Discus en fisk for alle.....?! (side 11)

He, he.... ja det var jo typisk meg å velge det dyreste men det er ikke første gangen :o) Hvor store bør de være for at de skal tåle mating kun morgen og kveld da ? Har ikke akkurat vunnet i lotto ennå og pengene flyr oftere ut enn inn så fisk til 2000 kr stk kan jeg bare se langt etter...... :o(((
Anita H
He, he.... ja det var jo typisk meg å velge det dyreste men det er ikke første gangen :o) Hvor store bør de være for at de skal tåle mating kun morgen og kveld da ? Har ikke akkurat vunnet i lotto ennå og pengene flyr oftere ut enn inn så fisk til 2000 kr stk kan jeg bare se langt etter...... :o(((

Disse jenter og gutter er mellom 15 – 20 cm når de er fullvoksne.
Å vinne i lotto er ikke enkelt .....men på Gjerdrum blunker de ofte med øynene til potensielle sponsorer.... vet jeg av erfaring *knegger* (dukker for svar men tror du tåler den...med ditt brune hår og solbriller)
Alle triks er lov for å nå ett mål.
Ha ha..... tåler det meste jeg :o))
Da får jeg vurdere litt.... Må kvitte meg med green laseren og 201 mallene. Har sjekket i basen og de tåler ikke varmen....
Har rettet på temperatur på Hypancistrus contradens (L201). De fleste Hypancistrus er ypperlige tank kammerater til discus da disse mallene både foretrekk proteinrik mat som discus og trives i en temperatur på nærmere 30 grader.

Når det gjelder kjøp discus er min klare anbefaling at du ikke kjøper fisk usett. Gode eksemplarer finnes, men du må vite hva du skal se etter og du bør være meget kritisk. Bruk lang tid på å studere de fiskene du tenker at du skal kjøpe, og be gjerne om å få se på når discusen blir fôret. På denne måte kan du redusere dine utgifter på discuskjøp betraktelig.

Selv om avl av discus ikke lenger er noe hokus pokus, er det langt mellom riktig gode eksemplarer av akvariets konge, mener jeg. Har brukt for mye penger på det jeg har opplevde som useriøse selgere, både i Norge og utenfor Norge. Selv med klare krav om størrelse og kondisjon klarer selgere gang på gang å sende noe helt annet enn avtalt. Når en da i tillegg bor i Tromsø, påløper det i tillegg store fraktutgifter på fiskene. Da blir det ekstra surt når en mottar en kasse med diskus fra spesialister, som en kanskje har betalt over 10-20.000 kr for som ikke er bedre enn fisk du får fra Imazo. Når da fiskene dør, en etter en fordi de er fulle av parasitter, ikke tar fôr osv hjelper det lite at du har betalt 1-2000 kr stk for disse fiskene.
Anita H
He, he.... ja det var jo typisk meg å velge det dyreste men det er ikke første gangen :o) Hvor store bør de være for at de skal tåle mating kun morgen og kveld da ? Har ikke akkurat vunnet i lotto ennå og pengene flyr oftere ut enn inn så fisk til 2000 kr stk kan jeg bare se langt etter...... :o(((


Forautomat er fint, for de måltidene du ikke har tid til
Nils : Takk for endring av grader på 201 da kan jeg beholde dem :o) Jeg prøver å sette meg inn i ting ang.utseende og kvalitet men det er IKKE lett. Vil jo ikke kaste pengene ut av vinduet heller.... Jeg er ikke særlig opptatt av å få yngel på fisken. Jeg synes de er noen lekre individer som skal bli ett blikkfang i karet. Får de yngel så går det sin gang....
Siden du har feilet som du sier grunnet useriøse selgere, har du noen tips til seriøse som selger discus ?

Tara: Jeg vil helst ikka ha små discus og forautomat for jeg har ikke mulighet til å skifte vann daglig....
Anita H
Jeg har ikke flere kar så da må de selges.... Har også adolfoi men de tåler kansje temperaturen ? Har også 6 scalare (leopoldi), kardinaltetra,5 L144, 2 L201, SAE, sebrabotia ,viftereker og noen venusfisk. Må kansje kvitte meg med mer da eller?? Er veldig usikker..... ble vel litt skremt av den diskusjontråden også. Veldig flotte discus du har ! Har sansen for de røde jeg da.... Drar gjerne en tur til deg å handler også jeg :o)

Venusfisken vil helst ha temperatur ned mot tjue grader, jeg ville tatt ut dem. Ville også tatt ut sebrabotiaen, botia flest er litt for "stressa typer" etter discusens smak. Rekene aner jeg ikke om vil overleve en voksen discus.
For kjøp av voksen, sunn og frisk fisk ville jeg tatt kontakt med enten Geir eller Kai, begge har skrevet i denne tråden.
Det står at venusfisk går ned mot 5 grader opp til 28 ? Synes vel egentlig ikke sebrabotian er noe mer stressa enn SAE fisken jeg da.... Men jeg vet ikke om discusen blir stresset av dem eller ikke da. Jeg har aldri hatt Discus så jeg regner med at du prater av erfaring :o)
Er det denne venusfisken du har?
Edit: ser nå at det står "kan overleve" i vann opp mot 28 grader. Oppdrettsdiscus skal gjerne gå i vann rundt 30 grader, for venusfiskens del ville jeg tatt dem ut.
Da kan jeg ikke ha verken scalaren eller L 144 heller da ? Scalaren står det max temp på 28 grader og 144 står det 27 grader ?? Alle andre har sagt at det går fint ??
Derfor blir jeg litt forvirret når alle mener forskjellig.... Jeg vil jo at fiskene mine skal ha det bra......

Det er den venusfisken jeg har ja....
Skulle jo ønske at jeg skulle kunne si at kjøp fisk der eller der, men det tørr jeg ikke. Men som sagt, har du ikke noen meget gode venner som du stoler helt på, er det bare å begynne å lete selv. De gode eksemplarene finnes, bare ta tiden til hjelp.
Takk for det Nils. Skal nok ikke forhaste meg nei..... hvis det blir discus på meg. Blir litt forvirret over alle meningene i denne tråden. Jeg vil ikke selge unna all den fisken jeg allerede har bare for å ha discus.
Jeg har altumer, scalarer, leopoldier(alle 3 typene er scalarer), L134, L66, L116, L102, L144 sammen store discuser som går i 29-30 grader og alle fiskene trives-de har godt i karret i lang tid.

Så du kan fint ha scalarer og div L maller sammen diskusene.
Så ikke se deg blind på fiskebasen her på forumet den er ikke helt oppdatert-mange av disse fiskene lever sammen discusene i naturen og må da også tåle den samme tempraturen.
Adolfoi går også helt fint
Hmmmmmm da er det egentlig bare den green laseren min som jeg må kvitte meg med da.... Og kansje bytte ut noen planter. Er vel bare noen planter som tåler den varmen har jeg skjønt ? Har javamose og en diger javabregne. Har også noen stengelplanter som begynner å bli dårlige så de hiver jeg ut..... Forslag til planter ?

Hvor mye kan jeg få for green laseren tro ??
Anita H
Hmmmmmm da er det egentlig bare den green laseren min som jeg må kvitte meg med da.... Og kansje bytte ut noen planter. Er vel bare noen planter som tåler den varmen har jeg skjønt ? Har javamose og en diger javabregne. Har også noen stengelplanter som begynner å bli dårlige så de hiver jeg ut..... Forslag til planter ? Hvor mye kan jeg få for green laseren tro ??


Dette sporer av tråden. Start heller en egen tråd om dette.
Beklager var ikke meningen det da :o(
Kjempeflotte Discus du har !! Har du kjøpt dem her i landet ?

Noen via akvariebutikk, noen fra Tyskland og noen fra Danmark.

Ikke lett å skaffe kvalitetsdiskus i Tromsø så jeg er inne i en mager periode på discusfronten. Får se når inspirasjonen kommer tilbake om det ikke blir noen fra Peru.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørund Sollid
Reklame for plussmedlemskap