Ikke død likevel

Sommerfuglen jeg trodde hadde mark og døde for to dager siden, er ikke død likevel, men ho har et slags hinne over kroppen og øynene som gjør at ho ser litt gjenferd aktig ut, hva kan det være?
Jeg synes det så litt blått ut, hinnen over øynene er hvit/gjennomsiktig og står på en måte litt ut?
Fikk desverre ingen bilder verdt å legge inn som viser det jeg ser.
Men kan noen hjelpe meg ang dette, da jeg lurte på hjelp ang marken synes jeg fikk lite hjelp, jeg vil heller ha tusen grunner og måter bli kvitt det, enn ingen svar.
Ho hadde da for to dager siden, hvit gjennomsiktig avføring (se bilde), kan dette ha noe med det ho har nå å gjøre??
Det kan oxo se ut som hun har små hvite prikker på øynene, en eller to på hvert øye. Ellers ser det ut som hun har blå lilla belegg på kroppen. Finner ikke noe i sykdomsbasen som er likt, bare noe det kan være, men det er mye det kan være??
...Grunnen til at jeg ikke får svar skriver jeg til enten at folk ikke har sett posten, eller at folk ikke vet...Tror ikke mange her unnlater å svare på en post, om de enn bare dirigerer trådsarter videre til en annen tråd der spørsmålet er besvart...

...I ditt tilfelle har jeg null peil, men den lyse avføringen kan det kategoriseres som "å drite sytråd"...? Når jeg ga ancistrusen squash for første gang så fikk jeg litt bakoversveis når jeg så alle de hvite "markene" som lå strødd utover bunnen...Men altså ingen "sytråd" den gangen...
nja ikke egentlig, nei vil ikke si sytråd, ikke så lang kanskje bare noe lenger enn det den er på bildet. Iallefal som jeg så. Fikk svar på den andre ang mark, men ingen som egentlig kunne si noe om du skjønner.
(mangler)
...Noe [URLBLOCK1]...?

Nja nå får jeg ikke se ho så nærme da, hun som pleier komme til glasset og vise seg frem stikker nå så fort jeg nærmer meg og holder seg bak til jeg går.
Hva er det og hva kan jeg gjøre for at ho skal bli frisk, vil jo ikke miste henne engang til.
...Dersom det er oodinium (fløyelssyke) så kan jeg ikke svare for noen behandling, da jeg ikke har sett noen fisk overleve behandlingen etter at "støvet har lagt seg" på de...Noen sier at varmebehandling er bra, andre sier at Sera funker...Selv ville jeg nok gått for varme i dag...

...Dersom det er mer et "teppe", så ville jeg heller prøvd å finne bilder av lignende sykdommer/fisk under sopp-infeksjoner på Google...Evt. også se på fisk som har problemer med slimlagene som beskytter den...

...Også til "yndlings-spørsmålet" mitt (Stilt det veldig ofte nå, prøver å finne en sammenheng): Svømmer den med halen, eller bruker den mest brystfinnene, som om det gjør vondt å bøye seg...?
Tja jeg vil si ho svømmer helt normalt. Gnir seg på noen blader ser jeg nå, står oxo i strømmen mellom kamrene i akvariet mitt. Finnes det ingen ting jeg kan gjøre som gjør henne frisk altså??
Kan jo bytte vann hver dag kanskje, eller vil det bli mest stress for fisken??
Vannbytter er jo alltid bra, spesielt om man er usikker på hva som er galt. En liten slange i hjørnet av karet stresser jo ikke så mye heller
Fisken ser på en måte møkkete ut, samtidig som den ser utydig ut.
Skiftet vann idag og byttet vannet i pumpa, ikke vasket men fjernet masse grums.
Tok akvarievann i ei bøtte og satte de fra pumpa oppi der, helte ut vannet i pumpa og dyppet kurvene opp og ned i bøtta, satte de tilbake i pumpa og fylte opp pumpa med vann fra akvariet.
Fant oxo tre små palettyngel i pumpa.
Tror det er fløyelssyke. Jeg tror jeg har hatt det på fiskene mine før, da ble jeg anbefalt å medisinere med en av esha medisinene tror jeg.
Dersom det er oodinium, bør du slå av lyset i akvariet og la det være av de dagene behandlingen tar. Mørke svekker parasitten som forårsaker fløyelssyken.

Jeg brukte kombinasjonen avslått akvarielys + en av eSHa's medisiner ved det ene tilfellet jeg har opplevd sykdommen på mine fisk. Det hjalp ikke å kun bruke medisiner, jeg forsøkte kuren gjentatte ganger uten bedring. Til slutt slo jeg av lyset... og da virket medisinen. De ble friske og har aldri hatt det siden. Jeg tror det var 3 dager jeg hadde akvariet mørkt.
Hmm esha exit blir anbefalt, liker ikke dette med temperatur høyning. Men kan jo mørklegge hele karet og gå til innkjøp av medisin. Stoler nemlig ikke helt på varmekolba, den er litt liten til karet og burde vel ikke vært oppi der i det hele tatt. Har for tiden 28 grader i vannet, litt høyt synes nå jeg.
Sånn da har jeg fått kjøpt medisin og mørkla karet igår. Lyset står på i to intevaller med to timer på hver. Luftpumpa står på noen timer på natta. Håndkle ligger over kontinuerlig.
Kom gjerne med innlegg om dette virker riktig osv.

Burde jeg bruke både esha exit og 2000 for å være sikker på at jeg tar det evnt er?
Burde jeg ta enda ett vannbytte, tok et igår?
Skal jeg fore fiskene mens medisinering foregår??

Det med at lyset er av tror jeg er en fin ting uansett hva man behandler, fordi når jeg er syk vil jeg jo gjerne bare hvile og hente krefter. Når lyset er av hviler de fleste fisker og dermed kan de bekjempe sykdommer lettere, vil jeg tru da.
Hei hei, trenger litt hjelp jeg.
Ja ja, ikke mye svar å få. Tok derfor å begynte behandling med begge esha medisinene igår. Om det er fordi karet har hatt minimalt med lys på de siste dagene eller medisisnen er utrolig effektiv, isåfall så min sommerfugl mye bedre ut. De andre fiskene så heller ikke ut til å lide av medisineringen, men vannet er grønt da, det er vel ganske normalt har jeg forstått det riktig.
Eneste jeg lurer på er om jeg burde ta ut sebrasneglen min, vet at jeg har mistet en masse sandsnegler andre ganger jeg har medisinert med bactopur og slikt.
Ser det ligger noen tomme sneglehus i sanda, men om det er medisinering eller naturlig vet jeg ikke helt.
Plantene ser ikke ut til å lide noen nød ved mørklegginga, det er kanskje fordi jeg tenkte på dem når jeg satte igang lysintervallene og luftpumpe tiden.
Men er vel litt for tidlig å si noe om ennå kanskje.
Esha skal ikke ta verken snegler eller bakteriene i pumpen din.

Men jeg leste du har på lyset i 2 timer hver dag? Jeg ville fulgt rådet til Mona O og hatt det helt mørkt.

Jeg foret fiskene litt når jeg medisinerte, kunne ikke la de få gå 6 dager uten mat

håper det hjalp det litt, kansje andre som har bedre kunnskap kan legge til andre detaljer.
Børge Johannessen
Esha skal ikke ta verken snegler eller bakteriene i pumpen din.
Det sies så, men eplesnegler kan finne det passende å krepere med denne medisinen likevel. Har ærfart det selv.
Hmm når du sier det, så døde faktisk en eplesnegle i ettertid i karet jeg medisinerte... Men det heter ihvertfall at esha ikke skal ta snegle eller bakterier, er ihvertfall det jeg har lært :p
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap