Akvarium tårn!!! 60x60x80

Har lyst på ett akvarium tårn så nå lurte eg på om det noen plass det er mulig og bestile noe sånt eller om eg blir nøtt til og lage det selv

Er det noe som vett????
...Mener du et akvarium med de målene, eller mener du et av de "tårnene" som man kan sette i som holder vann over vannflaten til karet via vakuum...?
Du kan bestille Aqualine akvarier etter mål hos Tropefisk, for eksempel. Det er kanskje tryggest å få det laget av profesjonelle ? Et "tårn" høres fryktelig ustabilt ut, så det er iallefall noe ikke jeg hadde våget å fylle med vann om det var "hjemmesnekra".
Bare send en email til Tropefisk og hør om pris. Du får det du vil ha, ikke noe problem, men du må altså betale ekstra for et "custom made" akvarie.

Jeg har forøvrig sett høye smale, ferdigproduserte kar. Lurer på om det er Akvastabil som har det? Husker dessverre ikke merket, men de så iallefall ut som et "tårn"
Dessuten har Mp Eheim (Müller & Pflegers samarbeid med Eheim) et stilig kar som heter [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=420039+*+420040&t=temartic_e&userid=ezz0g8eGxlZzcpj3h88tLtt83c1bqEtkxyV]MP Scubacube[/URL], med målene 65 x 65 x 65 cm (230 liter). Ikke akkurat et tårn, men iallefall uvanlig design - kubeformet Du kan se mange stilige design i denne brosjyren. Alle målene står på siste side, men det er da inkl skapet.

Hos danske Akvarieudstyr.dk får man bestilt akvarier etter mål, og man taster bare inn de ønskede mål her.
Ditt akvarium, med 60 x 60 x 80 cm, ville kostet 4810 kr hos dem.
Akvariet ville bli på 288 liter med de målene.

PS!
Nå så jeg hvor du bor. Da er nok ikke Tropefisk i Fredrikstad så aktuell, de sender ikke akvarier lenger.

Vet ikke hvor Sveio ligger i forhold til Skien, men Akvariekjellern tar også i mot bestillinger på akvarier etter mål (mener jeg å huske).
Akvastabil har et søyleakvaraium i effectline-serien som ser omtrent slik ut:
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=8163
...Har jo denne, da, på Finn...

(Takk til Mads Thue Evensen)
Akvariet Liz linker til, er faktisk ett ganske pent kar, på tross av en smule utradisjonelle mål.

Men det en alltid bør være klar over med slike kar er:
-Det er ofte liten overflate i forhold til volumet av vann. En må derfor sørge for ekstra stor overflatebevegelse.
-Om en bruker ett enkelt innvendig filter, kan en risikere at vannet langs bunnen så og si ikke sirkuleres. Bruk derfor enten utvendig filter med lengre rør, eller to innvendige.
-Lyset til slike kar er en skikkelig utfordring. Karet fra akvastabil levers om jeg husker riktig, med 2*15W lys.
Dette er så lite, og karet er så dypt, at lyset rett å slett ikke når bunnen, og planter er så og si bare å glemme først som sist.
Personlig hadde jeg valgt ett slikt kar om det kunne være ett åpent kar, med en kraftig hengelampe over.
Om du føler for å få bygget dette etter egne mål, så ta kontakt. Kan nok gi deg et bra tilbud.
Frank Angell
Akvariet Liz linker til, er faktisk ett ganske pent kar, på tross av en smule utradisjonelle mål. Men det en alltid bør være klar over med slike kar er: -Det er ofte liten overflate i forhold til volumet av vann. En må derfor sørge for ekstra stor overflatebevegelse. -Om en bruker ett enkelt innvendig filter, kan en risikere at vannet langs bunnen så og si ikke sirkuleres. Bruk derfor enten utvendig filter med lengre rør, eller to innvendige. -Lyset til slike kar er en skikkelig utfordring. Karet fra akvastabil levers om jeg husker riktig, med 2*15W lys. Dette er så lite, og karet er så dypt, at lyset rett å slett ikke når bunnen, og planter er så og si bare å glemme først som sist. Personlig hadde jeg valgt ett slikt kar om det kunne være ett åpent kar, med en kraftig hengelampe over.

Jupp - dette karet leveres med 2x15 - og jeg ville gjerne hatt det dobbelte. Det blir nok satt inn mer lys i det etterhvert også - det er i alle fall uproblematisk å sette inn ett parabolsett med lys i toppen - to skal vel kanskje også være mulig, om man er litt kreativ i monteringa. Men ja, det er lite lys langs bunnen på akvariet (som alle kar over 50 cm høyde og lysrør.)

Vi har derfor valgå innrede med vallesneria, som jo utnytter karets høyde, samt litt javamose rundt rota.

Innsuget til pumpen kunne nok med fordel vært forlenget, slik at bunnlaget hadde fått bedre sirkulering - vi har imidlertid løst dette med å ha en 40 cm lang luftslange i bunnen.

Karet står 20 cm fra meg når jeg sitter ved pc'en, så jeg føler meg ganske kvalifisert til å uttale meg om det
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap