantastiske malawi verden

Husk å lage godt med huler/gjemmesteder med steiner. Og ikke ha for mange av mbuna arten da de er meget aggressiv.

Lykke til!
Takk takk, jepp har laget masse huler med innganger i hytt og pine!!! Tror detta blir bra jeg.

Slenger med noen bilder så dere kan se!

Som dere ser er det igjen maling av dørene
Bilde 2 viser egenmekka pumpe/kolbehjørne, penest når minst mulig slikt synes mener nå jeg.
Har brukt BTN Slimline hvit faxe i hele karet, alt utenom glasset er kledd, hoho.
Bilde 3 viser andre hjørne.

Nå hva synes folket? Bra? Dårlig? Kom gjerne med innspill/forbedringer etc.. Ikke noe hastverk med å få fisk i det enda.

Mvh Kenneth
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap