Hvem/hvordan blir kampfisken rangert?

Lurer litt på dette... oppdretter? Hvis du da er nybegynner? Hvordan vet vi "vanlige"folk at det de sier stemmer?? Finnes det en oversikt over hvordan de skal være???

Takk for alle svar!!!

Snakker du om show-fisker, altså utstillingsfisker?

Regner i såfall at det er regler slik det er med andre utstillingsdyr. Feks; jeg har en rasekatt. Han har en feil (brun tå, den skal være hvit), og jeg vet dermed at han vil få såpass masse minuspoeng at han aldri kan gjøre det bra på en utstilling.
Regner med det er det samme med fisker.
Finner skal være så og så store, er det frynsete finner skal de være markerte osv...
(Men nå vet jeg ikke helt om det er dette du lurer på)
Nææiit....
Ikke helt det jeg mente men kanskje jeg har missforstått (som ikke er uvanlig) Men tror oppdrettere har F1 og F 2 å sånn...kan ikke dette stemme??

Ahh.. nå skjønner jeg

Ikke lett å dokumentere dette på "vanlige" fisker, man må nesten velge å stole på selger.
Vet at enkelte fisker (arowana i allefall) kommer med sertifikater, men det er ikke vanlig. Tillitt er vel greia her?

Hvis andre vet bedre svar så fyr løs
akvarieordlista
F1 = I akvariesammenheng er dette et begrep/kode som angir yngel av VF (viltfanget) fisk. Altså første generasjon av yngel i fangenskap F2 = Yngel av F1, altså 2. generasjon av yngel i fangenskap
Det som vanligvis forbindes med disse begrepene er:

VF = viltfanget
F1 = avkom av viltfangede foreldre
F2 = avkom av F1

Som enkelte diskusjoner her på forumet har vist, så er vel ikke dette helt korrekt, men det er likevel slik at dette er det disse begrepene til vanlig forbindes med

Kanskje det var dette du mente?
F1 og F2 vil være kortfinna. har fiskene langt slør så vil det vel være blanda inn oppdrettsvarianten og da stemmer ikke ting lengre....

Men hvordan vite at fisken du kjøper faktisk er VF, eller F1?
Tror det er det HI spør etter..
Hvis jeg forstår deg riktig, så er det kanskje svar i denne tråden?
Ellers er F1 F2 osv ikke bare relatert til kampfisk, men forteller hvor mange generasjoner de er fra viltfanget fisk... (etter sånn som jeg har oppfattet det, iallefall...) Jeg opererer ikke med de uttrykkene da jeg ikke har noen viltfangede fisker, så jeg er ikke helt stø i disse F'ene. Men jeg har iallefall forstått at de fleste kampfiskvarianter ikke er viltfangede...
Ja...
Supert... gikk opp et lys nå....
Spør mere jeg da,,,, Har lyst selv til å begynne oppdrett på kampfisk en gang i framtiden.. hvordan velge brae foreldre til yngelet og se hvilket yngel som er"best" når det skal selges??

En ting til.... som d kanskje sto svar på i den linken men øynene begynner å bli trett..... Hvordan avler man fram de andre fra en sort?? hvordan begynte d hele??
Ett godt tips er å kjøpe hos oppdrettere eller importere. De som havner i butikkene synes jeg ofte ser litt shabby ut....
hvis du ser på side 3 eller fire i den linken aggi ga deg så er det noen veldig gode linker der.

greie forum:




betta er noe en kan lese seg grønn på men fremdeles ikke skjønne noe av :p
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap