wildey
1. Hvor lange er de når de garantert er kjønnsmodne?
2. Legger hunnene egg selv om det ikke er en han tilstede?
3. Hvordan går det å ha f.eks. en han og 4-5 hunner sammen?
4. Klarer et sebraciklidepar å beskytte ungene fra andre sebraciklider?
5. Hva bør temperaturen i karet ligge på hvis man ønsker lek?
6. Er de aktive fisker som svømmer mye omkring eller forholder de seg rolige?
7. Trenger de mye dill i karet? (røtter, planter, huler osv)
8. Hvor mange unger får de om gangen og med hvor ofte mellomrom?
9. Må tenke på å fôre yngelet for at de skal vokse opp?
Noen som kan si meg litt om sebraciklider (Sine erfaringer)?
Jeg blir glad for alle svar!
Dette er kun basert på egen erfaring:
Hadde 4 oscar, 1 pleco, 1 stripet sjokolademalle og 3 sebraciklider gående i et 350L kar med 2 utvendige pumper og en kraftig sirkulasjonspumpe. Karret er innredet med fin sand i bunnen og 3 store røtter.
De sebrasciklidene dannet par og har ynglet 2 ganger i karret. De holdt et rent helvete i karret, oscarn ble jagd rundt omkring så jeg måtte sette opp et til kar og få de skilt. Da jeg tok de ut plukket jeg også ut 14 yngel som hadde overlevd. Syns dette var rart da han som jeg overtok den sjokolade mallen fra sa at den spiste alt den kom over. Med tanke på dette tror jeg at de klarer å passe yngelen veldig godt.
Hva de spiste når de var helt små vet jeg ikke, men når de ble såpass stor at jeg såg stripene spiste de for som oscarn griste med. Nå som de er flyttet spiser de flakfor.
Disse sebraene har ynglet hele tiden, har ikke passet noe særlig på verken temperatur eller vannverdier. I det karret som sebraen står nå er det også 2 regnbuefisk og en ganske stor scalare (som jeg skal kvitte meg med), sebra parret jager ikke på disse men kun den siste sebraen.
Oscarne begynner å bli ganske store nå så jeg skal få satt opp et nytt kar til de med min 700L.