Mark eller?

Nå har sommerfuglchikliden min hatt en sånn hvit litt gjennomsiktig sak hengenes ut av baken (se bilde) Kan det være mark, ho er nemlig oxo litt innhul i buken, derfor det slo meg. Noen sier de er sånn til de blir fulle av egg, ikke vet jeg. Har oxo kommet hint om bukvannsott.
Ga derfor litt prazi pro før jobben og nå er det ikkeno i baken lenger.
Noen som kan hjelpe meg? (ja jeg har lest i sykdomsbasen)
hei jeg leste noe om ciclider(har egentlig ikke peil)men etter det jeg husker var det en fisk som jeg ikke husker navnet på nå som hadde en utstikker der mens han var i parringsmodus.
er likevel ikke helt siker.
(jada modus blir feil men jeg kom ikke på det jeg skulle si)
guttn
hei jeg leste noe om ciclider(har egentlig ikke peil)men etter det jeg husker var det en fisk som jeg ikke husker navnet på nå som hadde en utstikker der mens han var i parringsmodus. er likevel ikke helt siker. (jada modus blir feil men jeg kom ikke på det jeg skulle si)

Når de har lekt så kan du ofte se eggrøret. Er det det du tenkte på?
Vel vet hvordan det ser ut og det er da ikke. Man ser det på bildet oxo, det hvite forran finnen. Se om den er tilbake når jeg står opp eller ikke, vil jo ikke at fisken skal dø av verken buksott eller smitte de andre med mark.
My litle butterfly
Arg er nok bukvannsott, idag spytter ho ut maten, tygger fælt men så ... pjutt.
Hva gjør jeg da??
Esha 2000, (hmm tror det er det min mor har) burde jeg ta henne ut og medisinere i eget kar eller hele akvariet??
Bukvannsott gir ikke noen andre fysiske tegn enn at buken eser, og skjella reiser seg.
Jeg tviler derfor på at det er ett tips som det uten videre er mye hold i.

At fisken spytter ut fôret igjen, kan ha en haug med sammenhenger. Selv ville jeg avventet en evt medisinering til ting er mer sikkert - selv om dette ofte er med på å bidra til at fisken ikke kan berges om det er bukvannsott
Utdrag fra sykdomsbasen

Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.

Min fisk vil spise, den er ikke det minste sky, men den spytter da ut maten og har denne tynne hvitgjennomsiktige "avføringen".
Hva annet kan det evnt være?? Forstoppelse?
Fisken døde natt til igår, jeg vet fremdeles ikke hva det var hun døde av.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap