Stillestående vannflate

Jeg har ett 530 liter Discus akvarium, med en Fluval FX5 til filtrering. Denne pumpa har dobbelt utløp, og skaper dermed ikke så kraftig strøm i vannet. Jeg har utløpet plassert i høyre hjørne av akvariet, og på den høyre halvdelen er det bra bevegelse i vannoverflaten. Men på venstre side er det ganske stillestående i vannoverflaten, og det samler seg en slags hinne der. (Se bilde).

Jeg var hos en rørlegger og fikk ett 90 grader bend, som jeg festet til utløpet til pumpa istedet for det dobble orginale. Men da ble det allt for kraftig strøm i vannet for Discusene mine, rene stormen ble det!

Er denne hinnen som danner seg der det er stillestående vann i overflaten noe å bry seg om? eller burde jeg gjøre noe med det? f.eks lage ett overløp på venstre side i bakgrunnen jeg har montert, slik att overflate vannet strømmer over bakgrunnen og inn i innsuget til pumpa som jeg har bak der?

Tar imot erfaringer og tips med stor takk

Så lenge den ikke dekker hele flaten, så tror jeg ikke det er noen direkte fare... Men skulle o2 nivået bli for lavt, så kan man jo koble en luftpumpe til en brusestein. Luftperlene vil da bryte denne hinna, dersom brusesteinen plasseres et sted under denne.
Bruker selv fx5 i et 660 l diskuskarr og opplever det akurat likt som deg.
Har satt en powerhead i andre enden av karret jeg(med blå svamp på) da er det god bevegelse i hele overflaten.
Personlig ville jeg nok gjort som du selv er inne på; laget en overrenning i enden som er mer stillestående. Rett å slett for å få bort noe av hinnen, som fort kan få O2-nivået litt vel lavt med tanke på det varme vannet diskusene liker seg i.

Ønsker en ikke å ødelegge i bakgrunnen, er forslaget til Ken helt ideelt. Velg da gjerne ett powerhead som er justerbart, slik at diskusene slipper å leke flyndre om de havner i feil ende av karet

Forresten, ett steike pent kar du har!!
Takk for svar:-)
Tror det beste er å lage en overrenning ja.

Men det er ett lite problem jeg oppdaget nå. Det er maksimalt 0.5 - 1 cm høydeforskjell mellom vannstanden foran og bak bakgrunnen. Jeg har 3 vanninntak på 64mm i diameter på nedere del av bakgrunnen, så det er nok derfor vannstanden nesten er lik foran og bak bakgrunnen.

Om jeg lager en overrenning er det vel fare for att vannstanden blir lik foran og bak bakgrunnen. Da vil jo ikke overrenningen fungere.

Da er det kanskje forslaget til Ken jeg må ty til. En Fluval plus 2 eller 3 vil vel være passende. De kan enkelt ombygges med blåsvamp, og monteres liggende i overflaten. Den vil vel da suge vann rett fra overflaten, siden det er innsug på siden av filterboksen som vil bli liggende opp i overflata ved liggende montering.

Kanskje det tilogmed går ann å lage ett overløp inn i filterkammeret fil Fluvalen om den monteres vannrett i overflata?
Nå har jeg prøvd ut ett par forskjellige løsninger. Idag kjøpte jeg ett Eheim installasjonssett 2 som det heter, ett utløpsrør med mange små hull. Det passet perfekt på slangen til Fluval FX5 pumpa, det er jo kjekt å vite. Da skal jeg si det ble fart i vannoverflata på hele akvariet (se bilde), men det skapte en altfor kraftig strøm i vannet til Discusene mine. Men det blir perfekt i 720liter'n min, hvor jeg har Malawiciklider og samme pumpe

Etter samtale med en som har drevet med Discus i 40år, så fant jeg ut at det var best å bruke det orginale utløpet til Fluval FX5'n. Da blir det perfekt strøm i vannet til Discusene. Proteinhinnen som danner seg i motsatt side av utløpet er ikke noe å bry seg om fikk jeg beskjed om, den vil forsvinne med tiden og er ikke skadelig i ferskvann.

Så da var det "problemet" ute av verden
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap