Hviken type corydoras skal jeg velge?

Jeg har et akvarie med 2 ancistrus, 10 smykketetra og 5 sommerfuglciklider. Ciklidene er ungdommer så jeg håper på et eller to lekspar.

dh : 4
temp : 25
ph : 6,5

Plussmedlem
Hvor stort er karet ditt?

Det er mange fine Corydoras.
Jeg liker spesielt C. metae
Du veit sikkert at du bør minst ha 5 - 6 stykker, men gjerne flere hvis karet ditt er stort nok.
340 l så jeg har fremdeles god plass :o)
Plussmedlem
Ja, da har du god plass
20 - 30 corydoras da...
Det finnes så utrolig mange flotte Corydoras, så egentlig er det bare din egen smak som avgjør Og hva du klarer å få tak i, selvsagt. Det er ikke alt som er like lett å skaffe, men det dukker opp noen godbiter i blant.

Noen av mine favoritter hadde jeg lett langt og lenge etter før jeg endelig fikk tak i dem, som f.eks. Corydoras sp. 'Green Laser' og Corydoras eques.

Corydoras metae er nevnt ovenfor, og den stemmer jeg gjerne for, jeg også! Det er en riktig skatt, de er så søte! Ikke så vanskelige å få tak i heller, det hender at de dukker opp i butikkene. Jeg har en hel bande av dem, og det er nok en art jeg bare alltid MÅ ha blant fiskene mine. (Se midterste bilde nedenfor.)

Hva med Corydoras arcuatus? Jeg har deres store slektning, de er prikk like hverandre, bortsett fra at de jeg har er 8 cm, mens vanlig C. arcuatus blir 5,5 cm (se øverste bilde her).

Corydoras adolfoi er en klassiker, og alltid populær pga sine slående farger i svart, hvitt og knall oransje. Veldig fine! (se nederste bilde)

PS!
Jeg ser du bor i Bergen. Aquazoo i Bergen kan skaffe Corydoras metae og Corydoras adolfoi, og mange flere, se på nettsiden deres.

C. arcuatus ser slik ut (bare litt mindre enn denne):
[External Image]


Corydoras metae

[External Image]


Corydoras adolfoi

[External Image]
Liten vennlig advarsel!

Til tross for plenty med gjemmesteder og god plass i karet,
hadde våre fem små, "søte" sommerfuglciklider gnasket i seg ryggfinna
på de fire coryene de bodde sammen med i løpet av et par dager.

Det ble et kortvarig samboerskap...... :-/
Plussmedlem
Det var noen slemme sommerfugler da, Myrheksa.
Jeg har heldigvis vært heldig med mine. Har fortsatt cory med sommerfugl.
Bare harmoni her
Men fisker kan vel være som oss mennesker... Enkelte av oss kan være noen skikkelige ".......".
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap