Discus en fisk for alle.....?! (side 13)

ok.. Da bør eg vel gjøre noe annet da... Men det var biotop med skikkelige filter altså..!

Men da har eg ikke peiling på hva eg vil ha oppi der...
Nemo 321
ok.. Da bør eg vel gjøre noe annet da... Men det var biotop med skikkelige filter altså..! Men da har eg ikke peiling på hva eg vil ha oppi der...

Det er mye artig man kan ha i en 180liter, start en egen tråd så får du hjelp der (:
Joakim
[QUOTE=JørgenR] Er diskus aktive på dagen? Heiko Bleher mener jeg sa at de var skumrings/nattaktive, men det kan være jeg husker feil. Jeg mener han fortalte at diskus gjemte seg under røtter ved elvebredden om dagen, for så å svømme ut om kvelden.


Kan ikke se at du har fått svar på dette, men ja - slik jeg har forstått det holder Discus seg stort sett i skjul på dagtid.



Her ser du at discusene stort sett holder seg gjemt under røttene, fordi det er lyst i resten av karet. Bleher kommenterte og anbefalte at det dekoreres med mer beskyttelse ovenfra slik at de vil føle seg tryggere og dermed svømme mer rundt i karet og ikke holde seg gjemt der hele tiden...

Her må jeg si meg uenig med deg Joakim. Discus er en ciklide, de er våken og akvtiv om dagen og "sover" om natten når det er mørkt. At dine discus gjemmer seg på dagtid kan ikke jeg svare deg på. Mine er fremme, aktive og svømmer rundt om kring på dagtid. Det er ingen som gjemmer seg. Når jeg slår av lyset om kvelden ser jeg at de stopper opp og stiller seg i ro.

Når jeg slår på lyset om morgenen så står alle i en klynge, helt i ro. Da er de trøtt, da har de sovet. Det tar ikke lange tiden før de blir aktive og svømmer rundt etter en god natt søvn
Heisann.

Sitter og leser litt og har begynt å planlegge et 380 liter-akvarium og sette noen discus oppi.

Samtidig tenker jeg at det kunne vært spennende med noen scalarer oppi også, men dette er jo en "agresiv fisk". Men etter som jeg har skjønt er scalarene mest iritert på "hyper" fisk, noe jeg ikke har noe særlig inntykk av at discusen er. Noen som vet om kanksje 5 discus og 5 scalarer kan gå sammen i dette karet?
Start heller med et reint artsakvarium med 8-10 discus som du fôrer opp, og når du ser at du får til dette kan du vurdere å sette inn scalaere senere. Ikke start med en så liten gruppe som 5 discus.
Da satser jeg på det. Men har ikke tilfeldig vis noe tips til hvor jeg kan skaffe de til ikke en alt for dyr penge i oslo/østlands-regionen?
Etter å ha bygget akvarie er det alltids litt gnient med penger når man har studentøkonomi.
Hei
er noen fine linker her
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=45653
Trodde det var en i Sarpsborg også som solgte til greie priser
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19861984

Her kan det være noe fint
Hei Danielsen,
Har 8 stk Red Rose str. 10 cm + til kr 2000,-
Jeg har VF scalare, leopoldier og altumer sammen med mine diskuser og dette fungerer bra.
De har delt 660 l scalarene på ene siden og diskusene på andre, skalarene svømmer over og besøker diskusene og omvendt.
Sitter stadig på gjerdet å kikker. Sliter litt med økonimien, så sånt tar fort tid. Får muligens solgt et akvarium nå, og da håper jeg å enten få tak i discus eller tropheus. Fantastisk flott fisk er det i allefall
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap