Rar oppførsel av dverggurami?

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte meg to dvergguramihanner i går. En blå og en rød. I utgangspunktet ønsket jeg en hann og en hun, men de hadde ingen hunner i butikken. Jeg fikk beskjed om at disse to ville gå fint sammen i akvariet mitt på 110 liter. I dag har den røde begynt å oppføre seg veldig truende ovenfor den blå. Han forsvarer det ene hjørnet av akvariet, som er det roligste. Der bygger han seg også et slags "tak" av flyteplanter... Altså, han samler alt av flyteplanter og putter dem inn der det ikke er ett tett dekke i hjørnet hans.. er dette normalt? Noen som har en forklaring på hvorfor han gjør dette? Det er jo veldig festlig å se på, der han suser rundt med munnen full av blader og nøysommelig setter de på plass.

Det som bekymrer med er at han hele tiden jager rundt på den blå guramien. Vil de bare fortsette å krangle? Vil det hjelpe med en hunne, eller vil det gjøre ting verre? Jeg hadde en gang to kysseguramier hvor den ene hele tiden plaget den andre så den ikke fikk mat og tilslutt sultet den ihjel.. Noen som kan hjelpe meg?
Dette er ikke rar oppførsel i det hele tatt, om du leser litt om disse fiskene vil du finne at dette tvert i mot er helt vanlig oppførsel. Guramier bygger skumreder ved bl.a. å samle sammen bladrester o.l. Dette gjør de for at hunnen kan legge eggene sine her. De kan gjøre det uavhengig om det faktisk er en hunn i området eller ikke.

Når det gjelder denne jagingen er jeg usikker på om den vil gi seg av seg selv. Det anbefales såvidt jeg har lest meg til å ha en hann og en hunn. Det er en rolig fisk, men jeg tror nok de er territorielle, spesielt mot andre hanner.

Jeg ville vurdert å ta ut den som blir jaget og bytte den i en hunn. Jeg ville også vurdert mer beplantning slik at det er flere gjemmesteder. Den bør kunne gjemme seg unna et sted den ikke blir sett av den andre hele tiden.
Inaktiv bruker
takk for svar, det var vel det jeg regnet med at var grunnen til plantesankingen. Jeg får vurdere hvorvidt jeg vil bytte ut den ene hannen mot en hunne eller om jeg prøver med to hanner og en hunne.. Gjemmesteder er det nok av siden jeg har beplantet akvariet godt med tanke på å holde gurami i det fra begynnelsen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap