Är denna bild dålig? eller för dålig för art registre`?

Idag blev jag lite förvånad...
Hade skickat in en bild till artsregistret som jag tyckte var fin på Astatotilapia latifasciata men fick svar att den inte var bra nog ?

Om man tittar på den hanen som är fotograferad så är den ett prakt exemplar av denna art.ränderna är breda och går hela vägen från ryggen och ned.

Är verkligen denna bild för dålig för artsregistret?

Har fått kalla handen förut på bilder men... detta överaskade mig.

Vad tycker ni?
Min mening er at bildet generelt er for mørkt, samt at fisken blir "liten" i forhold til hele bildet. Dessuten er hodet veldig utydelig.

Jeg ville foretrukket et bilde som er lyst, klare skarpe farger. Gjerne tatt av fisken på skrå forfra eller i profil fra siden.
Ja den kanske är lite mörk det har du rätt i!

Här kan ni se de andra bilderna

Det er ikke et dårlig bilde, men vi ønsker bilder som helst er av høyere kvalitet enn dem som allerede er i profilen i fiskebasen.

Bilder som viser fisken delvis bakfra er litt mindre interessante enn bilder forfra, i halvprofil eller fra siden. Lyssetting og utsnitt er også viktige kriterier. Det er ikke lett å få bilder godkjent i fiskebasen lenger.
Håvard Støre Andresen
Det er ikke et dårlig bilde, men vi ønsker bilder som helst er av høyere kvalitet enn dem som allerede er i profilen i fiskebasen. Det er ikke lett å få bilder godkjent i fiskebasen lenger.


Tror jag fick mitt svar där att ni har skärpt kraven på bilder som godkänns

För att jag tycker jag har haft foto i ungefär samma klass som detta som blivit godkända !
Da vi startet fiskebasen for noen år siden ble endel bilder godkjent som ikke ville blitt godkjent i dag. Noen av de dårligste sletter vi etterhvert som det kommer inn bedre bilder.
Mens dette bildet: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1198&tab=3&image=3422 har jeg ikke lykkes i å få dere til å slette selv om jeg har bedt om det både per mail og i forum tidligere....
Jeg ser at det ikke finnest noen bilder i fiskedatabasen av Melanochromis Auratus hanner som har farget ut. Er noen av disse bildene gode nokk til databasen?
...Jeg er helt enig i Akvaforum sin filosofi om å bare ta inn bedre bilder, det er slik man kan forbedre en allerede god base, men en annen måte og gjøre basen god på er å ha bredde på bildene der inne...Kjell Begbys bilde mener jeg har en plass i basen frem til et bedre bilde kan fremskaffes av denne fisken med lignende mønster/bånd...Noe av det som er vanskelig, spesielt for nybegynnere som har kjøpt en "Kristian-siklide eller hva den nå var merket med i butikken", er å artsbestemme fisken når bildene viser fisk fra én oppdretter, eller også bare ett bilde...Tegninger og mønstre er forskjellig, og til det blir kommer bedre bilder så mener jeg Kjell Begbys bilde her er med på å vise definisjonen av mønsteret på Haplochromis latifasciatus...

(Nå er det vel få første-gangs-kjøpere som stikker innom Buddy og tar ut en Haplochromis av noe slag, men alle fiske-profilene trenger litt bredde)
Liz H
Mens dette bildet:[URLBLOCK1]har jeg ikke lykkes i å få dere til å slette selv om jeg har bedt om det både per mail og i forum tidligere....

Nå er det slettet.

Alle som føler de har noe å bidra med kan registrere bildene i fiskebasen. Bidragene blir fortløpende vurdert. Angående M. auratus bildene kan jeg nevne at det er forsvinnende få bilder tatt med interblitz som blir godkjent nå om dagen. Bruk lys ovenfra i form av arbeidslampe, lysrør eller eksternblitz. Blitz på skrått gjennom glasset holder sjelden mål.

Likte forøvrig det midterste bildet av M. auratus hannen. Lag et fint utsnitt fra originalen før du justerer størrelsen til 500pix. Registrer det gjerne på profilen, så blir det vurdert i bildeadmin.

You're a hard man to please, Håvard

Nah, en god utfordring er vel bare sunt og stimulerende?
Sånn, nok off topic-tull fra værsjuk moderatordame!!
Undrar en annan sak!

Där som det inte finns någon bild på artregistret så måste väl en mindre bra bild vara bättre än ingen alls?

mvh Kjell
Kjell Begby
Undrar en annan sak! Där som det inte finns någon bild på artregistret så måste väl en mindre bra bild vara bättre än ingen alls? mvh Kjell


Selvsagt, men ikke helt kritikkløst.
Men ja, derfor bilder byttes når det kommer nyere/ flere/ bedre.
Synes det forsåvidt er greit å være streng på kvaliteten når det allerede finnes mange gode bilder av arten fra før. Kan jeg likevel få komme med en bønn om at det jenkes litt på kravene når det ikke er noe bilde av arten i fiskebasen? Skulle det komme inn bedre bilder senere så er det jo bare å slette dette.

Personlig vil jeg ihvertfall heller se et dårlig bilde av arten enn ikke noe bilde i det hele tatt. Finnes en liten diskusjon rundt temaet her også.
Håvard Støre Andresen
Det er ikke et dårlig bilde, men vi ønsker bilder som helst er av høyere kvalitet enn dem som allerede er i profilen i fiskebasen. Bilder som viser fisken delvis bakfra er litt mindre interessante enn bilder forfra, i halvprofil eller fra siden. Lyssetting og utsnitt er også viktige kriterier. Det er ikke lett å få bilder godkjent i fiskebasen lenger.


Dette kan jeg skrive under på, har nemmelig sendt inn en del bilder på Apistogramma Sp Schwarzbrust. Men jeg fikk til slutt godkjent ett da

Har tatt mye bilder av den fisken for å få dette godkjent hehe

Og dette fantes det ikke bilder av den fra før, og da syns jeg i grunn kravet bør være lavere og at heller bildet blir slettet om bedre bilder blir sendt inn.
Veldig enig der. Syns det er flott at det er høye krav til bilder på arter hvor det allerede finnes gode bilder, men det ligger veldig mange arter her inne uten bilde - og hvis dere vil vente med å legge bilde på dem til den rette eieren med fotointeresse, ekstern blitz og makrolinse skaffer seg fiskene så vil de bli liggende lenge uten bilde. Ta inn bilder såfremt de gir grunnlag for å identifisere fisken og slett dem heller når det kommer bedre bilder (det må jo være det feltet vi svarer ja i skal være til??)

En rask opptelling og andel av medlemmene som har registrert akvariefotografi som interessefelt vil kanskje kunne gi en indikasjon på hvor stor andel av brukerne som er aktuelle ved denne strategien.
Jeg synes det kunne vært en ide at bilder som ble nedkjent ble lagt ut en plass så man kunne kommentere med tips eventuelt. Da vil de med samme fisk kunne ta flere bilder.

Dessverre er ikke alle like mottakelige for kritikk, så det er ikke sikkert det er noen smart greie.

Jeg liker den høye terskelen da. For jeg har tatt meg selv i å mange ganger være enig med nærmere ettersyn. Har brukt mindre tid på fiskebase bilder enn fotokonkurransebilder f.eks. Og det er jo litt kjipt mot fiskebasen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap