Blande forskjellige gurami/l maller

Jeg har 4 Dverggurami, 2 Ancistrus sp. Oppdrettsvariant og 1 Praktbotia i mitt ca 90 liters akvarium.

Har i det siste tenkt på å kjøpe meg ny fisk (får nok litt penger etter konfirmasjon til helgen). Så jeg tenkte jeg skulle høre hva dere har og si om hva annen fisk jeg kunne ha med de.

Har tenkt på å kjøpe meg Honninggurami/Perlegurami, L-144 og kanskje 2 Praktbotia til. Hva syntes dere? Er det kanskje noen annen fisker jeg kunne skaffet meg?
90 liter er i utganspunktet ikke så veldig stort og i tillegg er det flere av artene du nevner som krever større forhold. Anbefaler deg å lese i fiskebasen om de artene du ønsker å holde. Legg spesielt merke til anbefalt minstestørrelse på akvarium og vannverdier.

Vær klar over at selv om dvergguramiene er små og søte så kan de bli ganske hissige om de går i lek så å anskaffe enda flere kan fort gi problemer.

Du har i utganspunktet fisk som holder seg i toppen (guramiene), fisk til bunnen (mallene) og en fisk som antagelig blir for stor for akvariet etterhvert (praktbotia). Skulle jeg anbefalt noen nye fisk så måtte det bli noen små stimfisk for det mellomste sjiktet i karet, men da balanserer du antagelig på maksgrensen også og må være nøye med vannskift og ha stort nok filter.
Enig med Tante Astrid her. 90l er desverre altfor lite for Praktbotia. I tillegg trives den ikke så veldig alene.
Takk for svar Tante Astrid. Vil gjerne vite åssen stimfisk du tenker på, kan du gi meg et par eksempler? Mitt utvendige Tetratec filter er for 100 - 250 liter.
Finnes det andre små L - Maller jeg evnt kunne kjøpt et par av også?
Små tetra eller rasboraer er et godt valg. Du får søke i fiskebasen og se hva du liker.

Neontetra, dronningrasbora og cherrybarbe er noen forslag fra meg. De to første er stimfisk og bør være 8-10 stykker mens den siste, som også er litt større, kan gå i en gruppe på 4-6.

Når det blir såpass mye fisk i karet så vær nøye med å skifte vann, minst 25-30% ukentlig. Det beste hadde vært om du skaffet deg dråpetester for nitritt og nitrat så du kan holde øye med verdiene og skifte noe ekstra vann om det blir nødvendig.

Kjenner ikke til filteret, men det høres ikke helt ille ut
Lykke til!
Takk for hjelpen. Skal se hva jeg kommer fram til på mandag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap