Drukna eheim forautomat

Mysta forautomaten i akvariet i dag...sukk.. Den har stått til tørking i heile dag i håp om at den skal fortsatt være i live. Då eg satte den i hop igjen gikk den bananas, snurre non stop og displayet kjem ikkje opp. er det mulig å fikse eller er den ein tapt sak?
Siden du mistet den er det vel ikke mulig å få det på garantien heller, men hør med der du kjøpte den, kanskje de vet noe.
Normalt sett burde den kunne reddes, men en kan aldri være sikker når det gjelder elektronikk.

Selv hadde jeg demontert den, slik at alle flater får tørke så raskt som overhodet mulig. Batteriene må selvsagt fjernes, siden en fort ødelegger kretsene siden det nå er stor fare for overslag\ overledning inne i enheten.

Selv mobiler kan ofte berges om en er rask med å få demontert saken, og tørka alle deler skikkelig.
takk takk for tips og råd
Dersom den fremdeles ikke vil, kan du forsøke å skylle den i batterivann.

Det er vistnok ikke vannet i seg selv som leder strøm, men urenheter i vannet. Destilert vann skal etter det jeg har hørt, være trygt å slukke elektriske branner med.

Kommentarer fra elektrikker hadde vært fint.
Det Trygve sier er temmelig sant det
Det er vannets ledningsevne, altså mengden metaller og til dels mineraler som får tenna til å klapre når vi er i kontakt med strømførende vann.

Men selv destilert vann vil kunne lede litt strøm, men det blir ikke fullt så klaptete av slikt :p

På en såpass "gammel" skade som dette, der vannet (men ikke "forutensingen") har fått tørke, tror jeg det skal godt gjøres å skylle vekk eventuelle salter, og ikke minst, skylle vekk korrosjon på åpne ledere.
Du har sikkert rett.

Måtte gjerne vært dyppet i destilert vann like etter fadesen, før grundig tørking.
Godt det bare ikke er meg som har gjort det der! Jeg fikk aldri liv i min etter tabben..
Sånt skjer vel de fleste. Da min datter var et par år gammel, så tok jeg henne på fersken mens hun stod å rørte i en mugge vann med en fjernkontroll... :S
Måtte demontere den, og legge den til tørk, men det gikk veldig fint, egentlig...
Vår trådløstelefon klarte å havne i bøtta med akvarievann ved vannskifte:p Etter ei natt på et varmt baderomsgulv virket den akkurat som før
Trygve Lillefosse
Dersom den fremdeles ikke vil, kan du forsøke å skylle den i batterivann. Det er vistnok ikke vannet i seg selv som leder strøm, men urenheter i vannet. Destilert vann skal etter det jeg har hørt, være trygt å slukke elektriske branner med. Kommentarer fra elektrikker hadde vært fint.:-)


Nei destillert vann er det ingen problemer med. Og vannet i springen i Oslo er såpass rent at det er godtkjent av OBRE, til slukking av branner i el anlegg. Men de slår jo av el anlegget der de kan, for sikkerhets skyld. Og jo høyere spenning, jo farligere er det. Man står ikke å spyler vann på et 11kv anlegg .
ELECTRA CLEAN spray er fint til å reingjøre elektronikk med.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap