Discus en fisk for alle.....?! (side 4)

Kom til å tenke på en artikkel skrevet av Anders, Terjesen, van der Meeren og Harboe vedrørende dyrevelferd i marine yngelproduksjon.

Nå er det vel ikke så mange på Akvaforum som driver med oppdrett av marine arter, men likheten med bl a utfordringer innenfor dyrevelferd, kjemi og fysikk er jo de samme.

"Dyrevelferd i yngelkulturer er de siste årene satt på dagsorden av både oppdrettere, forskere og lovgivere. På grunn av fiskelarvenes beskjedne størrelse er det imidlertid vanskelig å benytte tradisjonelle metoder for måling av velferdsparametere."

"I naturen vil bare en svært liten del av larvene vokse opp til voksne individer. I akvakultur har vi en plikt til å legge forholdene til rette for høy overlevelse ved å øke den miljørelaterte kunnskapsbasen." Hm, hvordan blir det da med at vi ikke tar vare på ynglen eller ikke klarer å fore den opp?

"I naturen vil bare de best tilpassede individene overleve, og naturlige utvalgsmekanismer gjør at enkeltindivider i slike systemer har liten mulighet for å overleve. Dette er naturens lov, men den gjelder ikke når vi tar på oss ansvaret for å holde dyr i fangenskap. Her er vi pålagt å legge forholdene til rette for at hvert individ i så stor grad som mulig skal kunne vokse opp til det stadiet man bestemmer."

"Selvfølgelig vil høy overlevelse, god vekst og lave innslag av deformiteter være viktige tegn å vurdere, men som oftest vil dette snarere være et resultat av god velferd over tid enn et egnet mål på øyeblikkstilstanden i en kultur. For å kunne måle velferd ved et gitt tidspunkt trenger man kunnskap om larvenes målbare toleranse- og trivselsgrenser for en rekke kjemiske og fysiske parametere samt inngående kjennskap til ernæringskrav."

"Arbeidet med å finne optimale verdier for miljøparametere samt toleransegrenser for homeostase har så vidt begynt, men er i dag likevel blitt en internasjonalt prioritert oppgave."

Når det gjelder bruk av CO2 "Høyt innhold av CO2 i vannet vil
redusere fiskens evne til å kvitte seg med CO2, noe som igjen vil kunne føre til svikt i blodets syre-/ basebalanse." "Både for regnbueørret og steinbit er det imidlertid blitt påvist at høyt innhold av CO2 har ført til problemer som
bl.a. nyresvikt og redusert vekst.
"

"Ammoniakk foreligger både som gassen NH3 og kationet NH4+ (kation
betyr katodisk ion, og er en betegnelsepå positivt ladede uorganiske molekyler), i en kjemisk likevekt der gassdelen (NH3) øker med økende pH og temperatur, men reduseres ved økende ionestyrke. De giftige
effektene av ammoniakk er mange, bl.a. påvirkes nerveimpulser, membrantransport, metabolisme og pH-regulering. Hos torskeyngel finnes det opplysninger som tyder på at kronisk lave doser av ammoniakk (over 0.06 mg/l NH3-N) fører til nedsatt vekst.
"

Anbefaler å lese hele artikkelen.
Det er med glede jeg leser at det har blitt fart i denne tråden. Mange gode spm har blitt stilt gjennom tråden og mange erfarne akvarister har delt kunnskap.
Discus har også økt i popularitet utover akvarie Norge. Unge som erfarne akvarister har i større del fått øynene opp for denne prakt akvarifisken og det er gledelig.

I Discus verden både innen hold og oppdrett har det vært ett repeterende problem vi har slitt med: GJELLEMARK, for en bruker som ikke vet hva dette er kan det nevnes at dette på mange måter kan sammenlignes med problemene på villaksen.... Kai Hansen på www.discuspagenorway.com har skrevet en bra artikkel om problemet.
Etter diverse forskning og forsøk har Kai Hansen og undertegnede nå løst denne gåten. Vi har forsket og forsøkt diverse medikamenter. Vi melder hermed STOLTE ifra at GÅTEN er løst!!! Vi har funnet preparatet som ikke bare destruerer levende gjellemark men også eggklekkingen denne larven representerer.

For mange vil dette være en stor lettelse, det forenkler både hold og oppdrett av "Akvariets konge"

Legger forøvrig med noen oppdaterte bilder av nye individer i akvarierommet.

Ha en fortreffelig sommer alle sammen!
DiscusGeir
Vi melder hermed STOLTE ifra at GÅTEN er løst!!! Vi har funnet preparatet som ikke bare destruerer levende gjellemark men også eggklekkingen denne larven representerer.
Og svaret er??
unnskyld at jeg spør før du har fått svar på foregånde spørsmål men sitter her å stirrer på discusen jeg henta meg på fredag... er så usikker på dette med gjellemark. har lest om disse symptomene rundt dette med klør seg litt mot røtter rister litt på kroppen, puster fortere osv... men den brystfinnen klarer jeg ikke finne ut av.. mulig dere begynner å le (og ikke minst *knegge* som jeg har sett en gjøre gjentatte ganger....her er alstå spørsmålet..klare?.. brystfinnen...er det den som sitter bak gjellene eller de to spisse under på buken? og bør jeg kjøre en kur mot gjellemark og mot innvolsormer selv om jeg ikke veit sikkert at de har det? sitter å leser så mangt da vettu og plutselig kikker jeg bort i karet å ser at en eller annet gjør noe jeg husker å ha lest ett sted... tenker bla annet på at de virker litt tynne og bæsjen er sånn sytråd-jevn-sytråd innimellom..blir nervøs ta mindre her:=)
Hei og gratulerer med din nye fisk.

Jeg har forsøkt å forklare dine spm slik:

a) Brystfinnen er de som sitter rett bak gjellene , disse bruker fisken til å styre babord og styrbord med. De finnene under buken på en Discus kaller vi pectoral finnene. Disse har egentlig en liten praktisk funksjon. Bortsett fra at vi skiller mellom hunner/hanner på disse finners form.
b) Ikke start medisin kurer i ”hytt og gevær” uten mål og mening. En fisk kan klø eller gnisse seg slik du beskriver av helt andre årsaker også. F.eks. klor i vannet (rett fra springen) gir samme symtomer. Om dette er dine første Discus , ikke stress som mange andre gjør. Om ditt mål er å ha ett selskapsakvarium, samt at dine fisker spiser og viser sine farger. Ikke gjør noe. Vi behandler en Discus først når den ikke spiser, eller blir svart som en pøkk. Da er det trøbbel på ferde. Om ditt mål er å drive med oppdrett, og du er i tvil om du kanskje har gjellemark. Spør en venn som har ett microskop og odubsert en fisk før.... så vil fakta fremkomme her.

Håper dette hjalp deg på din vei. Har du flere spm. fyr i vei. Mange i denne tråden sitter på kunnskap om mye og mangt.
Takk for svar!
ja dette er selskapsakvarie! 540liter (frofilbildet) med discuser, stor stim kardinaltetra 5ancistruser. discusflokken fikk jeg billig men det er en start.. to er store så er det 4 andre som er pene og runde og nogenlunde "riktig proposjonerte" fortsatt 10cm ca.. 4stykker på 5cm ca..resten er det jeg kaller dårlig...spiss som en malawi disse vil jeg egentlig ikke ha i karet for de er bare en belastning i karet.. var nok litt kjapp når jeg kjøpte dem for jeg hadde ikke fått med meg at de ikke kunne ta igjen det tapte i vekst det angrer jeg på nå... men de er 17stykker og jeg fikk alt billig på grunn av nedleggelse, så tenker på å få ut de dårlige, og de fire på 5cm først som sist før de blir dårlige også, tror ikke jeg har mulighet til å fore opp så hardt pluss at oppforingskar har jeg ikke muligheten til:/ da står jeg igjen med en gjeng: 2 på 15+cm og 4-5 på 10cm....
Nils Vollstad
[QUOTE=DiscusGeir] Vi melder hermed STOLTE ifra at GÅTEN er løst!!! Vi har funnet preparatet som ikke bare destruerer levende gjellemark men også eggklekkingen denne larven representerer.

Og svaret er??



ja, hva er svaret.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Nils Vollstad] [QUOTE=DiscusGeir] Vi melder hermed STOLTE ifra at GÅTEN er løst!!! Vi har funnet preparatet som ikke bare destruerer levende gjellemark men også eggklekkingen denne larven representerer.

Og svaret er??



ja, hva er svaret.


Sender deg en epost navnbror.
Er ikke dette informasjon som burde komme alle discus-interesserte til gode da, DiscusGeir?
DiscusGeir
[QUOTE=Geir Kristiansen][QUOTE=Nils Vollstad] [QUOTE=DiscusGeir] Vi melder hermed STOLTE ifra at GÅTEN er løst!!! Vi har funnet preparatet som ikke bare destruerer levende gjellemark men også eggklekkingen denne larven representerer.

Og svaret er??



ja, hva er svaret.


Sender deg en epost navnbror.

Hvorfor så hemmelig ?
Joakim
Er ikke dette informasjon som burde komme alle discus-interesserte til gode da, DiscusGeir?


Det er jeg tildels enige i. Vi holder ett foredrag om forholdet så raskt vi kan.

Mer informasjon kommer!
Bengt Fossli
[QUOTE=DiscusGeir][QUOTE=Geir Kristiansen][QUOTE=Nils Vollstad] [QUOTE=DiscusGeir] Vi melder hermed STOLTE ifra at GÅTEN er løst!!! Vi har funnet preparatet som ikke bare destruerer levende gjellemark men også eggklekkingen denne larven representerer.

Og svaret er??



ja, hva er svaret.


Sender deg en epost navnbror.

Hvorfor så hemmelig ?

Hei Bengt. Har sendt en epost til Geir K (moderator) om forholdet. Vi tar sikte på å holde ett foredrag om dette om ikke altfor lenge.
Da får jeg ringe Geir da

Det er jo smått fantastisk om dere får det til.
Bengt Fossli
Da får jeg ringe Geir da :-D Det er jo smått fantastisk om dere får det til.


hehe ja det ante meg at 3-treer banden kommuniserer seg imellom:

Tipper Geir K sitter å leser og smiler nå:

Denne irriterende lille "marken" har vel skapt hodebry for ganske mange der ute. Nå har vi kjeppjagd den en gang for alle:

Peace.
Jeg trenger et råd: Burde jeg selge diskusene?

I dag kjøpte jeg et nytt akvarium, 260l juwel vision. Når jeg kom å skulle se på det gikk det blandt annet ti diskus i det. Han som solgte karet ville kvitte seg med det så fort som mulig, så han lurte på om jeg kanskje ville ha med fiskene. Han hadde uansett tenkt å ta livet av dem.
Dermed fikk jeg ti diskus, en gruppe panda cory, en ancistrus og en hypancistrus. Jeg var uansett interessert i mallene, men tenkte å selge diskusene. Dette karet skal jeg aquascape, så jeg hadde liten lyst til å fylle det med vann med en gang.

Så da puttet jeg diskusene i mitt 720 liter sør amerika biotop, og fikk med ett veldig lyst å beholde dem. Så leste jeg i en annen tråd at gibbiceps kunne suge på diskus (noe jeg tviler veldig på), og tenkte at jeg burde sjekke om diskusen kan gå med de andre artene jeg har. 260 literen vil bli klar først om ca. 6 uker.

Det som går i 720 literen nå:

4 x Halvvoksene P. Altum (skal bli 8-10 ettersom jeg sparer opp penger)
5 x halvvoksne P. Scalare (Skal til 260 liter)
6 x Bolivianske sommerfuglciklider
5 x Apistogramma hongsloi (1,4 - skal til 260 literen)
7 x panda cory (tåler disse 28-29 grader? Mulig de skal til 260 literen, eller selges/byttes)
4 x metall cory
5 x Gibby (1 voksen, 5 små)
10 x diskus (3 store 4 medium 3 små)

pH 6,2 (skal sakte ned til rundt 5,5), 0 NO2, 0 NO3, 0 NH3/NH4+, 2-3 dH, 1.1 KH, 28.2 grader i topp, 27,1 grader i bunn.

Er det noen grunn til å ikke beholde disse flotte fiskene?







gibby er ikke å anbefale nei.. pga at de liker smaken på sekretet på discus og de er nattaktive og forstyrrer søvnen,,
Gibbiene hadde jeg fjernet, de vil forstyrre diskusene altfor mye på natten.
Sett inn mindre typer maller.
Jeg har 15 stk L134, 6 stk L066, 1 stk L116 og 1 stk L201 + ancistruser oppdrettsvarianten, disse mallene går fint sammen diskusene og de fleste av de blir kun 10-12 cm og det er passe størrelse i et diskuskarr.
Har sett såret en gibb kan lage på en diskus, det er ikke mye fint, men har også hørt om folk som har hatt gibb sammen diskus i årevis uten at noe galt har skjedd, så valget må du ta selv, jeg hadde kastet de ut og satset på noen kuulere og mindre maller(min smak da).
Her var det overraskende svar, ja.

Er diskus aktive på dagen? Heiko Bleher mener jeg sa at de var skumrings/nattaktive, men det kan være jeg husker feil. Jeg mener han fortalte at diskus gjemte seg under røtter ved elvebredden om dagen, for så å svømme ut om kvelden.

Jeg har ikke tenkt å kvitte meg med gibbiene da jeg har innredet karet spesielt for dem og altumene. Jeg lurer på om dette er et større problem under lek? Er det slik at foreldrene gir ut mer sekret når ungene beiter på dem og at det er da gibbiene blir for fristet?

Så det dere sier er at jeg burde kvitte meg med diskusene?

Ken: Kulere enn gibby? Du må være gal
kan jo hende de er sånn i naturen ja for alt jeg veit men mine står hvertfall putt stille omtrent når lyser slukker for natta... og tok ikke sjangsen etter at jeg så et bilde med sår etter gibby ett eller annet sted inne her...så jeg valgte å motvillig kvitte meg men mine..selv om det var favorittene mine.. kjører kun kardinaltetra ancistrus og discus nå jeg..så skal jeg ha inn corydoras og noen snegler til sanda tror jeg.. det skal vistnok være ett brukbart oppsett med discus.. men for all del... jeg har ikke prøvd så skal ikke si at det ikke går bra...sekretet er vel der enten de yngler eller ikke trur jeg?
Discus en fisk for alle?
--ja hvertfall for meg om dagen storkoser meg med å se på innbyggerene selv om de sikkert ikke er perfekte i andres øyne.. men helheten er bra for meg og jeg har ordnet så jeg har fått gitt bort de små til en hyggelig fyr som tar på seg jobben med å fore dem i ett eget kar:=) så slipper å bekymre meg for at disse ikke skal få nok føde og bli trekanta i stedet for runde
også var det spørsmålet..
det sies at discusen er så treg i matfatet... men mine har spist opp det meste av "tetra discus" foret før det detter ned også går de bare å kosespiser å vifter litt på bunnen etterpå av det de ikke fanget på vei ned.. er det flere som har erfaring med det eller er det bare meg... og det jeg fryktet om gjellemark og pusting, sturing m,m var nok bare en sjokk lignendetilstand etter flyttingen til mitt kar.. de har nok "løsnet" nå..slamsugde i dag så måtte jeg skyve to av dem sidelengs bortover i karet.. nektet plent å vike for hevert slangen min gitt..
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap