Pumpebytte

Jeg har byttet fra den billigste/elendigste Eheimpumpa til en aquaballpumpe i 60literen. Har valgt å kjøre begge pumpene i en overgangsperiode, men hvor lenge? Byttet fra daylight til plantarmatur samtidig, håper plantene blir like positivt overrasket som meg .
Jon
Det mest optimale innvendige filteret i en 60 liter er uten tvil en oppgradert Fluval pumpe.

Jeg syns du kan bruke begge pumpene i akvariet ditt, du vil da ha bedre filtreringsevne og dermed mer stabile verdier!

Hvor ofte skifter du vann og hvor mye skifter du?
Jeg skifter vann 1 gang i uka, 20 liter den ene uka og 10 liter den andre. Det er kanskje greit å bruke begge, slipper jo å la pumpene gå for fullt. Vannverdiene er greie og stabile, men gamlepumpa gikk tett og måtte renses for ofte. Jeg forer IKKE for mye.
Høres bra ut. Er greit med 2 pumper, dersom den ene streiker så har du jo backup.
synes du skifter lite vann jeg da.. selv har jeg en 350 liter. og skifter vann hver uke,, ene uken 200 liter og andre uken 150 liter.. sånn ca..
eller det går 5 dager mellom hver gagn jeg skifter..
Men smak og behag da=)
Nillomien
synes du skifter lite vann jeg da.. selv har jeg en 350 liter. og skifter vann hver uke,, ene uken 200 liter og andre uken 150 liter.. sånn ca.. eller det går 5 dager mellom hver gagn jeg skifter.. Men smak og behag da=)


Jon skifter 33% av vannet sitt en uke, så uken etter skifter han 15-20% av vannet. Han sier også at han ikke forer for mye, så vannbyttene hans er tilfredstillende syns jeg.

Nillomien: Du sier du har et 350liter akvarie og skifter 200liter, dvs at du skifter 57% av vannet ditt, og uken etter 150liter, dvs. 43% av vannet.

Etter min erfaring og mening skifter du for mye vann!
Hvor mye forer du fiskene dine? Hvilket filter har du og hvilke fisker?
Jeg fikk gjester og måtte logge meg ut en stund. Jeg sitter jo mye her og følger med på forskjellige innlegg og diskusjoner. Har skjønt at Fluval er en bra pumpe, men det ble nå en mye bedre Elheimpumpe på meg. Smaken er som baken vet du, rimelig delt. Men det blir til at jeg skaffer meg et nytt filter til gamlepumpa og lar begge gå samtidig.
Takk for tipsene om vannbytte, jeg har et 350 liters Juwel hjørnekar som jeg skal starte opp etter flytting i juli, det er helt nytt og ubrukt, men venter som sagt til etter flyttingen. Jeg planlegger for fullt.
Jon
Du bør ikkje bytte filter i gamlepumpa samtidig som du setter ei ny pume inn i akvariet, fordi da fjerner du den bakteriekulturen du har i pumpa samtidig som du ikkje har fått ny kultur i den nye pumpa.
Takker og bukker for tipset, det holder vel med å vente med byttingen til etter en uke ca.?
Jon
Du bør vente ca ein måned.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap