Impulskjøp av sommerfuglciklider -p.ramirezi

falt nettopp for fristelsen til å kjøpe med et par nydelige sommerfuglciklider og kommer til å lese meg opp på denne straks. Nå er de nettopp sjøsatt alene i en 54 l med 26 grader og jeg vil gjerne høre fra dere erfarne sommerfugleiere hva som er viktigst nå i overgangen ? På forhånd takk
Det viktigste er stabil ph, samt passe på at nitritt er så godt som 0 og nitrat lav. Har hatt mine i 54 liter før og da bytta jeg vann 2 ggr i uka, godt og vel 30 % av vannet hver gang. Ellers er de ganske altetende, men gi gjerne litt frossent for som sorte mygglarver, cyclops, artemia... (ikke røde mygglarver har jeg hørt)
Du kan gjerne ha noen tetra sammen med dem, det får dem til å føle seg trygge. Velg en rolig tetra art som glødebåndstetra, sort neontetra, neontetra...
takk, jeg er helt oppslukt av dem allerede. den ene virker mye roligere enn den andre, som mer gjemmer seg bort og har raskere pust og finnebevegelser. har godt med gjemmesteder og en gupppy som trygghetsselskap foreløpig.
Det er nydelige fisker. Viktig at de har nok gjemmesteder, tett beplantning. Det hjelper også på vannverdiene. Sjekk gjerne også PH og GH, disse skal ha surt bløtt vann. Det leser du mer om i fiskebasen. Husk at de ikke skal ha røde mygglarver. Er flere som har opplevd å miste dem etter foring med disse. Sorte mygglarver er fint Lykke til med fiskene, morsom og nysgjerrig fisk som er gøy å holde. Dessverre litt sarte så bytt vann ofte.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap